tillbehör till akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    tillbehör till akvarie

    Tjena tjena!
    jag har precis köpt ett begangnat akvarium (340L)utan tillbehör förutom grus,doppvärmare och en ljusramp.
    Nu undrar jag vad mer jag behöver för att få mina fiskar att trivas,
    val av filter mm.
    Jag vet inte om jag ska köpa malawiciklider eller sydamerikaner,beror lite på tillgången här i sundsvall
    /Dennis
  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej Dennis! Jag vet ju inte om du är nybörjare?? isåfall behöver du lite grejor för vattenbyten osv...
    Det är bra att du köpt ett stort kar.En EHEIM 2252 tycker jag är ett bra innerfilter om man har Malawi och byt isåfall ut det befintliga filtret mot en blå filtermatta ppi 10,för bättre cirkulation.De fiskarna ska/bör ha gott om gömställen/grottor.Det är ju lite andra krav på vad gäller Ph,växter mm till Sydamerikanerna.Kanske skulle du satsa på en ljusramp till om du har råd och så en timer är bra att ha.Välkommen som medlem!Du är i gott sällskap!
    Mvh Anne

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:En EHEIM 2252 tycker jag är ett bra innerfilter om man har Malawi och byt isåfall ut det befintliga filtret mot en blå filtermatta ppi 10,för bättre cirkulation
      ger det bättre cirkulation det??!!
      I övrigt kan jag hålla med om att det är bra att starta med ett hyffsat stort kar!,

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        HeNke det slammar inte igen lika fort/lätt därav bättre cirkulation.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Fastna inte på 2252:an nu...

          Om du skall ha Malawi eller Tanganyika så behöver du troligtvis ingen doppvärmare. Detta är beroende på vart du placerar akvariet...

          2252:an i ett 222liters (felskrivet - rätt är 340L) akvarium tycker jag tar stor yta och "fular" ned akvariet med sin storlek. Jag skulle föreslå att du införskaffar ett ytterfilter typ Eheim 2217 som är prisvärt. Pumpar också någonstans mellan 600-800liter/h vilket bör räcka för ditt akvarium.

          Ljusramp är ju högst fördelaktigt att ha så där råder inga tvivel på att du bör lägga en del kronor där. Vilka lysrör du skall ha är helt beroende på vad du skall ha i akvariet...och vilken färgåtergivning du vill betona. Det finns många variationer.

          På denna länk kan du se lite tips:



          Ett annat tillbehör som du nog också bör skaffa (för att göra vattenbyten roligare) är en tryckluftsslang som har dimensionen 16/22 eller närliggande. På denna kan de sedan koppla en slangkoppling i ena änden som gör att du kan skruva slangen på t ex kökskranen för påfyllning av akvariet. I den andra änden behöver du inget. För att tömma akvariet så leder man slangen till t ex brunnen inne på toaletten/badrummet och gör ett snabbt sug och lägger ned slangänden vid brunnen innan vattnet kommit. Snabbt och enkelt! och definitivt inget hinkdrullande!

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Ett 2252 pumpar på hur skitigt det än är verkar det som.
            Byta ut filterpatronerna mot ppi 10 kan man väl göra när de gamla gjort sitt, överflödigt att byta ut de som följer med (om de är nya).
            Jag har också skurit till filterpatroner till ett 2252 i ppi 10, men det var för att de gamla hade blivit spröda när filtret legat oanvänt några år. Blev liksom billigare så också
            Varför inte både ett ytterfilter och ett innerfilter, ett 2217 (med dubbelkranar) och ett 2252 eller bara ytterfilter om det blir för mycket.
            En tillförlitlig termometer är bra att ha också.

            Kommentar

            • denti
              Användare
              • januari 2004
              • 60

              #7
              Tack för svaren.
              Så det räcker med ett ytterfilter, efter ett flitigt surfande fått intryck av att man även bör ha ett innerfilter för cirkulationens skull stämmer det??
              Vad innebär 2217 med dubbelkranar
              /Dennis

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Återigen så beror det på vad du skall ha för arter i akvariet. Ytterfiltrets cirkulation (den jag föreslog) borde räcka till Sydamerikaner, men om du skall ha Tanganyika eller Malawi så kan du även skaffa ett "Powerhead"...t ex en Aquaclear 402.

                Att ha både 2217 och 2252 i akvariet tror jag blir överdimensionerat...men det är min egna åsikt.

                Dubbelkranar är något som man har på slangarna till ytterfiltret och det gör den enkel att plocka bort vid rengöring. Man kopplar endast isär dubbelkranarna och plockar bort ytterfiltret med slangarna fortfarande i akvariet. Det finns små kranar som man stänger till vattenflödet med innan man plockar isär dom. Länk nedan:

                Aquaristik Shop: 8.000 Aquarium Products online for your Fresh- or Saltwater Aquarium.


                Kolla under accessories...eheim double tap connector.

                Termometer var ett bra förslag...även prylar för att mäta en del vattenvärden kan behövas...t ex ph mätare.


                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Tricella skrev:
                  citat: i ett 222liters akvarium
                  Var inte det tilltänkta karet på 340 liter?
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Stelin:

                    Självklart har du rätt...jag har varit ute och simmat lite...sorry!

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Måste det alltid huggas på detta forum?
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Hmm, vad syftar du på Calle?
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • klassisk ära
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 139

                          #13
                          "Om du skall ha Malawi eller Tanganyika så behöver du troligtvis ingen doppvärmare"

                          Hur många är det egentligen som har 26 grader inomhus, konstant??? Det verkar varmt...

                          Mikael

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            citat:Måste det alltid huggas på detta forum?
                            Om man påpekar snällt som Stelin gjorde så är det väll ändå inte hugga?

                            Om man däremot rättare med otrevlig ton så är det juh annorlunda men det händer juh nästan aldrig på detta forum =D

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:Hur många är det egentligen som har 26 grader inomhus, konstant??? Det verkar varmt...
                              Jag har inte 26 grader konstant i lägenheten, men akvariets lysrör gör att temperaturen håller sig på en nivå mellan ca 26 grader konstant utan värmare. Enda gången tempen sänks är när jag gör vattenbyte...då sjunker den till ca 23 grader. Men den kommer snabbt tillbaka till 26 grader utan problem.

                              Mät tempen i det rum akvariet står så kan du se om du behöver värmare eller inte...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...