Färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • oktober 2003
    • 234

    Färger?

    har varit in och tittat på en massa bilder på ciklider bl.a salvini, J.D m.fl, varför är det så många olika färgteckningar på dessa, vad beror det på? ursprung? Vattenvärden? humör? foder??
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Min amatörmässiga gissning är att det beror på hur omgivningen ser ut där de lever, kanske även beroende på vilka andra fiskar som lever på samma ställe. De kanske suggessivt har förändrat sina färger för att ha större chans att överleva just på det stället, de som har sett annorlunda ut har inte klarat sig och de som ser ut just på det sätt som är bäst anpassat till platsen har överlevt och med tiden så har detta gjort att alla fiskar ser ungefär likadana ut just på den platsen. Detta har skapat tydliga geografiska varianter. Detta är i alla fall min teori... Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om.
    Men naturen brukar ju ofta ha en ganska bra logik till varför saker ser ut som de gör.

    Jag kollade precis i boken "Aqualog - Southamerican Cichlids III", snabbt räknat så hittade jag 6 olika salvini-varianter...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:varför är det så många olika färgteckningar på dessa, vad beror det på? ursprung? Vattenvärden? humör? foder??
      4 * Ja
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...