Bakgrund.. överhäng.. filterkammare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Bakgrund.. överhäng.. filterkammare?

    Jag har funderingar på att göra ett s k överhäng...är det någon som provat detta?

    Hur skall man göra det och vart i akvariet? Fästa på mittstaget eller är det för riskabelt pga tryck från frigoliten?

    Jag ska göra frigolitmoduler (av min redan installerade frigolitbakgrund som skall ändras) och hade en tanke på att ett litet överhäng skulle kanske bli snyggt...
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Har provat, men tagit bort det då jag tyckte det stal för mycket ljus...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jo, jag har tänkt på det med...men man behöver kanske inte göra den så stor. Jag hade tänkt en liten bit bara såpass att det skuggar en bit av ett hörn eller i mitten på bakgrunden. Kanske att den skulle gå ut ca 10cm ut från bakgrunden som är på ca 10cm just där jag hade tänkt mig den...och sedan eventuellt 20cm bred.

      Jag har inga bakre lysrör så då stjäl det troligtvis inte så mycket. Använder mig av två lysrör till en 375:a...

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Hej Stefan,

        Jag har det i mitt 770 som finns med i CB2/2001 då med Troffar.
        Precis som Hasse skriver så stjäl det en del ljus men i mitt fall tycker jag bara det är positivt med lite variation i ljustets intensitet.

        Mitt överhäng är fastsatt med silikon i mittstaget.

        Lycka till

        Björn H
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5
          Har ett överhäng i form av en BTN-modul som sitter på bakrutan med öppning uppåt. Det blir en lagom skugga på undersidan, speciellt som jag inte har lysrören så långt bak så det lyser lite in under också. Ja, du har väl sett bilden bland medlems-bilderna..

          Håller med om att man inte ska ha för stort överhäng, om man inte har en jättebalja kanske.

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Jag har ganska stora överhäng på min bakgrund, ca3dm i ett 720L kar.
            Finns lite bilder på min "zoon"
            Mvh/Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag gjorde en stor konstgjord "stalagtit" av frigolit och husfix som jag blev grymt nöjd med. Det var nämligen en hel stor glasplatta limmad ovanpå karet och på den satte jag fast det hela. Tyvärr brast karet i en fog av helt andra orsaker och jag hann aldrig fotografera det slutliga resultatet. På denna bilden kan man ungefär tänka sig hur det blev till slut:

              Fiskarna kunde alltså simma runt den där biten i mitten.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                Ett litet retfullt problem som jag har med mitt lilla
                överhäng är att det bildas luftfickor som man måste
                "kvadda" när man har gjort delvattenbyte.
                Ser ut som kvicksilver.....
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • sofie
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 68

                  #9
                  Har funderat på att bygga en frigolitbakgrund ska man lacka den?? I så fall vilket lack är bra, har hört att Epotex lacken kan vara svår att få tag i i halmstad. Är det någon som har några bra knep när man ska bygga en bakgrund????
                  Har sökt efter någon bra sida om bakgrunder- (alternativ till back to nature) men inte funnit någon, någon som vet en bra sida?????
                  Sofie
                  450 L Malawi:
                  Labeotropheus Trewavasae
                  Metriaclima Esterae
                  Tropheops sp chilumba
                  Aulonicars Röd rubin
                  Melanochromis Johannii

                  540 L
                  C Frontosor Blue Mpimbwe

                  30 L
                  Endlers Guppy
                  och lite malar.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Här kommer det några:




                    *Lite svårare, men det blir snyggt*






                    *Denna gillar jag verkligen*


                    *Bra filtreringslösning*





                    Hoppas att detta hjälper lite...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Har precis själv hämtat en btn modul som jag ska prova som överhäng.
                      Kan ta en bild o visa dig sen tricella..kanske blir jättedåligt men men jag hoppas det blir "coolt" vill at det ska bli som en lagun känsla i mitten..

                      återkommer snart med bild
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jo det är ju en speciell känsla man vill ge sina fiskar. Jag vill skapa en grotta där jag skall ha min filterkammare så att filtermattan inte syns...det ska med andra ord mörkläggas.

                        Eller så blir det överhäng i mitten vid mittstaget.

                        Jag håller på att samla på mig olika tips och idéer som jag kan inspireras av nu när jag skall fixa bakgrunden (äntligen fick jag tummen u....hm..)

                        En sak som jag skall göra är halvmånegrottor av svart PVC rör som kommer att gå in i bakgrundens nedre del. Tanken är att om jag bygger sten efter bakgrundsväggen så finns det grottor bakom i bakgrunden och fördelen jag tänkt mig är att jag inte behöver bygga upp så mycket sten...eller också kanske jag kan använda mig av halverade lerkrukor som tycks uppskattas av Ancistrus som lekgrottor.
                        Jaja...den som lever får se.

                        Kommentar

                        • fredrikr
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 985

                          #13
                          Jag skapade ett överhäng i övre vänstra hörnet av bakgrunden. Den ursprungliga tanken var att vändmalar skulle trivas att sitta därunder. Sedan blev det en helt annan inriktning på karet, så nu finns det inga vändmalar i det. Mina Ancistrus sätter sig ibland fast i taket under överhänget för att komma undan ciklidernas aktivitet. Ciklider som är stressade eller krassliga söker sig också in under överhänget för att komma undan ljuset och kamraterna. Jag måste säga att överhänget känns nyttigt. Det sticker inte ut mer än ca 5-6 cm från bakgrunden, men i och med att det är lite urgröpt på undersidan bildar det en väldigt skyddad plats.

                          Här kan du se det: http://akvarium.ramsberg.net/Interioer.jpg
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av sofie

                            Har funderat på att bygga en frigolitbakgrund ska man lacka den?? I så fall vilket lack är bra, har hört att Epotex lacken kan vara svår att få tag i i halmstad. Är det någon som har några bra knep när man ska bygga en bakgrund????
                            Har sökt efter någon bra sida om bakgrunder- (alternativ till back to nature) men inte funnit någon, någon som vet en bra sida?????
                            Om du måste lacka eller inte beror på vilka fiskar och vattenvärden du vill ha i akvariet. Cementfixen höjer hårdheten och pH-värdet. Har du algätande malar eller t.ex. sydamerikanska fiskar som vill ha mer neutralt eller svagt surt vatten är det lämpligt att lacka.

                            Epotex finns att beställa via postorder direkt från http://www.epotex.se. En del använder golvlack i olika varianter, men själv har jag dåliga erfarenheter av golvlack och kan inte personligen rekommendera detta. Med Epotex kan man inte misslyckas (*host, host[]*).

                            I övrigt ang. knep och tips om frigolitbakgrunder för kar med sydamerikatema, kika gärna in på min website http://och.nu/ciklid Håller precis på med renoveringen av min bakgrund till 600 liters karet efter ett misslyckat försöka att lacka med golvlack...

                            mvh
                            /Hasse

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:Med Epotex kan man inte misslyckas
                              Point taken!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...