Frigolitbakgrund till diskusakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneb
    Användare
    • december 2003
    • 61

    Frigolitbakgrund till diskusakvarium.

    Hejsan..

    Ska snart fixa en bakgrund till mitt 540-liters kar. Har läst en massa fina artiklar och kollat in massor med bilder. Men de flesta bakgrunder är endast till malawis. Någon kan komma med nåra fina råd till mig.

    Har bunkrat upp med allt som jag behöver.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Strö torv i lacken för att få "Amazonasstuk". Om bakgrunden påverkar vattnet diskutteras flitigt. Min erfarenhet är att den inte gör det. Åtminstone inte efter att den körts ett tag.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • danneb
      Användare
      • december 2003
      • 61

      #3
      Tack för svaret.

      Du menar alltså att jag ska strö torv i epotexlacken som blir det sista som läggs på.

      Ska jag göra stenar över hela?


      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Jag hade också funderat på att strö torv i lacken på min Amazonasinspirerade bakgrund, men blev avskräckt från det när jag hörde någon som hade gjort så och fått en yta som mer såg ut att vara beströdd med kaktustaggar. Tydligen suger torvfibrerna åt sig rejält av lacken och blir stenhårda, med en vass o taggig yta som följd. Inte så bra för sugmalar, om man har sådana.

        Jag håller precis på att renovera min amazonasbakgrund, surfa till http://och.nu/ciklid , kanske det kan ge nån sorts idé...

        /Hasse

        Kommentar

        • danneb
          Användare
          • december 2003
          • 61

          #5
          Till HasseH:

          Jag har surfat in på din sida med jämna mellanrum. Jag tycker om din nya bakgrund men det är oerhört svårt att få rötter att se bra ut. Det blir nog ett försök med en amazonan imspired-by-you.
          Blir jag inte nöjd så finns det mer frigolit på bygghandeln.

          Färgsättningen är nog det svåraste.

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            Jag öste på ett tjockt lager med torv ovanpå klarlacken (flera centimeter), tryckte till och la på ett lager till. Sedan fick det torka. Nästa dag var det bara att skaka av det överflödiga. Bakgrunden blev mjuk och fluffig. Hasse - varför bakar du inte in vanliga rötter i bakgrunden istället. De som du målat ser inte verkliga ut, varken på den här bakgrunden eller den du tidigare visat. Det måste vara betydligt enklare med riktiga. Man borde kunna "gjuta" fast dem i frigoliten med hjälp av formskum.

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Det är svårt med rötter, helt klart. Kanske därför 95% av bakgrundsbyggare bara skulpterar stenar... Tycker dock själv att det blir tillräckligt bra för mig, men det behöver ju inte alla hålla med om. Smaken är som ... ni vet. Jag bygger mina bakgrunder åt mig själv och är bara glad om någon hittar något i detta de kan ha nytta av.. eller tvärtom, bli avskräckt av...

              /Hasse

              Kommentar

              • danneb
                Användare
                • december 2003
                • 61

                #8
                Jag tycker att HasseH gör det bra som vågar göra det ovanliga. Tycker också att han lyckas bra med sina bakgrunder.

                Att foga fast rötter med fogskum hade jag inte tänkt på. Det borde funka. Om man gröpte en hålighet i frigoliten och borrar hål bak på rötterna och stoppar in någon egengjort träflugg. Sen skummar man fast allt. Även det lät intressant. Är det nåt ni tycker man ska tänka på om man testar detta. Blev verkligen sugen på den varianten.

                Mitt mål är att det ska se ut som i verkligheten och då funkar det inte med en massa stenar eller stenblock.

                Vill tack alla som svarat och som kommer att svara.

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Hur funkar lösningsmedlet som finns i polyuretanskum ihop med frigoliten?

                  Kommentar

                  • danneb
                    Användare
                    • december 2003
                    • 61

                    #10
                    Ingen aning. Ska testa att skumma fast en träbit och se vad som händer. Det kan hända att frigoliten smälter. Ska testa så snabbt jag bara kan. Har tyvärr inte skum hemma.

                    Kommentar

                    • Durin

                      #11
                      Här är en snygg och ovanlig bakgrund till ett diskuskar:


                      Han använde fogskum om jag fattat rätt, skummade bara igenom artikeln.

                      Kommentar

                      • AquaJove

                        #12
                        Polyuretan påverkar inte frigoliten nämnvärt, de e inga probs att trycka dit en rot md byggskum, de e så pass lite lösningsmedeli så de hiner härda innan det tar sig ann frigoliten..MVH!

                        Kommentar

                        • danneb
                          Användare
                          • december 2003
                          • 61

                          #13
                          Det svaret tackar man så mycket för. Ska göra ett försök med att trycka in riktiga rötter i bakgrunden.

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Durin

                            Här är en snygg och ovanlig bakgrund till ett diskuskar:


                            Han använde fogskum om jag fattat rätt, skummade bara igenom artikeln.
                            Snyggt, men de rötterna sitter väl utanför akvariet, i "bakgrunnskassen"?

                            Hursomhelst, intressant om det funkar bra att kombinera byggskum och frigolit.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ang. Torv. Jag har inte använt torv i lacken vilket jag ångrar djupt. Sune Holms beskrivning är att man lackar först en gång. Andra gången pressar man rejält med torvströ (utan kalk eller näring) i lacken. Överflödet tas bort och det sista damsugs och sköljs bort. Om man endast lackar en gång så får man kanske vara lite mer försikting och låta lacken torka lite först. Eventuella fläckar kan man lacka efteråt och trycka torv i. Det är en av de stora fördelarna med torv enlit sune. Det går ändra en massa efteråt. Det är bara att lacka och trycka dit torv. Även i silikon kan man trycka torv. Igelkotten som Hasse beskriver slipper man ju säkerligen om man pressar dit en massa torv (vilket Tommy skriver).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...