Skymmingsljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    Skymmingsljus

    Jag har byggt ett skymningsljus som blev ganska bra (om jag får säga det själv) kolla på: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...200&gid=155490

    Magnus Lovgren
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    #2
    Intressant! Jag funderar själv på att bygga månljus till ett av mina akvarier. Upplever du att ljuset är tillräckligt starkt eller skulle du velat ha starkare? Om jäg läst rätt har du 420 mcd i din lösning.
    /Sven

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • januari 2004
      • 326

      #3
      Det stämmer! 420 mcd. Jag tycker att det blev precis lagom, bilden på akvariet ljuger lite, det är något ljusare i verkligheten. Det blir ett blå-grå-vitt ljus med en hel del skuggor som rör sig på botten.

      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • oktober 2003
        • 157

        #4
        Jag har sett att man billigt kan få tag på 4000 mcd blåa lysdioder men varit osäker på om det är för starkt. Naturligtvis kan man reglera ner ljusstyrkan men det borde ändå vara bäst att börja ungefär rätt. Från din erfarenhet sluter jag mig till att det räcker bra med betydligt svagare.

        Har också funderat kring om det är bäst med vita eller blå lysdioder eller kanske en kombination. I mina ögon känns månsken ganska blått, men det kan vara fel.
        /Sven

        Kommentar

        • MagnusL
          Användare
          • januari 2004
          • 326

          #5
          Om jag skulle göra ett till bygge för 300 liter skulle jag nog göra likadant en gång till, men om det var till ett större avkvarium skulle jag skaffa lika många blå som vita dioder (32 av varje). 300 liter är ändå rätt så litet och jag ville inte få någon blå konstgjord nyans.

          Jag läste om en kille som byggde microrev med endast extremt ljusstarka dioder som belysning så jag utgick från att det var lite väl mycket tryck i dom där extremstarka dioderna.

          Magnus Lovgren

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Hej

            Kolla gärna in Jukka Järvis funderingar i ämnet på http://www.aquahoito.info/sverige/datstyrt.php

            (Deja vu: Har inte det här temat varit uppe för någon månad sedan förresten?)

            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Vad tror ni om att använda PC-belysningar som natt- eller skymningsljus? Finns en del blåa varianter som kanske skulle passa. Någon som provat?
              Kolla in t.ex http://www.gtek.se/ för en del exempel. T.ex. detta: http://www.gtek.se/index.php?mode=it...db158c5cfddb3f

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Eller blir det för blått? Kanske är mer naturligt med ett svagt silvervitt ljus...

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  MagnusL, isolerade du dina lysdiodsmoduler för att skydda mot fukt? I en belysningslåda som täcker hela karet kanske man bör göra det. Till ett 2 meter långt kar på 600 liter, skulle du rekommendera 2 x 32 dioder?

                  Kommentar

                  • MagnusL
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 326

                    #10
                    Jag tror nog att det fungerar bra med pc-belysningen också i och med att den är baserad på samma teknik, den är liten och endast kräver en låg likspänning.

                    Jag har inte isolerat dioderna något efter som min ljusramp inte ligger an mot akvariet, jag har en luftspalt på 5 mm runt om det räcker nog för att jag inte ska få problem med fukt.Trafon sitter på utsidan av rampen så det går enbart in 10V in i rampen så jag behöver inte oroa mig för konsekvenser vid en kortis orsakad av fukt. De moduler jag köpte är ju dioderna ytmonterade på samt att alla ledningar ligger under ett lager isolering så det är nog inte så stor risk för kortis ändå. En heltäckande ramp hade jag nog satt in en knäpptyst pc-fläkt (zalman) i.

                    Till ett 600 skulle jag valt 2 x 32 med en vit och en blå remsa. Sen skulle jag klippt isär remsorna och satt 4 vita sen 4 blåa o.s.v för att slutligen ha 2 st 1,90 m långa blåvita ljuslister. Det som är viktigt är att dioder är ganska fokuserade mot en punkt så det gäller att se till att "blanda" det vita och blåa ljuset så att det blir harmoni istället för disco. Antagligen hade jag nog också köpt ett nätagg med stöd för dimmer (finns på Elfa 33-640-64 och 33-640-72) så att man lättare kan hitta rätt styrka på belysningen.

                    Magnus Lovgren

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1081

                      #11
                      Hmm...det är ju en viss prisskillnad i att använda PC-belysning och att bygga själv. Ett par blåa lysrör av den typ jag länkade till ovan och ett drivsteg kostar runt 150:- + frakt. Priserna på lysdioderna och trafo drar väl iväg uppåt 1000-lappen? Men å andra sidan, ser det naturligt ut med ett rent blått ljus?

                      Problemet med fokuserade lysdioder kanske man löser enklast med Jukkas metod (se länk ovan), att montera en diffuserande skiva i nån mjölkvit plast eller glas ovanpå dioderna?

                      Kommentar

                      • MagnusL
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 326

                        #12
                        Ja, det blir ju helt klart billigare att köra på PC varianten, tror dock att Du blir mer nöjd med den dyrare "ELFA lösningen". Skälet är at jag tror att det är enklare att placera alla dioder rätt och jag tror man får en "bättre" mer naturlig färg med den.

                        Å andra sidan kan man nog plocka ihop delar på elfa (blåa, vita dioder och motstånd) för en låg kostnad och sen montera sjäv på nån pertinaxplatta el. liknande.

                        Jag placerade mina dioder i 45 graders lutning mot vattenytan det gjorde så att jag inte har några "spotlights" på botten.

                        Magnus Lovgren

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1081

                          #13
                          Hu...lösa vita dioder kostar inte under 25:-/st på Elfa, vad jag kunde hitta, så jag vet inte...det verkar ju både enklare och billigare med din variant. Jaja, får väl fundera lite till. Smakar det så kostar det.. :-)

                          Kommentar

                          • MagnusL
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 326

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

                            Hu...lösa vita dioder kostar inte under 25:-/st på Elfa, vad jag kunde hitta, så jag vet inte...det verkar ju både enklare och billigare med din variant. Jaja, får väl fundera lite till. Smakar det så kostar det.. :-)
                            Hehe, jag kommer ihåg när jag gick el-tele på gymnasiet (10 år sen), då kostade en blå lysdiod 50:- + moms + frakt

                            Ps. vill Du titta närmare på min lösning är Du välkommen ds.
                            Magnus Lovgren

                            Kommentar

                            • Hasse_H
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1081

                              #15
                              Kan ju säga att blå lysdioder fanns inte ens att köpa när jag gick på gymnasiet ... så kan du räkna ut hur längesedan det var...*s*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...