Avmagrande svarta scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Avmagrande svarta scalarer

    Hej

    Jag köpte ett gäng små svarta scalarer häromsistens, med viss tvekan, då min erfarenhet är att de är känsligare än andra varianter. Och mycket riktigt är de döda nu. Frågan är bara varför. De åt, men magrade ändå av, och fick vit avföring. Det finns en mask som sätter sig i buken, och tar all näring, som ger vit avföring. Men den ska man väl se sticka ut ibland? Det gjorde jag aldrig vad jag kunde se. Vit avföring får de väl även om näringsbristen beror på annat än parasitmaskar? Ingen annan fisk är drabbad. Hade den sista ihop med mina små gråscalarer ett tag, och de verkar friska fortfarande. Om det var den masken, hur smittsam är den? Måste jag medicinera, trots att den sjuka fisken är död, och ingen annan visar symptom?

    Har för mig att jag har läst om att anledningen till att albinoscalarer är så ovanliga, är att de råkade avla in en gen i dem, som gjorde att de inte kunde tillgodogöra sig maten efter en viss ålder, så de svalt ihjäl. Kan det inte vara nå´t liknande med de svarta?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    #2
    Hej Micke.

    Den mask man ser sticka ut är "camallanus cotti", en riktigt smittsam elak historia. Ser ut som en tunn röd sytråd, en eller flera. Den syns inte alls i början av sjukdomen utan det tar ett tag innan man ser den. Området kring anus på fisken svullnar ofta upp. Det tar lång tid innan fisken dör. Det finns inga medikamenter i zoo-handeln som kan ta bort den. Det finns andra metoder att ta bort den, men det tar tid. Den är vanligare än man tror tyvärr så håll uppsikt på dina återstående fiskar OM det nu är Camallanus du har. Jag tycker inte att symptomen stämmer riktigt... du borde ha sett i alla fall någon mask.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Nej, jag tycker heller inte att det stämmer riktigt, men är ändå orolig. Ingen annan fisk är som sagt drabbad, och nå´n svullnad runt anus såg jag heller aldrig. Har för mig att jag har sett en bild på en Apistogrammahona med den sjukdomen, där maskarna stack ut, och så såg det inte ut. De bara magrade, och hade vit avföring.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Kan tänka mig att det är Fagyl som ni behöver,för enligt vad ni skriver så får jag det till att det inte är mask.Slå Flagyl på forumet så kommer det upp dom symtom som beskrivs.Mina små scalarer dog tre om dagen innan jag gjorde den behandlingen med Flagyl.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        Arbetssätt...