Guldsömshane Spöad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Festae
    NCS Medlem
    • december 2003
    • 45

    Guldsömshane Spöad

    Hanen har efter ca 1 års bekantskap med en hona och några kullar med yngel nu fått så mycket stryk av honan att det är tveksamt att han överlever.
    De har levde ensamma med sina yngel fram till misshandeln i ett 375 liters akvarium.
    Honan och hanen är ca 12 cm i längd.

    Nu till frågorna:
    Är det någon som vet eller har någon teori varför honan helt plötsligt ger sig på hanen?
    Varför tar hanen bara mot stryk utan att försvara sig?
    Är detta ett normalt beteende hos fiskar(Jag har hört att hanhundar inte försvarar sig mot honhundar)?

    // Magnus
    //Magnus
    720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fråga: Är det någon som vet eller har någon teori varför honan helt plötsligt ger sig på hanen?

    Svar: För att leken misslyckades

    Fråga: Varför tar hanen bara mot stryk utan att försvara sig?

    Svar: För att han är svagare. Han riskerar att bli skadad om han slåss. I naturen hade han simmat därifrån.

    Fråga: Är detta ett normalt beteende hos fiskar(Jag har hört att hanhundar inte försvarar sig mot honhundar)?

    Svar: Ja det är normalt och vanligt, men har inget med att han inte försvarar sig mot honor att göra. Hade han fått stryk av en hane så skulle han bete sig på exakt samma sätt. Det är mycket vanligare att hanen är den starkare och att han därmed ger honan stryk.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • petrol
      Användare
      • juli 2002
      • 167

      #3
      Kanske kan skaffa något som distraherar honan?
      Några andra tuffa Ciklider?
      Ett stimm med snabba högryggade tetror?

      Mvh Petter
      Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

      Kommentar

      • epoxy

        #4
        tjoh!

        Synd det med att hanen får så mycket spö. Att lägga ner några andra fiskar som distraherar honan kan juh vara en bra ide, själv så har jag min vf gt-hane med 3st fina honor som leker hela tiden, och det enda honorna brukar göra är att spärra upp sej lite o putta på hanen när han bli närgången. Han är tillomed delaktig i att ta hand om yngel. har sett han vid ett flertal gånger plocka upp yngel o spotta ut dem till honan. Dom går tillsammans med 5st ganska stora skivtetror, 2 halvstora oskar, en trimaculatum och en hajmal =)också ett gäng pansarmalar.

        Kommentar

        Arbetssätt...