Tuggar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Tuggar?

    Hur ser man på Demasoni och Golden ifall det är med yngel det vill säga "tuggar" på fackspråk?

    Tycker att mina tuggar hela tiden men de spottar ingenting

  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    När honorna tuggar har de nästan som en säck under hakan, man skulle nästan kunna säga dubbelhaka...

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


    Ta en titt på den sista av de tre bilderna så ser du en tuggande golden-hona.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      På båda arterna ser man en "pelikan haka" Oftast håller sig honan lite i bakgrunden och visar endast ett svagt intresse för mat.
      På golden är det oftast lätt att se eftersom dessa är ljusa under hakan brukar man se en tydlig "skugga" dvs. ynglen. Och så står hon ju som sagt å "tuggar".
      Finns ett par bilder på "tuggande" honor på min "zoonensida"
      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Tackar för infon då vet jag.

        Hur många demasoni kan vara lämpligt att ha i 540 liters tillsammans med minst 5 golden och 1 röd rubin hane samt 2 honor till honom?

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Som vi har sagt 1000gånger här på forumet angående demasoni:
          De är väldigt aggresiva inbördes och man därför ha en så stor grupp som möjligt för att fördela individernas aggresivitet.
          De har väldigt känsligt tarmsystem och bör få ett så proteinfattigt och fiberrikt foder som möjligt. (typ räxmix med 75%grönt, 25%räkor)
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Ett tiotal demasoni minst är en lagom grupp. men som all "stimfisk" så gör dom sig bäst vid 15 el.fler tycker jag. Att dom skulle vara Väldigt aggressiva tycker jag är en överdrift. Dom underlägsna får sig en vända runt karet tätt följd utav den domenante hannen men så är det ju i de flesta arterna ifrån malawi.
            Vet inte om det bara är i mitt kar men min "Affra" hanne sätter ofta demasonina på plats. Så dom är fromma som ett gäng neontetror emot de andra arterna.
            Mvh/Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7
              Ja precis, snälla mot de andra arterna.
              Men de gör sig som sagt bäst i större grupper.
              De är väldigt käsnliga mot tarmsjukdomar som ex bukvattensot.
              Så mata med ett foder som är rikt på vegetabilier och gör väldigt regelbundna delvattenbyten (minst varannan vecka) och tillsätt bakteiekultur för att vara på den säkra sidan
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                #8
                citatom vi har sagt 1000gånger här på forumet angående demasoni:
                Tror du,Malawi_woodo,att han hade frågat om han läst,hur man håller Demasoni,1000 gånger.Alla har inte varit här lika länge som du och jag tror att även du hade frågor i början som andra uppfattade som självklara.Så ta det lite lungt med dom vassa komentarerna så att inte folk ska känna sig rädda för att fråga i fortsättningen.Ni som kan lite mer än oss andra,kan väl försöka lära oss det som ni vet mer,på ett mer ödmjukt sätt.

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  Grejen är som alltid att alla nybörjare inom malawi vill skaffa demasoni, och de skaffar fisken först SEN skaffar de informationen om arten ifråga. Det kan jag ju säga tt det gjorde inte jag. jag frågar först köper sen.

                  Nu är det ju så att jag har betraktat många "nybörjare" inklusive Bromid. Jag vill inte vara taskig eller nånting, jag vill bara att de inte ska bli besvikna över att deras älskade malawiciklider dör och slutar med malawi helt och hållet pga att de började med demasoni som även de mer erfarna har problem med.

                  Varför inte börja fråga oss här på forumet FÖRE man köper fiskar, om man är osäker, för jag lovar att vi här kan mer än den genomsnittlige akvariehandlaren. För Handlaren struntar nog fullständigt i om den som köper 10 demasoni av han klarar att hålla dom i liv, huvudsaken är att han tjänar pengar. Och dessutom vet jag att det är svårt för akvarieaffärerna att hålla demasoni i liv så de är nog ganska glada att bli av med dom så fort som möjligt...
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  Arbetssätt...