Innerfilter i 500l Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Challe
    Användare
    • december 2003
    • 111

    Innerfilter i 500l Malawi?

    Jag har ett 500 liter kar där jag absolut inte vill ha ha ett ytterfilter (ja, jag vet, jag är en fegis), så jag funderar på att använda mig av 2 st Eheim 2252 istället... Men nu har jag börja att fundera på att istället testa ett innerfilter ifrån Sera som har en filtervolym på hela 11,5 liter (Sera B400), tyvärr så verkar den inte ha världens bästa flöde då den är till för akvarium med arter som vill ha lite lugnare vatten (flödet är på mindre än 1000l/h), skulle det kunna fungera om man kör med en eller två cirkulationspumpar eller måste all cirkulation gå genom filtret?

    Är det någon här som kör med Sera B400 eller har testat?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det är ingen större risk att det händer nått med ett ytterfilter men men =)..Innerfilter brukar klögga(hmm) ihop snabbt och man måste göra rent dom ofta,Så cirkulationspump med en blå matta på tycker jag är bättre,men fulare.Sera B400 har jag inte en anning om vad det är men visst går det att köra med nått sånt och sen ha 1 eller 2 cirkulationspumpar utan filtermatrial bara för att få mer cirkulation.

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Det är bättre att du gör en egen invändig filterkammare isf den här SeraB400.
      Då kan du ha så stor filtervolym som du vill.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • december 2003
        • 111

        #4
        Jag börjar fundera på att bygga något eget istället, blå filtermatta verkar vara en bra lösning....

        Buckshot, jag blev väldigt nyfiken på hur du har löst filter/cirkulation i ditt stora akvarium på +1500 liter.

        Kommentar

        • Buckshot
          Användare
          • april 2002
          • 244

          #5
          Filterkammare vid kortsidan med blå filtermatta tjocklek 100mm, bredd800mm höjd500mm.
          Pumparna är Eheim, 1st 3500l/h, 1st 2280l/h, 2st 1200l/h

          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

          Kommentar

          Arbetssätt...