Lack till frigolitbakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terjfan
    Användare
    • februari 2004
    • 16

    Lack till frigolitbakgrund?

    håller på att bygga en friggobakgrund till mitt 250 liters...undrar vilkan lack som man ska använda? vill helst att den ska vara så billig som möjligt...och inga gifter i!

    hoppas på svar
  • sundelin
    Användare
    • oktober 2003
    • 234

    #2
    Epotex verkar vara den bästa lacken efter vad jag läst, har inte provat själv ännu.
        Vår nya adress Fittjavägen 23, 145 53 Norsborg        Våra öppettider 8/5 07:00-15:00 9/5  Stängt 10/5 Stängt            Måndag – Torsdag  07:00-16:00                          Fredag  07:00 – 13:00                    …

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #3
      Jag har byggt en egen bakgrund och använt mig av epotex lacken.
      Det är en 2-komponents lack som är speciellt till för akvarier och den är näst intill luktfri. Blandar man noga och rätt så är den helt giftfri och släpper inte ifrån sig några som helst föroreningar.
      Den skyddar också bakgrunden från algätare som utan lack kommer äta sig in till frigoliten.

      Jag tycker den är super bra men den är dyr!
      Den kostar ca 550 kr med frakt men man får mycke lack( 1liter + 1/2 liter härdare) .
      Jag gjorde en bakgrund som var 150*50 och fick ca hälften av lacken över.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Epotex är också mitt val. Talar man om för dem hur stor bakgrund man har så räknar de ut hur mycket lack som går åt till denna. Det är ju onödigt att köpa för mycket när den är så pass dyr.

        En noggrann hushållsvåg rekommenderas vid blandning av lacken.

        Annars lönar det sig inte att snåla på val av lack (säger en som gjort det misstaget en gång). Väljer man Epotex och följer intruktionerna så blir det rätt.

        Kommentar

        • terjfan
          Användare
          • februari 2004
          • 16

          #5
          ok så ni tycker att epotex akvarielack är den bästa. kollade deras hemsida men jag kunde inte förstå hur man beställer av dem så om det är ngn som vet så är jag tacksam att få veta.

          Kommentar

          • sundelin
            Användare
            • oktober 2003
            • 234

            #6
            Dom har ju en lista med återförsäljare, kolla om det finns någon i närheten annars är det bara att ringa och beställa.

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Det går också bra att maila Epotex, de brukar vara snabba att svara under kontorstid. Fråga efter aktuell prislista på akvarielacken.
              /Hasse

              Kommentar

              • Sub
                Användare
                • november 2003
                • 51

                #8
                Flüggers 2-komponents vattenbaserad golvlack använde jag. Den finns både som klarlack och som färgad. Jag målade först med en grå variant med olika mycket tillsats av färgpigment och avslutade med två lager klarlack.

                Fiskarna lever och frodas ännu (4 veckor efter start).

                Priset är hälften mot epotex.

                Robin
                Sub

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Golvlack i all ära, det finns uppenbarligen de som lyckas med detta, själv gjorde jag inte det. Nu när jag renoverar min bakgrund till 600 liters karet väljer jag återigen Epotex som är utprovad och garanterat fungerar med akvariefiskar, år efter år. Tycker det känns lite som en onödig risk att snåla in ett par hundringar på lacken när man sedan stoppar i fiskar för flera tusenlappar... men man gör som man själv vill.

                  /Hasse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...