Scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #16
    Tackar så mycket. Dag att göra en resa till Danmark
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #17
      Rödryggad scalare finns (fanns?) på Stoby akvarieaffär utanför Hässleholm. Kostade en dryg hundring styck om jag minns rätt.

      Kommentar

      • lg

        #18
        Tommy
        Några av de scalarer som kommer från dig liknar de som beskrivs ovan.
        Den största hanen jag har är röd-brun på ryggen.
        Vet du något om ursprunget på de VF?

        Leif

        Kommentar

        • Snapper
          Användare
          • januari 2004
          • 37

          #19
          "Red Back" scalaren borde inte va så svår att få tag på, be affären ta hem. Den är nästan lika smäcker i kroppen som altum. Men jag tycker inte riktigt att den liknar den på bilderna ovan, så vitt jag vet så blir inte Red Back scalaren röd på ryggfenan, bara precis bakom får den en mörkröd färg när den börjar komma upp i storlek.

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #20
            Efter mycket om och men är nu i alla fall en låda med vildfångad "red back" från manacapuru beställd till Jönköping.

            Klart att det inte är svårt att beställa om man vet vad man söker.

            Ofta när jag beställt saker har jag inte fått vad jag söker. Ta det med scalarer, är man inte insatt så kan man lätt tro att man får altum om man köper "peru altum".

            Eller som när jag skulle beställa hem prickig diskus från tefe de hade 10 tal prickar och de jag ville ha skulle ha över 300.

            Tja grosisten skrattade och sa att de kostar över 4000 kr/st i utpris om du vill hade med över 300 prickar. Om du får tag i dem.

            När jag ringt runt så visade sig att de sålde såkallad red back i från 40 kr/st till 200kr/st (odlad). Merparten tog 150-200 kr/st, Då blir jag lite misstänkasam Då är det lite tråkigt om man lägger ned 1-2 år på att föda upp fisken och de blir halvröda etc.

            Därför denna tråd och tack för alla bra tips. Och trevliga danskar och svenska zooägare som givit alla tips för att jag skall komma rätt. Få se hur historian slutar.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #21
              Beställde du av Dansken?
              fish r friend

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • maj 2002
                • 390

                #22
                Vissa kommer ifrån Simonstorp. Kallas i deras listor för "rödryggad scalare". Stoby akvarieaffär hjälpte till med tips där tackar jag för hjälpen.

                Sedan har jag några tyska vänner som har ordnat så jag får 6 vilda fiskar av dem. Han har i alla fall plockat undan en grupp som han köpte av http://www.amazon-exotic-import.de för bra tag sedan.

                Jag vill gärna ha någon vild fisk i gruppen. Kanske en hane som är intresserad av att leka med en F1-F10 eller vad dom nu är från simonstorp.

                Åka till danmark för min del blir lite långt

                Jag har ingen aning om hur svårlekta dessa scalarer är. Om de är som altumen så få de simma runt i en tank och vara en rolig fisk att titta på.

                Grejen är att jag i mina tankar nu har heckel och altum scalare. Knappast den fisken som leker på "beställning". Sedan gjorde jag det lite konstiga beslutet att kasta ut alla mina äldre diskus vad av "några" par. Jag hade kommit till den stadiet att jag vad tvungen att föryngra bland mina diskusar flera vad över 6-7 år gamla. Eftersom jag vill ha mina egna diskus och inte andra måste jag vackert vänta 1.5 år på att de sista ynglen skall växa upp. De är nu ett år diskusen. Skall erkänna att visst kunde köpa 10 vuxna diskus men nu vill jag inte det. Så när jag fick se den röda scalaren i en bok blev jag helt såld. Den skall jag ha helt enkelt. Man tröttnar lätt på hobbyn när det enda man har gjort i över ett år att mata, vänta, byta vatten. Bla bla. Plus att man retar sig på
                vaför dödade jag mina gamla par. Visst de går 6 vuxna diskus och häckar i en tank och dessa har inte bildat par än. Knappast lär de göra det heller. Jag fick två nya diskus efter ett föredrag. Tänkte
                att dessa skulle snabba upp processen lite. Nja. Svårt att få gamla diskus att hitta ny partner.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #23
                  OK! gratulerar till dina drömscalarer då! hadde hoppats du kunde hjälpa mig med tips var jag kan få tag på min senaste måste-ha-fisk, men det verkar inte som du fått kontakt med någon special-grossist.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #24
                    Idag vad det då dags. De första Manacapuru F1 Rödryggad scalare anlände till
                    mitt akvarium. Ganska små "bara" 10cm höga. Mycket lika små atlum i
                    kroppsformen med samma spröt. Blir nog uppåt 30cm med god skötsel.

                    Hoppas att flera vill ha denna scalare som verkligen förtjänar en plats hos
                    flera hobbiester. Passa på nu innan de odlas sönder och linjen är ren.

                    Vet någon vad i manacapuru sjön de fångas? Och hur biotopen ser ut? När de
                    först dök upp i handlen? (70 Talet?)
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    Arbetssätt...