apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    apistogramma?

    Hej
    Nu skall jag ge mig in på dvärgciklider av släktet apistogramma, detta är fiskar som jag aldrig tidigare försökt meg på.
    När jag läser in mig på dom olika arterna så står det på varje art att man skall ha en hanne och många honor, men i affären säljer dom bara dom parvis.
    Går det att hålla dom parvis?
    Från början tänkte jag mig 5 honor och en hanne i mitt 375 liters. Men efter ett besök i min lokala butik så fick jag rådet att köpa två par i stället.
    Klart att hannarna är dom snyggaste och att det blir snyggare med två hannar av olika art. Men det känns inte rätt eftersom i naturen har honor microrevir och hannarna större revir med många microrevir/honor.
    Nå, många frågor men:
    1: kan man ha apistogramma ciklider parvis, låt säga 2 par av olika arter i 375 liter?
    2:Var kan man hitta en handlare som säljer 1 hane och 5 honor av samma art som en grupp?
    3: några tips på bra arter för en som aldrig provat apistogramma innan?
    4 jag har tittat på cacaduoides, agasizzi och borelli. Skulle 1 hane och 3-5 honor av cacaduoides och 1 hanne och 3-5 honor av någon av dom andra två funka i ett 375 kar? jag har ett tätt planterat växtkar.
    MVH
    Magnus
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Har själv apistos i mina kar,det bästa är att ha en hanne för i slutänden blir det alltid en hanne kvar och har du otur dör den med,det har jag råkat ut för så en hanne och flera honor eller ett par är det bästa.www. apisto.com är en bra sida att ställa frågor på.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      OKI, det blir 1 hanne och 5 honor av cacaduides. Någon som kan säga om mina 25 corydoras kommer att bli ett problem för cacaduorna?
      MVH
      magnus

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #4
        Fem honor av kakadua kommer att bråka mer sinsemellan än tex ett par kakaduor och ett par regnbågsciklider, därför att de ser varandra som ett större hot. Tror det därför är enklare att få det att fungera med ett par av varje, vilket också är enklare att köpa, eftersom få affärer ogärna säljer endast honor.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Har du erfarenheter av att hålla dom två tillsammans?
          Nu är jag inne på 1 hanne och två honor av både cacadu och regnbågsciklid.
          Vad tror ni om det?
          Kan cacadu och regnbåge bilda par över artgränserna? Kan dom leka ihop? Jag vill ju helst ha 2 arter som sköter sig själv.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #6
            Så länge som det finns ett kön av varje, tror jag inte att risken är
            så överhängande. Jag har dock inte haft kombinationen Regnbåd och Kakadua. Däremot Borelli och Kakadua, men där var Borellin för vek.
            Nu har jag Nijsseni och en ensam hona av kakadua..
            Kakaduan är dock en favorit bland de jag haft.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag har hört att kakaduan inte blir så gammal, det sägs max 1 år. Vad tror du/ni om det?
              MVH
              magnus

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                #8
                Jo men i mitt fall har det alltid varit hanarna som dött först,
                och det är aldrig problem att introducera en ny.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Lite jobbigt att introducera nya fiskar en gång om året, dom kostar ju trots allt pengar.
                  Vilka är dom två snällaste dvärgcikliderna?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • matt.is
                    Användare
                    • september 2003
                    • 386

                    #10
                    50 kr (Kakadua) / år eller vartannat år är väl inte så mycket....

                    Har inte hållit så många apistos, men Borellin är mesigt snäll och
                    skall nog helst hållas för sig själv.

                    Nijssenin däremot är en riktig elaking, fullt jämförbar med den afrikanska palettcikliden..

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      #11
                      Apistogramma arterna är relativt kortlivade om man jämför med deras större släktingar. Men att de bara skulle leva ett år är helt fel.
                      Jag har för tillfället en Ap. Resticulosa hona som är minst 3 år och hon leker fortfarande regelbundet. (jag köpte henne praktiskt taget fullvuxen för 2,5 år sedan).
                      Den mest långlivade apistogramman som jag någonsin har ägt var en Borellii hona som blev 8 år!! Men det var nog undantaget som bekräftade regeln.
                      Men om man sköter dem väl och ser till att de har ett bra fryst och levande foder så lever de normalt 2-3 år. Och det gäller alla apisto-arterna.

                      Tyvärr dör de flesta i förtid på grund av sjukdomar. Väldigt få dör av ålderskrämpor. Apistos är känsliga mot infektioner och dålig vattenkvalitet. Så se till att era apistos får ett bra foder (torrfoder funkar inte! tro mig) och håll ordning på vattenkvaliten så blir de hyfsat långlivade.

                      Den sociala miljön är också viktig. Undvik överbefolkade akvarier och dominerande fiskar som sällskap.
                      Apistos kan lätt stressas till en för tidig död.

                      Mvh/ Per

                      Kommentar

                      Arbetssätt...