Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Nej jag över driver inte, vet att jag själv räkande till 12kg för inte så länge sedan.

    Jag har aldrig sett en trophus som tycker bättre om flingor en räkmix föresten. Och då har jag testat med både tropico och ISO.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      Robin:
      Jo det är skoj. Mycket skoj t.o.m
      Ynglena söker direkt efter honan släppt ut dom upp närmaste algbevuxna ställe och börja beta alger. Riktigt naturligt o bra...
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        Hej alla! har haft mina tropheus i snart två veckor nu.. och de största hanarna slås om sina revir precis som det ska vara! Men har upptäckt att just de mest dominanta har en vit belägning runt munnen! har de fått detta eftersom de har "fightats"? och är detta då ofarligt? eller har de fått nån sjukdom? än så länge så äter de som de brukar iaf!

        tacksam för svar!

        PsyM
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          De får rejäla fläskläppar och blir somsagt vita runt munnen. Helt ofarligt.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            okej tackar för svaret cutekid!

            det var förresten dig jag köpte typ halva gruppen av =) ser ut att trivas bra!

            PsyM
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              Vi får försöka skaka liv i tråden igen....
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                Jupp. Kan meddela att mina Kiku och Maswa verkar gå fint. Där är nån en i varje grupp som är lite slöare, kan inte förstå vad det är. De är väl lägst i rang eller nå't. De magrar av men har anitngen ingen avföring eller normal avföring. En kiku har "hostat" lite men jag hoppas att det inte är något. Om det är något så går det i alla fall väldigt långsamt (inte som soten brukar uppträda, snabbt och "effektivt" mot alla). I vilket fall som helst så tänker jag inte köpa fler troffar om jag förlorar dessa, då blir det nå't helt annat (o.ventralis kanske). jaja, önska mig lycka till.

                Jag provade med att håva ut en av de "slöa" troffarna (en maswa) och satte den i ett annat akvarium tillsammans med lite yngel. Den var blyg som fasen och åt inget i början men nu två veckor senare e den pigg som fasen och jagar rundor med några hongi-yngel. Det kan inte vara nån form av psykisk mobbing?

                Jag tror faktiskt att jag fått min första lek på mina Maswa, den största dubben hade en hakpåse i en vecka men den har försvunnit nu. Den största hannen(8cm) är riktigt het på gröten nu, han lockar och jagar hela tiden. Jag hoppas att de blir fler lekar snart (och att de klarar sig från sjukdomar)

                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  citat:Ursprungligen skickat av PsyM

                  okej tackar för svaret cutekid!

                  det var förresten dig jag köpte typ halva gruppen av =) ser ut att trivas bra!

                  PsyM
                  Trevligt!

                  Färgar dom fint eller? Är de ttydlig skillnad på dem du köpte av mig och av Lasse?

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    Jävla sot!

                    Jaha, då var det igång igen.
                    Igår körde jag intensivbad på alla troffarna och gjorde vattenbyte så det dundrade om det. Jag hade en kiku o en dubbe som var slöa, sen kom några av de mindre kiku igång osså o en dubbe till .Igår köpte jag ett kuvert med aquafuran (motsvarande furapond) o körde i det i en 10litersbalja med alla firrarna däri. Jag avlivade en kiku som var dödsdömd (uppsvullen) och resten hoppas jag på att de inte får "återfall".

                    Nu får jag se hur det går. Går det inte så har jag ett tomt 540 o fylla med annan fisk än Tropheus. Jävla troffar, de bara dör, jag satsar på nå't helt annat om de inte klarar sig, typ guppy[]
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Jonas!
                      Ett mkt bra medicinpreparat finns som heter "Metronidazole". Pröva det! Har mkt bättre erfarenheter av det än med "Nifurpirinol".Finns i tabl-form som en vet. kan skriva ut,men det bästa är nog den för marina djur.Kan beställas från Akvarielagret,Bromma.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        Tråkigt att höra Jonas.

                        Testa med Aquamor, jag körde det med bra resultat.
                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          Jonas:

                          Om det inte hjälper med aquafuran så hade jag provat med någon metrodinazol medicin. Typ Flagyl. (Hjälper det inte med aquafuran så lär ju knappast Aquamoor hjälpa då det i princip är samma sak, bägge innehåller det verksamma ämnet nifurpirinol.)

                          Hursomhelst hoppas du får rätsida på dom.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            Om man har fått in smittan iakvariet så ska ALLT mediniceras! Det är effektivt att ta ur fisken ur karet och TOK-medicinera dom för ett tag.Minst lika viktigt är också att medinicera VATTNET.Annars är det stor risk att "skiten" kommer tillbaka.Duktig cirkulation på vtn:et är då extra viktigt.Ta även ur allt filtermaterial så att det inte suger upp/bryter ner medicinen i förväg.Helst även allt grus också...Har man ett ytterfilter kan man med fördel köra det i ett fisktomt akvarie under nåra dar,för att sen flytta tillbaka den till "huvud-baljan"(detta för att inte skadliggöra de nyttiga bakterier som behövs...)
                            Har man inte sparat nåt "inkört" filter får man Långsamt bygga upp en ny (nyttig) bakterie-flora.Alltså mata minimalt ,kanske då & då med Metronidazole-doppad räkmix,så att det inte blir kaos i vtn:et. VARNING för nitrat-toppar eft. medicinering!

                            Detta har fungerat för Mig.

                            Ett annat bra tips är att ,om det går,bara ta upp den misstänkt sjuka fisken och TOK-medicinera den och låta de andra som fortfarande äter matas med preparerad mat.Den matvägrande fisken kan släppas tillbaka så fort den börjat äta igen.Håll noga koll på gruppen!
                            Fisk som med säkerhet matvägrat en längre tid och som börjat svullna skulle jag rekomendera att slänga!!.Åtminstone ta bort fr. övriga gruppen.

                            Kör som sagt enbart med Metronidazole nu för tiden...
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              När man tar ur fisken och medicinerar det separat så är det lämpligt att helt byta vattnet i karet under tiden.

                              Eftersom det är på tapeten nu igen så kan jag ju passa på att slänga fram det som jag skrev i vintras:


                              Det kan kanske alltid hjälpa någon.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                Varför är troffar så "svåra" att hålla? Är det psykologiskt hos akvaristen kanske?
                                Jag kan relatera till golf...
                                När man står och ska slå över ett vatten typ en å eller damm så tänker de flesta golfare med högre handikapp "Slå INTE i vattnet!"
                                Den mänskliga hjärnan uppfattar inte ordet INTE så det hjärnan säger till kroppen är "SLÅ BOLLJÄVELN I VATTNET!"
                                Skillnaden mellan en bra golfare som inte slår i vattnet och den som gör det är "Tänket". Den bra har bara fokus på målet och inte hindrena. Han/hon ser möjligheter och inte problem.

                                Kanske är man FÖR rädd som akvarist för att få soten så att man framkallar den - omedvetet.

                                Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...