Ommöbleringar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Ommöbleringar?

    Ändrar ni på ordningen i akvariet någongång, alltså flyttar på stenar, gör nya grottor osv? Är det "förvirrande" för fiskarna att göra så eller bör man ha ungefär samma möblering hela tiden?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag ändrar lite, men oftast endast om det av någon anledning blivit för tuff atmosfär i akvariet. Om någon ciklid tagit för stor del av akvariet i anspråk så brukar jag "ställa till det för honom".

    Man skall dock vara försiktig med ommöblering då det även kan vara en start för obalans i akvariet...

    Så ta en titt på dina fiskar...om de verkar harmoniska...och om du trivs med hur akvariet ser ut...uppfylls detta så behövs ingen ommöblering.

    Vill du sätta i nya fiskar så bör du ommöblera dock...

    *Hoppas att jag inte snurrade till det för dig*

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Kan påpekas att Tricellas tänk är väldigt specifikt fokuserat på teritoriella ciklider.

      Jag möblerar om när jag känner för det. Vissa fiskar bryr sig inte, andra kommer aldrig mer fram och visar sig
      fish r friend

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        Det händer väl nån gång då o då, har nog inte haft samma inredning längre än 1 månad.
        Förutom hos Jacksen då , vet inte va de kan bero på :-)

        Kommentar

        • Lena
          Användare
          • april 2002
          • 114

          #5
          Ok, men du som "aldrig" möblerar om, hur gör du vid rengöring och vattenbyte, måste man inte plocka upp stenar osv för att komma åt och suga botten? Eller är inte det så noga att ta precis överallt??

          Glömde; jag har malawisar.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Nej du behöver inte röra på någon sten när du skall slamsuga botten...låt det ligga. Blir det för smutsigt så är fiskarna smarta nog att "lyfta" ut det ur sitt revir.

            Om du ändrar akvariet om ett halvår så kan du göra rent då...

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Lena

              Ok, men du som "aldrig" möblerar om, hur gör du vid rengöring och vattenbyte, måste man inte plocka upp stenar osv för att komma åt och suga botten? Eller är inte det så noga att ta precis överallt??

              Glömde; jag har malawisar.
              Behöver du verkligen rengöra så handgripligen?
              Jag suger aldrig botten.
              Eftersom du har Malawi så har du väl skaplig fart på vattnet, och då kommer den mesta smutsen att sugas in i filtret.
              Mitt gamla akvarie med Tanganyika körde jag utan problem i 5 år utan att göra annat än att byta vatten och rengöra filtret.
              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • Lena
                Användare
                • april 2002
                • 114

                #8
                Ojdå.........med ens blev mina vattenbyten oändligt mycket lättare!! Varför visste jag inte detta?? Jag som alltid har lyft upp _allt_ (det vill inte säga lite) och det tar ju en herrans tid och energi.

                Hm, ja, får lita på er om att det inte behövs. Tack, ni har just gett mig massor av tid över till annat trevligt! :-))

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Om jag ska vara riktigt ärlig så är mina vattenbyten på detta sätt:

                  Varje söndag byter jag 30-40% akvarievatten med hjälp av en lufttrycksslang som har en specialkoppling så den vid påfyllning kan kopplas på kökskranen. Vid tömning av vatten så lägger jag in den ena änden (ej kopplingsänden) i det akvarium jag ska tömma. Jag tar sedan den andra änden och går in på badrummet. Gör ett snabbt sug med munnen så jag får "häverteffekt" och lägger ned slangänden vid brunnen i badrummet. Nu töms akvariet utan att jag behöver göra något. Akvariet töms endast till den mängden jag stoppat in slangen i akvariet.

                  När akvariet är tömt på 30-40% så tar jag kopplingsänden och går till köket där jag kopplar samman slang med kran och sedan fyller jag på akvariet igen...vattenbyte klart!

                  En gång i månaden slamsuger jag akvariet där synlig smuts ligger. En gång var tredje månad ungefär rengör jag filtren. En gång i halvåret slamsuger jag mer noggrannt i akvariet och eventuellt möblerar om med stenar och grottor...om fiskarna har visat för stor revirhävdande...annars får det ofta vara som det är.

                  Detta gäller för Malawi och Tanganyika akvarium...om man har t ex Sydamerika så bör man avlägsna eventuella växtdelar som ligger i karen...vilket innebär lite mer arbete.

                  Kommentar

                  • Lena
                    Användare
                    • april 2002
                    • 114

                    #10
                    Tack för din ärliga beskrivning! Ska köra på ungefär det sättet jag också. Hm, smart det där med slangen, att bara låta den ligga och "allt" sköter sig självt...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Nja...man får vara vaken rejält när man fyller på så man inte lyckas få översvämning!!

                      Kommentar

                      • Lena
                        Användare
                        • april 2002
                        • 114

                        #12
                        Hm, jasså, säger du det...?

                        Tack för varningen, men jag tänkte mer på tömningen! :-)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jo...den sköter sig själv. Kom bara ihåg att koppla ur värmare och se till att slangen inte är lägre än ytterfiltrens insug.

                          Kommentar

                          • Lena
                            Användare
                            • april 2002
                            • 114

                            #14
                            Yes, värmare _och_ pump kopplas alltid ur. Fast det kanske inte skadar med en påminnelse!

                            By the way, har inget ytterfilter...

                            Kommentar

                            • sundelin
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 234

                              #15
                              Har fixat tömmning/fyllning med en koppling som man inte behöver suga vattnet genom man skruvar bara på den på dusch blandaren och vrider på vattnet, av det suget blir det en hävert effekt och man kan stänga av vattnet medans akvariet tömms, när det är gjort vrider man en kran på kopplingen och sen sätter man på vattnet igen och fyller akvariet.
                              Då slipper man den långa vägen mellan badrum och kök

                              Kommentar

                              Arbetssätt...