Fastnat i "jäspläge"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #16
    Ursprungligen postat av GraTis
    Varför krångla, spola ner o glöm.
    Hmm du menar avliva och spola ner? Du är väl inte en av dom som spolar ner levande fiskar i toaletten antar jag.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Rasmus E
      Användare
      • augusti 2013
      • 68

      #17
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Hmm du menar avliva och spola ner? Du är väl inte en av dom som spolar ner levande fiskar i toaletten antar jag.
      De flesta här har nog lite för stora fiskar för att spola ner i toan.
      Är jag tvungen att avliva små fiskar klipper jag av huvudet snabbt med en sax.
      För lite större tar jag en kniv.
      För rätt många år sedan nu var mina ögonstenar sex pratglada påfågelciklider. De blev sjuka efter tre år, troligtvis bukvattensot, och fick lov att avlivas. Till min fasa var de för hårda för att avlivas med kniv, så jag var tvungen att ta till en klyvyxa för att göra lidandet så kort som möjligt. Sen blev de mat åt räven på en äng utanför huset.

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #18
        Ursprungligen postat av Rasmus E
        De flesta här har nog lite för stora fiskar för att spola ner i toan.
        Är jag tvungen att avliva små fiskar klipper jag av huvudet snabbt med en sax.
        För lite större tar jag en kniv.
        För rätt många år sedan nu var mina ögonstenar sex pratglada påfågelciklider. De blev sjuka efter tre år, troligtvis bukvattensot, och fick lov att avlivas. Till min fasa var de för hårda för att avlivas med kniv, så jag var tvungen att ta till en klyvyxa för att göra lidandet så kort som möjligt. Sen blev de mat åt räven på en äng utanför huset.
        Du låter lite som en Vajrayana buddist, dom brukar låta sina döda fränder bli uppätna av gamar uppe i bergen.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #19
          Det var inte hur man avlivar ni skulle hänga upp er på, frågan var varför så många låter defekt fisk gå kvar i akvariet istället för att ta bort dessa vanskapta individer.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag är nog med Gratis, jag brukar göra processen kort.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kawasa
              Användare
              • september 2012
              • 840

              #21
              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag är nog med Gratis, jag brukar göra processen kort.
              Det var just det! Det lät som att han inte brukade göra, därav min kommentar till hans, men jag förstår vad du menar
              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                Ursprungligen postat av GraTis
                Det var inte hur man avlivar ni skulle hänga upp er på, frågan var varför så många låter defekt fisk gå kvar i akvariet istället för att ta bort dessa vanskapta individer.
                En anledning kan ju vara att man vill behålla storleken på gruppen men får inte tag i fler fiskar av arten... Frågan ställdes för att ta reda på om det går att fixa, att man kan avliva fisk kände jag faktiskt till sedan tidigare.

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  En anledning kan ju vara att man vill behålla storleken på gruppen men får inte tag i fler fiskar av arten... Frågan ställdes för att ta reda på om det går att fixa, att man kan avliva fisk kände jag faktiskt till sedan tidigare.
                  Fixa?
                  Du kan säkert sy fast läppen eller använda dig av snabblim om du tycker det är etiskt.

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #24
                    Ursprungligen postat av GraTis
                    Varför krångla, spola ner o glöm.
                    Ursprungligen postat av GraTis
                    Fixa?
                    Du kan säkert sy fast läppen eller använda dig av snabblim om du tycker det är etiskt.
                    Vilka råd, höjer verkligen nivån här, jag tycker att det hela håller på att utvecklas till någonting onödigt. Erik skulle kolla ifall någon hade något tips då detta hade hänt förr och i vissa fall gått att åtgärda enligt tidigare inlägg.
                    Senast redigerad av Kawasa; 06 november 2013, 12:37.
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #25
                      Ursprungligen postat av GraTis
                      Fixa?
                      Du kan säkert sy fast läppen eller använda dig av snabblim om du tycker det är etiskt.
                      Kan inte du trolla på något annat forum istället eller så kan du helt enkelt stänga igen kakhålet helt och hållet. Limma ihop fingrarna med superlim eller om du syr, vilket du nu föredrar så vi slipper dina meningslösa inlägg.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        Användare
                        • april 2006
                        • 203

                        #26
                        Lugn, bara lugn.

                        @ GraTis!! Håll en snygg ton annars blir inläggen bortplockade samt varning/avstängning av "förövaren"!
                        / Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Vilka råd, höjer verkligen nivån här, jag tycker att det hela håller på att utvecklas till någonting onödigt. Erik skulle kolla ifall någon hade något tips då detta hade hänt förr och i vissa fall gått att åtgärda enligt tidigare inlägg.
                          Ursprungligen postat av Kawasa
                          Du låter lite som en Vajrayana buddist, dom brukar låta sina döda fränder bli uppätna av gamar uppe i bergen.
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Kan inte du trolla på något annat forum istället eller så kan du helt enkelt stänga igen kakhålet helt och hållet. Limma ihop fingrarna med superlim eller om du syr, vilket du nu föredrar så vi slipper dina meningslösa inlägg.
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          En anledning kan ju vara att man vill behålla storleken på gruppen men får inte tag i fler fiskar av arten... Frågan ställdes för att ta reda på om det går att fixa, att man kan avliva fisk kände jag faktiskt till sedan tidigare.
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Lugn, bara lugn.

                          @ GraTis!! Håll en snygg ton annars blir inläggen bortplockade samt varning/avstängning av "förövaren"!
                          Då tar vi det från början.

                          Jag tycker det är oetiskt att hålla missbildade fiskar i akvarium. Om det här skulle hända hemma hos mig skulle jag avliva fisken och slänga den i komposttunnan.

                          Personligen tycker jag det är så himla självklart att agera på det viset att jag ironiserade en aning, f´låt om ni tog illa vid er.
                          Jag är jättelugn.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #28
                            Som Anders säger.
                            Ta det lugnt pojkar eller flickor och behandla varandra som vuxna.
                            Tar jag bort någonting blir det direkt en varning.

                            BosseP
                            Webmaster

                            Försök att följa dessa enkla regler så mår alla bättre.
                            Senast redigerad av bossep; 06 november 2013, 19:26.
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #29
                              Ursprungligen postat av GraTis
                              Då tar vi det från början.

                              Jag tycker det är oetiskt att hålla missbildade fiskar i akvarium. Om det här skulle hända hemma hos mig skulle jag avliva fisken och slänga den i komposttunnan.

                              Personligen tycker jag det är så himla självklart att agera på det viset att jag ironiserade en aning, f´låt om ni tog illa vid er.
                              Jag är jättelugn.
                              Sjuk/missbildad? Fiskarna är vuxna och såg normala ut tidigare. Det är ju knappast så att jag vill spara på missbildade yngel! Inte fan vet jag vad som har hänt. Om det är något medfött fel eller om det är något annat som har utlöst det.

                              Så med ditt resonemang så avlivar du även sjuk fisk som kan gå att få ordning på? Det verkar ju rätt så efterblivet..
                              Senast redigerad av Erik Österlund; 06 november 2013, 21:02. Anledning: onödigt tjatter

                              Kommentar

                              • ansjo
                                Användare
                                • april 2006
                                • 203

                                #30
                                Som sagt, ingen ide' att hänga upp sig på ordval eller ironi som inte framgår . För att undvika onödigt gruff så lägg ner ev. stridsyxor och gå vidare !
                                / Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...