Digital fotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    Digital fotografering

    Hej, jag är ingen fotograf men tycker det är kul att ta bilder, särskilt på mina akvarier. Hoppas nu att det finns kunniga personer som kan delge sina kunskaper om digitalfotografering.

    Jar använt/der min Nikon coolpix 2500 till att bilder på/av akvarium och dess innevånare, dock med tycker jag inget vidare resultat. Vissa bilder är OK men inte mer, de flesta är skit. Med den innbyggda blixten aktiverad måste kamerans lins ligga dikt på glaset för att inte få ljuset reflekterat, med blixten avstängd är slutartiden så långsam att all rörelse syns.

    Jag funderar på att skaffa en annan digital kamera (men ingen proffs sak)som eventuellt kan ha separat blixt, som troligtvis skulle göra det hela lite lättare.

    Finns det några tips att förmedla ?
    Uppslag på kamera ?
    Erfarenhet av någon kamera som är bra ?
    Någon site med digifotografering av akvarium ?


  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    tips
    skaffa mängder av ljus o belys karet uppfrån. se om du kan ställa in slutare o bländare. använd inte blixt. rengör rutan från skit o alger.



    finns lite tips där

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Det går att ta med blixt om du tar bilden lite från sidan, alltså inte 90° in mot rutan. Men bäst är naturligtvis som Johan skriver mycket ljus uppifrån och då helst av typen "dagsljus".

      Mina bilder i medlemsgalleriet (Christer Carlson) är långt ifrån fantastiska men tagna med blixt utan reflexer i glaset.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Läs mer om digitalfoto i följande trådar som behandlat ämnet tidigare:




        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Har din kamera dn PC-kontakt eller blixtsko? Isåfall kan du köpa en synkkabel och koppla till extra blixtar som alla lyser upp samtidigt. Det går att ulösa synkroniserade blixtar med slavtändare med din lilla interna blixt, men det är inte det optimala. (Har du blixtsko kan du köpa en adapter med PC-kontakt på sidan.) Typ nått liknande denna som är till pentax: http://www.scandinavianphoto.se/prod...asp?itemid=894 Jag vet att YFO i Göteborg (www.yfo.se) har sådanna som fungerar till alla kameror med standardblixtsko.

          Du skall absolut inte vara rädd för att använda blixtar, men det tar lite tid att lära sig behärska dem. Du kommer märka att det är kul att prova sig fram och slutresultatet kommer att bli strålande bilder.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Jag och brorsan fotade med extern blixt med hans nya kamera för en tid sedan, det vi kunde konstatera är att det blir sjukt mycket enklare att fotografera, jag skulle tro att över 50% av bilderna vi tog blev riktigt bra, kör man utan blixt så är det på sin höjd 10 av 100 som blir bra.

            En annan sak vi noterade var att man kan ändra fiskens utseende helt och hållet beroende på var blixten placerades, i vissa vinklar så blev fisken fulare än i verkligheten och i vissa vinklar betydligt vackrare.

            Ni som använder extern blixt, var ska man hålla blixten för att utseendet på fisken inte ska se så fejkat ut? Alltså om man vill att fisken ska se så naturlig ut som möjligt?

            Här är en bild på min jaguarciklidhona, tagen med en extern blixt placerad snett ovanför fisken.


            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Blixtplacering och ljussättning överhuvudtaget är otroligt individuellt och är något som man genom erfarenhet och egen smak kommer fram till.

              Det är mycket svårt att få ett balanserat ljus. Jag anser att din bild är en suverän artbild, men blixten är något för stark för bakgrunden vilket gör att det nästan ser ut som om du klistrat in fisken. Lite motljus hade inte heller varit fel för att lätta upp konturerna. För att få en verklighetskänsla måste man nog acceptera att en mörk bakgrund kräver något svagare blixtljus eller en belyst bakgrund... Det är en svår balansgång och alla har sina egna metoder.

              En sak är dock klar, man kan manipulera bilder nästan lika mycket med blixtar och objektivlängder som med photoshop.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                Lite motljus hade inte heller varit fel för att lätta upp konturerna.
                Vad menar du med motljus?
                Bara för att visa skillnaden så kan jag visa en bild på hanen då blixten är placerad rakt ovanför honom, fotot är lite överexponerat men man ser i alla fall skillnaden, speciellt på bakgrunden som här är väldigt mörk.


                Vore det bästa kanske att placera en blixt rakt ovanför fisken och en snett ovanför fisken?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Matsh
                  Användare
                  • september 2002
                  • 63

                  #9
                  Tack för alla svar, F1 använde ni en synkkabel som Saphi nämner ?
                  Vilket märke, typ av kamera hade ni ?
                  Är det speciella externa blixtrar till digital kameror eller kan går det med en vanlig ?

                  mvh
                  Mats

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Matsh

                    Tack för alla svar, F1 använde ni en synkkabel som Saphi nämner ?
                    Vilket märke, typ av kamera hade ni ?
                    Är det speciella externa blixtrar till digital kameror eller kan går det med en vanlig ?
                    Det var bara en lång kabel mellan blixt och kamera, vet inte om det är det som kallas synkkabel.
                    Kameran var en Minolta DiMAGE A1
                    http://www.cyberphoto.se./minolta/digital/a1.php
                    Vi använde bara en gammal vanlig blixt som farsan hade, alltså ingen speciell digitalkamerablixt om det nu finns sådana.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Matsh: Jag heter ju Zaphi, inte Saphi eller Saffi

                      FI: Normalt när man plåtar porträtt så kan man rikta ett ljus bakifrån som kan lätta upp konturerna runt objektet. Se spelarens axlar och högerarm:


                      Konstigt exempel kanske, men jag kom inte på nått bättre.

                      Kameran ni visar har en blixtsko, alltså kan man koppla på synkkabel, även om man inte har PC-kontakt (kontakt för synkkabel). Notera att vissa EOS-kameror behöver polvänd kabel.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 428

                        #12
                        HejI Man kan även använda slav blixtar! dom reagerar på kamerans inn byggda blixt..
                        /Lasse

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av FI

                          Jag och brorsan fotade med extern blixt med hans nya kamera för en tid sedan, det vi kunde konstatera är att det blir sjukt mycket enklare att fotografera
                          Jepp. Externa blixtar regerar fett.

                          [quote]citat:Ni som använder extern blixt, var ska man hålla blixten för att utseendet på fisken inte ska se så fejkat ut? Alltså om man vill att fisken ska se så naturlig ut som möjligt?[quote]Från samma håll som akvariets vanliga belysning kommer, dvs uppifrån. Blixt genom frontglaset ger en "onaturligt" färgstark fisk, eftersom det lyfter fram fiskens färger. Särskilt fisk med strukturfärger (reflekterande färger) blir enormt mycket färgstarkare än de normalt är - typexemplet är neonregnbåge, som är enfärgat grå om blixten kommer rakt uppifrån, och lysande neonblå om blixten kommer från sidan. Snyggt, visst, men det har inte mycket att göra med hur fisken normalt ser ut i akvariet.

                          Här är en bild på min jaguarciklidhona, tagen med en extern blixt placerad snett ovanför fisken.
                          Very nice, men det ser ut som om blixten kommer från en punkt strax till vänster och något över kameran (från "klockan halv tio", cirka), in genom frontglaset. Dvs en mycket bra identifierings-bild men så ser väl fisken inte ut under vanlig akvariebelysning, va?

                          Annars är väl enda kritiken jag har mot det fotot att om du använt en större bländaröppning så hade bakgrunden blivit suddigare, och fisken lyfts fram bättre, som på ett porträttfoto.
                          (Nu vet jag iofs inte om det gick att ha större bländare än vad ni använde, digitalkameror är ju lite begränsade på den fronten.)

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Mike Noren: Jo det där fotot var ett av de första fotona vi tog med extern blixt, du är snäll med kritiken, det har många fel.

                            Här är ett till foto som togs på samma sätt.
                            Fisken såg INTE ut så här i akvariet...
                            Men vacker blev den ju.


                            Men det där var för ett halvår sedan, vi var båda nybörjare, brorsan använder nästan uteslutet extern blixt idag och de senaste bilderna jag har sett har sett riktigt fina ut. Det ser ut som att han placerar blixten ovanför fisken idag och det verkar ge både ett naturligare ljus och naturligare färger.
                            Kolla på det här fotot på en guldsömsciklid.


                            Mvh Fredrik
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Ok, nu börjar vi snacka snyggt ljus. Ta efter FI, han har koll..
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...