Diskus o dvärgciklider i samma kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaReV
    Användare
    • februari 2004
    • 109

    Diskus o dvärgciklider i samma kar???

    Jo jag undrar om man kan få Diskus att leka och om ynglena kan överleva ihop med scalarer o dvärgciklider?

    jag har ett 600liters kar 200*60*50cm tänkte ha ca 2-3par dvärgciklider o några scalarer ihop med diskusen. scalarena har jag för att locka fram diskusen.

    Kan jag få upp Diskusyngel?
    E det okej att ha dessa fiskar ihop?
    hur många diskus bör jag ha om jag köper in dem små ca 5-10cm stora?

    vore kul om några med erfarenhet av detta kan diskutera detta...

    / David
  • Gep
    Användare
    • juni 2002
    • 23

    #2
    Det går utmärkt att ha dessa tre arter ihop köp 5 av varje art och låt dom växa upp ihop. Scalarerna kommer att äta diskusyngel och diskusarna kommer att äta scalare yngel. Fjärillarna kommer att ta lite yngel till en början men både dikusyngel och scalareyngel blir snabbt för stora för att få plats i munnen på fjärilen. Det kommer inte att bli så många yngel som överlever varje kull men nog går det alltid. Fjärillarna är nog den art av dessa tre som vaktar sin avkomma hårdast. Hade dom ihop med heckel och dom vaktade sina yngel bra även mot en motsåndare på 20cm. Men som sagt det blir inte så många som överlever i varje kull.
    Guran

    Kommentar

    • DaReV
      Användare
      • februari 2004
      • 109

      #3
      fjärillar???? vem har sagt att jag ska ha det??? men tack för ditt svar./David
      / David

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Hej David,

        Jag tror du kan få problem att dra upp små (5-7 cm) diskus till full storlek i ett 600 liters inrett med sand/grus, växter mm. Om du vill köra som du föreslår så skulle jag rekommendera dig att satsa på diskus på minst 9 cm.

        Medinvånarna som du föreslår är bra.
        När det gäller skalarer tycker jag du ska leta efter de som är mindre än dina diskus för att inte störa diskusarna för mycket i ätandet men som ändå gör diskusarna modigare.


        Lycka till

        Björn H
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • DaReV
          Användare
          • februari 2004
          • 109

          #5
          tack så mycket Björn för ett bra svar... scalarena e små väldigt små... har hittat ett fint lekpar till ok pris funkar det bra o köpa in två stora o resten små diskusar???
          /David
          / David

          Kommentar

          • DaReV
            Användare
            • februari 2004
            • 109

            #6
            inte många som verkar kunna detta??? eller?
            / David

            Kommentar

            Arbetssätt...