Fånga in mbunas, utan att riva inredning .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Fånga in mbunas, utan att riva inredning .

    Har funderat på hur jag skall fånga in mina mbunas utan att flytta all sten mm.

    Så fort jag närmar mig burken så är alla borta, lika överaskande varge gång, 40 st puts väck och man bara skymtar dem bakom stenarna.

    Det börjar likna lite fisksoppa nu när det ynglas så förtvivlat, mer lär det bli när ca 6 honor går och tuggar.

    Hur skall jag gå tillväga?

    //Mikael




    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    jag har läst att vissa har hafft framgång med en ciklid-fälla, typ en mjärde av en 1½L PET-flaska
    fish r friend

    Kommentar

    • mikael33
      Användare
      • juli 2003
      • 69

      #3
      Mjärde? någonstans jag kan se hur en sådan ser ut?
      Mikael O
      450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

      112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Vet inte om det finns men här är en bra beskrivning http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1936

        Kommentar

        • mikael33
          Användare
          • juli 2003
          • 69

          #5
          tack för det, skall försöka med denna variant.

          jag skulle villja fånga mina trewavasae och och de är iof lite större än hålet på flaskan, kan man anv typ silver tejp så att kanterna inte blir så vassa eller kanske sandpappra kanterna?

          Mikael O
          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            Det absolut smidigaste är att ta dem på kvällen. Se till att det är becksvart i rummet. Vänta 2 timmar, tänd akvariebelysningen. Fiskarna är i halvdvala i minst ett par minuter och du kan hur enkelt som helst fånga upp fiskarna. Så gör jag på ruvande honor när det är dags. De fattar inte vad som hänt.

            Ett annat tips som jag själv aldrig testat är att ta en fotoblixt och knäppa av den framför rätt fisk. De ska tydligen bli groggy och enkla att fånga upp.
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Jagbrukarfånga de fiskar jag vill ha upp i sammband med ett vattenbyte. Om mna tappar ut lite mer vatten än vanligt(50-60%) Så kan dom inte rymma på höjjden å då brukar det vara ganska lätt att fånga med håv. Har provat "fiskfällan" utan större framgång.
              Mvh/Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • Trigger
                Användare
                • oktober 2003
                • 34

                #8

                citat:Ett annat tips som jag själv aldrig testat är att ta en fotoblixt och knäppa av den framför rätt fisk. De ska tydligen bli groggy och enkla att fånga upp.
                Har knäppt rätt många fotoblixtar framför fiskar och aldrig märkt att de blivit groggy eller överhuvudtaget reagerat på blixten. Iofs har jag aldrig försökt fånga in dem just efteråt, men om de blivit riktigt omtöcknade tycker jag man borde sett det ändå.
                /Mats
                ___________________
                * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                - Copadichromis Azureus (1+1)
                - Ancistrus sp (1+1)

                Kommentar

                • Emil Martinsson
                  Användare
                  • november 2003
                  • 167

                  #9
                  Fotoblixten används väl för att hitta den fisk man vill plocka upp i ett släckt akvarie. Fotoblixten är för snabb för att fiskarna skall uppfatta den och "vakna". Att en fisk i ett tänt akvarie skulle bli groggy av en blixt tror jag inte en sekund på då mina fiskar fått uthärda otaliga blixtar utan att bli påverkade det minsta.
                  Emil
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                  Kommentar

                  • mikael33
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 69

                    #10
                    jag får nog prova fällan först, med viss modifikation.

                    annars så blir det nog Kenneths förslag med överaskning som ligger bra till.

                    i värsta fall är det nog bara att plocka ur all hålsten och försöka fånga dem.

                    Men det kanske man skall gör i halvdunkelt ljus för att inte skrämma livet ur dem?
                    Mikael O
                    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                    Kommentar

                    • Fabbo
                      Användare
                      • september 2003
                      • 210

                      #11
                      Jag tycker att allra smidigast är det att ha en plastgrotta som saknar botten. Under grottan har man en stor håv. Bara att lyfta upp då fiskarna har gömt sig i grottan. Funkar alltid för mig.

                      Kommentar

                      • mikael33
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 69

                        #12
                        tackar Fabbo det var en variant att prova innan jag lyfter ur allt.

                        Mikael O
                        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                        112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                        Kommentar

                        Arbetssätt...