Räkmix/Bindemedel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlemPelle

    Räkmix/Bindemedel

    Har gjort lite räkmix för första gången.
    Gjorde enligt receptet från ciklidboken.
    Mixen skräpar ner som fan,har väl fel konsitens antar jag.
    Läste på en tråd att man ska låta mixen stå någon timme tills den blir gele aktig,vilket inte jag gjorde utan fryste in den direkt.

    Kan man tina upp mixen och tillsätta gelatin och låta den stå ett tag o frysa in den på nytt igen utan att mixen blir förstörd???
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Troligtvis kommer den inte att bli helt förstörd, men jag vet inte om den kan tappa en del av näringsämnena då den behöver tinas, värmas, kylas och frysas igen.

    Jag har gjort det tidigare och inte sett någon försämring.

    Det är svårt att dosera gelatin rätt då det är olika mängd vatten i allas räkmixar. Förut gjorde jag en räkmix som var mer flytande än vad jag gjorde denna gång (nya matberedaren gjorde susen).

    Se till att du har mixen på lagom temperatur så att gelatinet smälter igen...annars kan du riskera att få gelatinklumpar som kan vara farliga för dina fiskar.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Du måste lägga i gelatinet när det är varmt, samma temp som mixen. Sedan måste du som sagt lägga det i kylen några timmar innan du fryser den. Jag skulle inte försöka mig på att tina och frysa igen...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        e de ingen mer än jag som använder fisk(torsk) eller syltpulver som bindemedel??

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Jag har testat med fryspulver men tyckte inte det var lika bra som gelatinpulver. Det jag provade med var Melatin(hvid)
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag har haft torsk, men det räcker inte som bindemedel. Det ger också räkmixen en mer animalisk föda och den är inte bra när man har t ex mbuna som behöver vegetabilisk föda.

            Proteinet kan man ge på andra vis...

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              Inte enbart torsk, utan torsk kombinerat med fryspulver.
              Måste väl nästan var det optimala, iallafall om man har köttätare??

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag fryser in direkt och värmer aldrig mixen. Det har alltid blivit bra. Jag funderar på att helt strunta i bindemedel. Visst blir det ett moln av smuts men det spelar inte så stor roll tycker jag. Det bidrar till att fiskarna plockar i sanden inbillar jag mig.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  En annan fördel det kan ha är om man t ex har en filtermatta i karet. Yngel och äldre utövar naturligt beteende genom att gå igenom hela mattan och leta efter småbitar.

                  I mina yngelkar går de i "gäng" över mattan för att hitta något att äta...det ser riktigt fascinerande ut.

                  Kommentar

                  • sundelin
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 234

                    #10
                    Provade torsk som binde medel idag men jag var tveksam till att det skulle räcka så jag gjorde lite havregrynsgröt oxå, får se hur den är imorgon. Eftersom det är min första mix så blir jag inte så besviken om det gått åt skogen =). Gav fiskarna en liten klump malda räkor och oj vilket skit moln det blev, hoppas den färdiga mixen är något bättre.

                    Kommentar

                    • SlemPelle

                      #11
                      Vad menar du med att värma mixen,jag hade max rumstemperatur på mixen när jag la i gelatínet,kanske var mixen för "vattnig" när jag tillsatte gelatinen.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        För att gelatinet skall fungera bäst så behöver räkmixen vara aningen uppvärmd så den håller en temperatur liknande den som gelatinet har när du tillsätter det. Annars riskerar du att få gelatinklumpar i mixen och de kan vara farliga för dina fiskar (främst yngel).

                        Gelatinet smälter i värmen och hårdnar sakta i kylskåpstemperatur. På Gelatinpaketet står det (tror jag) att det du gjort skall svalna cirka 4 timmar i kylskåpet innan det kan användas eller frysas i sin rätta konsistens.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag blir alltid förvånad när jag läser dessa diskussioner om räkmix. Jag har aldrig råkat ut för problem. Vad gör ni som inte jag gör/ Jag som inte ni gör?

                          1. Tina räckor och ärter (rumstemperatur). Jag kör 50/50.
                          2. Kör det i mixer i kanske 10 minuter (min mixer blir varm vilket gör geggan fesljummen).
                          3. Löser upp en rejäl mängd gelatin i kokande vattenbad dvs. bunke med vatten och gelatin körs ner i kastrull med kokande vatten (jag kör den mängd som det står i ciklidboken, blad räknas om utifrån någon bok jag har).
                          4. Klaffsar ut det i plattor direkt i plastpåsen.
                          5. Slänger direkt in det i frysen.

                          Kan min kassa assistent som värmer upp mixen vara skilnaden? Jag har ibland sett att folk använder direkt ynkliga mängder gelatin dessutom. Min mix smular sig förstås, men dammar definitivt inte. Torrfoder slabbar mer.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • medion
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 243

                            #14
                            För ett par dagar sen gjorde jag min första räkmix.
                            Körde även jag 50/50 + div tillsatser.

                            Köpte fryspulver (fruktpektin om jag inte minns helt fel.)och hade det som bindemedel.
                            Då behöver man inte hetta upp mixen. Mixa alla ingredienser tillsätt fryspulver,packa i påsar och lägg i frysen.
                            Snabbt, smidigt och enkelt.

                            Tror inte att du bör tina din mix och blanda om den.

                            Mvh/Lukas


                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:3. Löser upp en rejäl mängd gelatin i kokande vattenbad dvs. bunke med vatten och gelatin körs ner i kastrull med kokande vatten (jag kör den mängd som det står i ciklidboken, blad räknas om utifrån någon bok jag har).
                              Jag är ganska övertygad om att det är just doseringsproblem med gelatinet som rör till det. Om man läser på paketet så står det hur mycket man skall ge för att få gele, men när jag gått efter det så får jag inte en gele utan den har blivit porösare. Därför har jag dubblat mängden som står där i min mix. Ibland (beroende på styrka hos mixer eller beredare) så får man tillägga ganska mycket vatten för att få ärtorna och räkorna i rätt puréstorlek. Det gör att det blir svårt att beräkna gelatinet som behövs.

                              Sedan spekuleras det på detta forum och på Zoopet om dess nyttighet att använda Gelatin som bindemedel, vilket i sin tur gör folk försiktiga vid tillsättande av detta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...