Ljustider för MH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frankerad
    Användare
    • augusti 2003
    • 18

    Ljustider för MH?

    Jag har en liten fråga angående tider för växter.
    Jag har precist köpt en 250W Metalhalogen lampa som jag hade tänkt att ha till mitt Tanganyika kar, hade bara tänkt att ha endel Valisneria och Pistia stratiotes (Musselblomma)som flyttväxt. Jag undrar hur mycket ljus tid man bör ha för att de inte skall mådåligt. Jag vill helst ha så kort som möjligt pga av att det blir en del alger med Mh lampan.
    Undrar även om man skall stöta med vanliga lysrör och barar köra med mH på kvällen då man är hemma?
    Vill gärna använda Mh lampan för det gör så att vattnet lever med och det glittrar och blir ruggit fina konturer av fiskarna på botten.

    Mvh Torbjörn
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Får du alger i ett akvarium med Pistia? De konkurrerar/skuggar ut allt i mitt akvarium, de enda som kan konkurrera är andmat och mina extrem-aggressiva jättesagittarior...
    Jag har svårt att ge generella råd om hur länge du bör köra lampan - jag kör min 150W'are 12h om dygnet och har inte algproblem (utom när jag tillsätter gödningsämnen), men jag matar försiktigt och har über-mycket filtrering. Och ett par hundra algätande snäckor.

    Rent spontant tycker jag att det låter som en bra plan att köra lysrör på dagen och MH nån timme på kvällen. Det sparar dessutom en hel del pengar på elräkningen, och innebär att du behöver byta lampor mer sällan.

    PS: visst är MH snyggt?

    Kommentar

    Arbetssätt...