Yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_lkpg

    Yngel...

    Hej alla...
    Jag har fått yngel i karet, vet ej vad det är för sort, jag e nybörjare på det här..
    Men det är så att min caereleus"golden" hona har stått intrycket där jag såg ynglen i ca en vecka en o en halv. hon åt knappt något alls. vet nån hur de ynglena ser ut, typ färg o så. de är ca 5 mm. kanske nån vecka,kan det stämma?
    Tyvärr kan jag ej ta ut dom till ett yngelakvarium, honan har ju spottat dom o jag vill inte jaga upp de få ynglen som finns kvar ur sina gömmen. de är väl ganska snabba också så håva upp dom är väl bara att glömma..
    ser fram emot alla råd.. typ,, vad äter dom, när är dom tillräckligt stora för att klara sig bra.
    Jag har planer på att göra om i karet, helt o hållet..
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Enda risken som jag ser det är att de kan bli uppätna av andra invånare om det inte finns skydd i form av växter eller stenrösen.

    Ett foder som du kan ge alla, både stora och små, är Cyclops. Det är så smått så att ynglen lätt kan ta åt sig det i tidig ålder. Räkmix fungerar också bra då det ofta blir små partiklar över efter det att de vuxnatagit för sig.

    Om honan släppt ut ynglen (normalt) så menas det att de klarar att ta sitt eget foder...

    Överarbeta inte heller då ynglen alltid finner foder på botten eller i dess närhet...

    Gör inte om i akvariet mer än nödvändigt då det kan få ynglen att panikfly överallt med slutresultat att de hamnar i magen på någon annan större firre. Tillsätt i sådana fall mer sten så de kan finna fickor i stenrösen att gömma sig inuti...

    Kommentar

    Arbetssätt...