äggkläckning och vattentemperatur...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    äggkläckning och vattentemperatur...

    Hur påverkas äggkläckningen av en lägre vattentemperatur?
    Mina jaguarciklider lekte igår och vattentemperaturen varierar mellan 22 och 23 grader, tidigare har jag haft 26-27 grader, kan det bli problem för äggen att kläckas?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det tar längre tid. Man brukar ange fiskars kläckningstid i dygnsgrader eftersom konstanten ofta är 1 dvs. 27 grader*4 dagar = 108 vilket ger 108/23 = 5 dagar. Sedan finns det ju viss risk att fiskarna ser anorlunda på äggen vid lägre temp (längre vårdtid krävs vilket gör att det kanske anses "dyrare" att föda upp dem) fast jag vet inte om någon testat hypotesen. Hos sandstubb påverkar inte temperaturen inom ett rimligt intervall omvårdnaden men kläckningstiden varier från mer än tre veckor till under en vecka i deras lekintervall mellan 5 och 18 grader.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Okej då drar jag nog upp värmen litegrann bara för att vara på säkra sidan. Tack för det snabba svaret.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej

        Temperaturen är också en faktor man kan laborera med om man odlar en art som normalt har mycket små yngel vid frisimmandet.
        Vid lägre temperatur utvecklas också embryona längre innan kläckningen. Och de blir alltså större vid frisimmandet. Vilket underlättar vid utfodringen.
        (Ett litet knep vid apisto odling! :-)

        Mvh/ Per

        Kommentar

        Arbetssätt...