Morgontrötta Fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • december 2003
    • 117

    Morgontrötta Fiskar??

    Undrar vadför en del av mina Demasoni's ligger uppe vid ytan då man tänder ljuset till akvariet.

    Tar ungefär 60 minuter innan de simmar ner till sina stenar och är som "normala" fiskar. När de väl är vanliga så reagerar de precis som vilken annan fisk som helst i akvariet.

    Noterbart är att där även finns maingano och golden men ingen av de arterna beter sig på det sättet.

    Kan det vara att de sover och är trötta? (Alla demasonis ligger inte vid ytan), Kan de vara sjuka? Kanske de är utstötta? Som jag ser det så verkar det vara den fisk som är mest utstött som ligger kvar längst. Kan det vara stressen? För mycket arter och fisk i det temp akvariet?

    Behöver ha hjälp om detta för ikväll startar uppstart av 540l och vill inte föra över några sjuka fiskar om det nu skulle vara det.

    Någon som har råkat ut för liknande ??

    Andre
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #2
    Kan det inte vara att vissa är känsligare för syrerikt vatten, är ytan i rörelse?
    /danne

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      malawiciklider ligger och tar det lungt under natten,(av den anledningen så har jag mina cirkulationspumpar på samma timer som lyset) man kan ofta se att dom ligger længs bakgrunden under natten, jag gissar på att det var dom lediga sovplatserna som fanns før just dom hæør firrarna som antagligen inte ær dom høgsta i rangorningen i akvariet, just demasoni kan ju vara ganska agressiva gentemot varandra.

      Och ofta kan dom vara lite trøga nær man tænder belysningen om det inte har hunnit bli tillræckligt ljust i rummet ænnu.

      ett tips, nån sen kvæll ta fram en ficklampa och studera hur fiskarna beter sig under mørkerperioden. ger ytterligare en dimension till hobbyn.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • december 2003
        • 117

        #4
        Tack för svaren. Det med ficklampa låter lämpligt.
        Men det med syre vet jag inte har fått för mig att malawi gillar
        syrerikt vatten.

        // Andre

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Först en fråga till Vannar. Du drar ner på cirkulationspumpen säger du, är det lika med att du drar ner på filtreringen alltså? Skall man inte alltid ha bra cirkulation på ytan undrar jag som nybörjare.

          Har du förresten bytt tangentbord/land också..tänkte på dina å ä och ö.

          Vad gäller studera sina fiskar när lampan är släkt så har jag testat en skojjig sak.
          Jag har sedan en tid ett akvarium i källaren (pannrummet). Där passerar man ju inte lika ofta som vardagrsummet så jag monterade in en liten kamera som är riktad mot akvariet.

          Kameran är svartvit men med infrarött ljus så det går utmärkt att se fiskarnas beteende på natten (när det är släckt iaf). Utsignalen på kameran har jag sedan skickat in i en sändare som sänder på tvbandet.

          Sedan har jag rattat in rätt kanal på tvn och så vips kan jag ha även det andra akvariet i vardagsrummet...iaf hålla koll på det.

          Hör ju inte till ämnet men jag kan meddela att kameran funkar lika bra att ha utomhus i ex fågelholken så att man ser när ungarna föds..heh..spännande. Nu återstår bara att lägga ut bilden på Internet på nått sätt.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Bromid
            Användare
            • december 2003
            • 117

            #6
            Nu är en av de "flytande död"

            Den andra sjunger nog på sista versen också.

            Är sönderbiten och demolerad. Trodde att demasoni var trevliga mot varandra. Men det är klart behöver ju inte vara Demasoni som har gjort det.

            Vilka är mördarna tror ni Demasoni släktingar eller är det Maingano'na som är de skyldiga? Båda två finns nämligen i det karet där den döda fisken hittades.


            Kommentar

            • kaj
              Användare
              • oktober 2002
              • 77

              #7
              Demasoni är defentivt inte trevliga mot varandra ,enligt mig är dom otroligt aggresiva mot sina artfränder.

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                Bromid>> demasoni ær nog det agressivaste som finns in malawisjøn iaf mot artfrænder... då var det som jag trodde att dom hade låg rang dom som høll sig vid ytan, dom har (hade) ingen anna stanns att sova på.

                Byttorp>> Den pump som jag slår av har jag ingen filtrering på, har man filtrering bør man inte slå av då filterbakterierna kan fara illa.

                Jag har fortfarande pumpar igång som håller cirkulationen och filtreringen igång under natten.
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                Arbetssätt...