Bänkbygge 864liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slan11
    Användare
    • oktober 2003
    • 105

    Bänkbygge 864liter

    Ska nu beställa ett helglas med måtten 120*120*60.
    Tänkte lite på hurdan bänk jag skulle ha någon som har idéer så välkomnas dom tacksamt.
    Royal Blue Vf Discus.
  • ossism
    Användare
    • augusti 2003
    • 108

    #2
    bra mått! mer sånt. jag murade min i leca. jag ställde inte bara dom på varann utan använde murbruk. på lecan lade jag en 1cm frigolit sen 22mm golvspån och ytterligare 3cm frigolit.
    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Slan11
      Användare
      • oktober 2003
      • 105

      #3
      hehe jeah

      Har beställt det, nu har jag 3 veckor på mig att bygga en bänk.
      leca verkar som en bra idé .
      Hur många stenar behöver jag ? vill ha det rätt högt, högre än standardmått på tex alubänkar osv.

      vad blir kostnaden ungefär ? (beror på hur många stenar jag vet)
      Och hur ska man placera stenarna?
      Royal Blue Vf Discus.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Jag skulle bygga bänk i 22mm MDF. Med lite luckor å grejjer man kan stoppa saker i.
        fish r friend

        Kommentar

        • Slan11
          Användare
          • oktober 2003
          • 105

          #5
          behöver man vara händig som f*n ?
          beskriv hur du gjort så jag vet!Kanske jag kan fixa ihop det.
          Royal Blue Vf Discus.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            jag har byggt två fast i spånskiva, men skulle köra MDF när det gäller så många liter.

            händig njä ... tom en gammal konjakspimplande gubbe som anli klarar av det!

            ok råsimpel ritning bara för att visualisera: http://orm.epich.com/aqua/simpel_ritning.gif

            jag har valt att låta sidoväggarna vila på bottenplattan. man kan välja att låta sidoväggarna ligga direkt mot golvet å dra fast dem från sidan in i botten om man vill.

            Jag har valt att låta ryggen vara kortare än botten, så att ryggen dras fast från sidorna i sidoväggarna. Jag har även valt att låta överdelen sticka ut lite för att ge ett svävande uteseende. 3-5cm kan vara lagom.

            Ena möbeln, till ett 332L 110x55x55 i mått, byggde ja i svärfars garage mha: ett par tvingar, tumstock, blyertspenna, vinkelhake, vitlim, spånskruv å skruvdragare, förborrade hålen.

            Andra möbeln, till ett 310L 125x50x50, byggde ja i köket i lghten. mha skruvdragare, penna, tumstock och spånskruv. inget lim.

            Bild på möbeln till 332L:



            när du skall ha så mycket tyngd på och har sånt djup skulle jag nog köra invändiga tvärgående stödväggar så det blir som ett kors med flera korsningar om du förstår |++| <-- så typ
            fish r friend

            Kommentar

            • Slan11
              Användare
              • oktober 2003
              • 105

              #7
              ok. nu fattar jag lite bättre.

              Vad är viktigast när man gör detta enligt dig ?

              hur skulle min ritning se ut om jag skulle göra en likadan* bänk ?

              vad blir kostnaden för detta ungerfär ?
              Royal Blue Vf Discus.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Snyggt orm !
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  Slan11: viktigast är att de som sågar upp virket till dig är nogranna, så att när sidoväggar, innerväggar, rygg är EXAKT lika höga när det är klart att skruva på överdelen. Se natt använda rikligt med lim och inte snåla på skruven. Mäta med vinkelhake att bänken inte skevar.

                  Kostnad beror lite på vad du redan har för material, och vad din lokala såg/brägård tar för virke + kapning.

                  Virke kostade för mig ca 500:-, men det är rätt dyrt att köpa uppsågat virke i stockholm med omnejd. virke + skruv + lim + målarfärg + målarprylar (billigt från clas olsson) gick på kanske 1500 för två bänkar. En stor kostnad var självstängande gångjärn till luckorna på ena möbeln. Samt att de var skitjobbiga att montera

                  jag skulle nog göra ungefär såhär till ett akvarie på 120x120: (sett uppifrån) http://orm.epich.com/aqua/ritning2.jpg

                  fördel med längsgående stabiliserande innerväggar: mer stabilitet, hållfasthet och styrka. nackdel är att det inte är så lätt att dra slang igenom om man har ytterfiltrena under. jag vet att aqua-el eller nått annat sånt polskt gör bänken till sitt 980L 200x80x60 i spånplatta utan längsgående innerväggar.

                  Cutekid: tack
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • danneb
                    Användare
                    • december 2003
                    • 61

                    #10
                    Jag har nyss gjort en bänk 22 mm mdfboard. Jag är utbildad snickare men tror att vem som helst kan snickra ihop en liknande. En fördel är dock om bygghandeln sågar alla bitar färdiga.

                    Har några dåliga bilder på http://www.Zoonen.com/minzoon.asp?oid=127927

                    Kommentar

                    • Slan11
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 105

                      #11
                      orm: Ok, ser bra ut. tack för tipsen och vägledningen.
                      Blir nog en sådan bänk då gott folk.
                      Låter dom på byggvaruhuet såga åt mig, kanske blir någon fråga mer om monteringen sedan men det märks. Ha det gott alla.
                      Royal Blue Vf Discus.

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        danneb: snyggt! trevligt med en fellow snickare som kan göra akvariemöbler

                        jag skulle inte vågat ha så stora "överhäng" men snyggt blev det
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Slan11
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 105

                          #13
                          MM jäkligt snyggt, dock lite vågat för mig som sagt.

                          hur högt tror ni man vågar ha det ?
                          Royal Blue Vf Discus.

                          Kommentar

                          • P-Å

                            #14
                            Kanonfina bänkar. Skall själv försöka mig på något sådant bygge för ett 200*80*60. Funderar på att förstärka upp med ordenliga reglar oxå.

                            Men .... om nu golvet lutar lite - hur fixar man den justeringen ?

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av orm

                              händig njä ... tom en gammal konjakspimplande gubbe som anli klarar av det!
                              Din orm! Hade missat denna fina passning!
                              Bra justering för lutande golv skulle jag oxå vilja ha tips på!
                              Hade 6 hockeypuckar som jag "shimsade" med tunna plastskivor... skitjobbigt!
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...