Våra yngel dog (oscars) - vad gick fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_Anna
    Användare
    • oktober 2002
    • 13

    Våra yngel dog (oscars) - vad gick fel?

    Vi flyttade dom till ett yngelakvarium i det stora karet när de fått svans och börjat sprattla. 7 st av dom utvecklades till små yngel som snart började simma upp och ner i det lilla flytande akvariet.

    Efter ca 7 dagar började dom simma konstigt, med halva sidan av kroppen flytande på ytan (dom verkade inte kunna ta sin neråt under ytan av sig själv - dvs dom var flytande).

    När detta inträffade flyttade vi dom till en nytt större akvarium där dom fick bo själva, men dock fyllde vi på det med samma vatten för att bibehålla kvalitet och temperatur. Nu har samtliga dött!

    Vi provade mata dom när de hade lärt sig simma så de kom upp till ytan. Först med krossade pellets och sedan med flingor. Är bristen på mat orsaken (vi vet ju inte om de åt eller inte eftersom det var så svårt att se)?

    Vårt par som föder fram dessa underbara små varelser börjar bli gamla och vi vill så gärna ha en några yngel som kommer från dom. Vi vet inte vad orsaken till vårt misslyckande är, eller hur man föder upp oscars yngel på bästa sätt, så snälla hjälp oss!

    Ledsna,
    Thomas och Anna
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    låt påffarna ta hand om ynglena själva.
    fish r friend

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Håller med ormen att låta föräldrarna ta hand om sina yngel.
      Vänta tills dem blivit lite större och kraftigare.
      Jag brukar vänta i 1-2 veckor efter frisimmandet innan jag eventuellt lyfter över ynglena till ett annat akvarium.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Sedan är ju maten viktig för alla yngel. Nykläckt Artemia är bra eftersom de flesta yngel äter dem. Fryst Bosmina går det också liksom levande mikromask. Något sämre är finfördelat torrt foder som mortlade peletts och smulat torrfoder. Äter de brukar det synas. Maten försvinner in i fisken och den spottas inte ut. Matar man med Artemia så blir de som små bollar med röd mage. Är det viktigt att få yngel att överleva så ska man mata med Artemia, åtminstone om man är nybörjare.

        Vattenkvaliten är också viktig. Yngelkasse brukar sällan funka bra. Möljigen om den är gjord av nät och större än de man köper i affärerna.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Pjotr
          Användare
          • april 2002
          • 129

          #5
          Hur lång tid tog det innan de kläcktes?
          mvh Pjotr

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
          http://www.cardomain.com/ride/690250

          Kommentar

          • johanlidman
            Användare
            • februari 2004
            • 118

            #6
            Om du ska flytta ägg eller yngel så bör du ta samma vatten till det nya akvariet. Byt vatten ofta då dom har blivit frisimmande, jag byter 5-6gånger per dag i mina akvarier då jag har yngel.
            Mata ynglen med artemia dom första två månaderna för dom klarar inte av att äta krossat flingfoder ellerpellets lika bra som artemia. Sök på googel eller gå in på min hemsida om hur du kläcker artemia http://www.geocities.com/scalare_farmen/
            Du kan även läsa på hemdian om hur du föder upp ägg/yngel utan föräldrarna, hemsidan handlar om Scalarer men där kan du hitta mycket fakta som du kan använda till dina oscar också.

            Mvh
            Johan Lidman
            Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

            Kommentar

            Arbetssätt...