Från Peru till Tanganyika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wahlberg

    Från Peru till Tanganyika!

    Tänkte be om lite synpunkter och tips då jag lämnar min centralamerika fascination och byter kontinent.

    En juwelburk med välvd framruta på ca 260 liter med måtten H:60 L:120
    ca 10 princessor
    4 "jullar"
    4-6 multisar

    Inreda med ett "stentorn" och ge multisarna gott om eget utrymme.

    Är ju som sagt ny på sjön och undrar därför om det kanske blir mycket fisk i den burken. Tänkte den var bra att börja med!

    Tacksam för lite synpunkter och bra tips!

    Tack på förhand!

    /Wahlberg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    Börja med så få princessor som möjligt (om du har chans att börja med en hona och en hane så räcker det)
    och vänta med att köpa dessa princessor, tills de andra är etablerade i akvariet. Princessor har en förmåga att yngla av sig och ta över ett helt akvarium i den storleken som du har, 260 l.

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Tillägg på mitt första inlägg.
      Eftersom Multisarna är kollonibildare, men mer bundna till sitt revir än princessorna, föreslår jag dig att strunta i princessorna och istället satsa på en annan fisk - Apelsincikliden borde kunna gå och då får du ju lite färg i akvariet också..
      Apelsincikliden är en levande vattenvärdesmätare i ett tanganyikaakvarium. Är vattnet bra, så är den starkt gul - försämras vattnet blir den mindre gul i färgen.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Apelsincikliden är också mycket aggressiv, så i ett 260 liters kan han ha EN, eller, om han köper en hel grupp och låter dem slakta ut varandra, ett par. Knappast fler än så.
        Jag föredrar personligen prinsessor, tycker de är både snyggare och trevligare, men smaken är ju delad.

        Ett par saker som kan vara bra att veta:
        1) jullar har en tråkig egenskap, nämligen att paren kraschar förr eller senare. Ett par brukar få ut en kull eller två, sen, hux flux, slår den större fisken ihjäl den mindre. Paret visar f.ö. inget annorlunda beteende innan/under lek, så det är nästan omöjligt att avgöra när jullar har lekt. Ynglen är mycket hemliga av sig, och det kan gå veckor innan man ser nåt av dem.

        2) multisar gräver otroligt mycket. Jag menar [u]otroligt</u> mycket. Jag älskar multisar, de är både vackra och intressanta, men jösses vad de kan stöka till!

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • september 2003
          • 386

          #5
          Att Apelsinciklider skulle vara omöjliga eller möjliga beror nog på
          hur man inreder karet. Jag har haft sådana (3st) i ett så litet kar som 150 l, med Julidochromisar och det gick utmärkt. De lekte, men jag såg aldrig några yngel..

          Altolamprologus är ju ett annat förslag - trevliga firrar med lustigt utseende.

          Ang jullar som bråkar, har jag samma erfarenhet med J Transcriptus, däremot så har de Kipili-Regani, jag haft hållt ihop konstant, fastän
          jag varit ner och härjat (möblerat om och bytt mer än de max rekommenderade 15% vattenvloym som ordineras till Jullar).

          Kommentar

          • Buckshot
            Användare
            • april 2002
            • 244

            #6
            Ocellatus är roligare än multisar[)]
            Dom gräver men inte lika mycket.
            Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

            Kommentar

            • Wahlberg

              #7
              Hej alla!

              Tack för era informativa svar!!! Mycket bra tips och mitt beslut blir, eventuellt mot någras förtvivlan (hihi) Princessor!! Massor!!

              Nejdå inga massor men enbart! I avaktan på ett större kar!
              Tack Matt.is för tipset om Apelsincikliden! Det blir sådana senare!!
              Micke.Noren ditt inlägg om princessor fick mig att bestämma mig! Tack!

              Som sagt tack för bra tips och olika vinklar!!

              Bästa hälsn,

              Wahlberg

              Kommentar

              Arbetssätt...