eldbuks bilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    eldbuks bilder

    detta bör vare en av de vanligare fiskarna att hålla men när jag gjorde bildsök på google så blev jag förvånad av att det fanns så lite med bra bilder . är det någon som har några bilder eller bra länkar på vuxna eldbukar förutom de 10 tal som finns på google?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag antar att du varit inne på http://www.cichlidae.com/gallery/Tho...s/default.html
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      sök på firemouth så får du massa bilder tyckte jag.

      här kommer ett par länkar från ett bra forum:







      fish r friend

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        gutt orm!

        har den haft olika latinska namn eller? jag sökte på firemouth på google. men några av de bilder som du hittade hittar inte jag. vart sökte du.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Thorichthys meeki är det giltigta. Cichlasoma meeki används ofta, Herichthys meeki sällan/aldrig (enligt FishBase kör Conkel det i www.cichlidae.com/reviews/r022.html men jag tvivlar. Thorichthys finns ju där. Har inte själv boken). Man får ett gäng träffar på Herichthys meeki i google.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            johan: jag sökte igenom aquamojo's forum (www.aquamojo.com) jag kom ihåg att sev och mojo har visat upp ett par underbara exemplar där.
            fish r friend

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              är de prakt exempel eller ett bra mått på standard fisken. inte en enda bild i vårt medlemsgalleri om jag läst rätt.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Fiskarna som Orm länkar till är fula och missvisande. http://www.aquamojo.com/meeki/Meeki%207b.jpg är ok, bortsett från att den är broilerfet som "alla" amerikanska fiskar. Fattar inte att de gillar dessa stora feta fula övergödda saker.

                http://sev.aaquaria.com/pictures/fis.../thirdred6.jpg är snygg (kör upp den i fullfönster) men man ser ju inte så mycket.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  de är underbart färgade praktexemplar!

                  Ola har rätt i att de är missvisande dock, då allt som finns i svenska butiker (nu börjar mitt gnäll) är inavlat skit

                  Det går ett par fullvuxna meekis i täby centrums offentliga akvarie, dom är fina i form och storlek men i färg är de hästlängder efter mojos och Sev's

                  Mojos meeki har gått i en jätte-damm och blev nyss upptagen tillsammans med en hona för att göra lite barn.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Hmm.. man kanske skall ta upp sin gamla barndomsdröm och hålla eldbukar! Underbara bilder, fick man tag i högklassiga exemplar så vore det en idé till nästa kar.
                    Eldbukar e ju lite som andra klassiker: Gröna hissen, plankstek och bearnessås. Går tiden ett tag så blir det kult på någe vis.
                    Orm har rätt, att de man har sett i butikerna de sista åren inte har varit så upphetsande direkt (även större individer).
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      jag är grymt sugen på eldbukar.funderar på att flytta mina malawi från mitt 720 sen hålla ett par guldsöm samt ett par eldbuk (vad kan man mer ha i?) men det gäller ju att hitta några fina.ahh att man inte har koll på avel gällande fiskarna . är det omöjligt att få tag i vf eldbukar i swe? guldsöm vf har jag hittat med inte eldbuk.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Det som går i svenska affärer är förstås inte mycket att hänga i julgranen men vad gör dessa fiskar som finns på bilderna till underbart färgade praktexemplar? De flesta saknar en massa färg förutom rött, och det röda har smetat av sig på något kufiskt vis. Jag kan ha fel, men jag tycker att de ser ut som vanligt överodlat inavlat asiatiskt skit (det här är inget angrepp mot odlingsformer eller asiater). De har tappat en massa färg och det röda är inte (ser inte ut som) en "mood"-färg utan permanent på samma sätt som hos röda platy. Det röda är inte speciellt imponerande dessutom. Jag har sett mer röda elbukar som inte ser så konstiga ut. Fast det kanske är underbart färgade praktexemplar trots att det inte framgår av bilderna.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:är det omöjligt att få tag i vf eldbukar i swe?
                          Du "måste" veta varifrån de kommer om de ska vara så röda som möjligt. Eldbuk från Rio Champoton har rejält med rött på buken medan de från Laguna Bacalar endast är sandfärgade med några svarta fläckar. Jag rekomenderar Ciklidårsboken vol. 5 när det gäller eldbukar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            för ens om inte vet hur arten ser ut från början så är det kanske svårt att se skillnad. jag kan tycka att det kan vara snyggts som det ut på bilderna sen så ska man vara "Petig" så har säkert eldbuken en urprungs form o färg. men finns inte dessa att få tag på vad ska man göra då? vara utan?

                            det som jag är förvånad över är att inga medlemar har dem eller lagt upp dem på medlemssidorna

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              woho vi har omvänt en malawi till amerikaner!

                              Ola: jag är väldigt svag för allt irriserande blått och att det röda är skarpt och rikligt förekommande.

                              Nu gillar ju jag gråa och brunbeiga fiskar bäst av allt (jaguarer, barred midas, trimac) men jag tycker de där eldbukarna ser fantastiska ut.

                              johan: i ett 720 kan du nog klämma ner ett par arter, under förutsättning att du inta ska ha lekpar av alla arter.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...