Ställa in filterhast. på Eheim 2226 prof?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #31
    Strilröret bromsar lite, men poängen är väl att man sprider ut flödet så att inte blir en koncentrerad jättfors. Det blir lite halvflås i hela burken. Frågan gällde väl om det gicka att bromsa "stormen" så att inte firrarna skull fladdra om kring, inte minska mängden filtrerat vatten.
    Räcker det inte med strilröret så måste man strypa ventilerna. Då har man mindre flöde per minut, men man har ju fortfarande samma volym filtermaterial som är det viktiga.
    Anders L

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Henke...tänk dig en hink med vatten...i botten borrar du små små hål som en spiks grovlek överallt...en annan hink borrar du ett hål stort som ditt fingers grovlek...vilken rinner det mest vatten ur fortast?

      Samma (närmelsevis) mängd vatten kommer troligtvis ut men strålen från den med ett stort hål känns hårdare än de som strilar ur en massa småhål. Ungefär som skillnaden mellan en kran och duschen...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

        Mena inte så men eftersom du tror jag aldrig testat så sa jag hur många jag har!...
        Så du tror inte att den trycker ut vattnet snabbare i ett mindre håll ?
        Hastigheten på den lilla vattenstrålen blir snabbare ja.
        Hastighet vs mängd/volym är två helt olika saker.


        citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

        Fan vad dum jag är som köper krafftig pumphuven ska köpa en som trycker ut 1000L/H och sen ska jag sätta på ett mega munstycke så pumpar den helt plötsligt 3000L/H
        Lycka till =)


        citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

        Fan vad dum jag är
        Inte jag som sa det =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #34
          citat:Henke...tänk dig en hink med vatten...i botten borrar du små små hål som en spiks grovlek överallt...en annan hink borrar du ett hål stort som ditt fingers grovlek...vilken rinner det mest vatten ur fortast?
          Om du hade haft en motor i hinken så hade jag svarat men eftersom det inte är en dugg likhet i det där så svarar jag ej,

          Jag håller med Anli dock men det jag vill säga är att strilrör minskar inget alls inte så man märker det iaf men det delar ut det på fler ställen!!!...men cirkulationen är det samma!...Men dom som tror att ett strilrör med 8hål som är utdelat på 2-3dm trycker ut mindre än ett hål får tror det!
          Själv tror jag det är motorn som avgör hur mycket som cirkuleras!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Cirkulationen är densamma, men utblåset är inte lika starkt i akvariet om man använder strilröret.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #36
              citat:Cirkulationen är densamma, men utblåset är inte lika starkt i akvariet om man använder strilröret.
              citat:men det jag vill säga är att strilrör minskar inget alls inte så man märker det iaf men det delar ut det på fler ställen!!!...men cirkulationen är det samma!...
              Tror jag sakt det ca 30 ggr i denna tråd haha

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #37
                Att inte cirkulationen påverkas av ett strilrör stämmer inte riktigt.

                Allt motstånd ger en försämrad kapacitet på pumphuvudet. Oavsett om det gäller motstånd som består av filtermaterial eller motstånd i andra ändan i form av tex ett strilrör.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #38
                  Jag sa att den inte påverkas så den märks,
                  Men nu lägger jag ner eftersom det bara är jag som tror att ett 2-3dm rör med 8hål(?) inte påverkar!

                  Men det skulle vara jätte kul och höra hur mycket det drar ner på cirkulation 500-600liter cirkus?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    citat:Tror jag sakt det ca 30 ggr i denna tråd haha
                    Ok Henke...säga är en sak...förstå en annan.

                    citat:Att inte cirkulationen påverkas av ett strilrör stämmer inte riktigt.
                    Nej det stämmer Stelin. Men jag skrev det så bara för att det inte var den huvudsakliga diskussionen i detta.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #40
                      Förstå en annan ? vad menar du ?
                      Jag sa att dom som tror att strilrör försämmrar cirkulationen märkbart får tro det!...Och givetvis får alla ha egna åsikter!
                      även jag...

                      Nu får ni säga vad ni vill,och jag har fått sakt det jag vill och eftersom tråden spårat ut rejält så svarar jag därför inte mer!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #41
                        citat:Nu får ni säga vad ni vill,och jag har fått sakt det jag vill och eftersom tråden spårat ut rejält så svarar jag därför inte mer!
                        Givetvis får man ha egna åsikter, men jag kan inte hålla med om att tråden spårat ut rejält. Man måste ju kunna diskutera...
                        Men nu hoppar vi till nästa...träta...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...