Ytterfilter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Ytterfilter...

    Hur stort ytterfilter behöver man till ett akvarium på 150*50*60?
    Hur sköter man ett ytterfilter? Hur stor är risken att man får vatten på golvet eller liknade?

    Vart kan man hitta billiga ytterfilter.. Vill ha eheim.. Vilken är bäst?

    Tar gärna emot att alla råd..
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #2
    Eheim säger de flesta är bäst, det är tystast har jag förtsått, det är billigast med Eheim i tyskland eller danmark:
    Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

    www.akvaristiqshop.net ?
    /danne

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      2217 med dubbelkranar eller 2028 skulle jag satsa på.
      Vad är det tänkt att ha för sorts fisk i karet?
      Med malawis kanske man behöver komplettera med ett innerfilter för cirkulationens skull.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        www.aquaristikshop.com ska det vara.

        Jag har en 2213 och en 2217 till mitt 375liters. Fungerar väldigt bra och de är tystgående. Eheim står för kvalitet rakt igenom så därför har jag valt dom.
        Tidigare har jag provat Fluval, Hydor och en äldre Sacem men dessa hade sina brister. Det var från ljudmässiga problem till kapacitetsmässiga underprestationer så jag bytte till Eheim och är därefter väldigt nöjd.

        Till ditt akvarium skulle jag råda dig att kanske hoppa upp ett steg i kapacitet/modell om du endast tänkt använda ett ytterfilter.

        Något som används ofta av ciklidakvarister är Powerhead och det kan jag verkligen råda dig att skaffa tillsammans med en filtermatta (PPI 10). Väldigt bra filtrering samtidigt som du får bra cirkulation i akvariet. Powerhead används fördelaktigast i kombination med ytterfilter anser jag...

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Okej.. Ska kolla Sverige först! Vill helst köpa hemma ifrån...

          Centralamerikanska ciklider!
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag köper apparatur i Tyskland...fiskar, växter och övrigt i Sverige.

            Det känns bra att "spara" in pengar på apparaturen och att kunna köpa några dyrare fiskar här hemma istället.

            Bra nätbutiker i Sverige:

            Flodströms Akvarietillbehör


            Guldfisken


            PWSS


            Zoosaker


            Hjortgatans Webbshop

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Bra priser på Eheim ytterfilter hittar du på pwss.nu
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Tricella: okej! Vi hade redan bestämt oss för ett ytterfilter ifrån Eheim, så det tvekade jag inte på!


                Jag har ett innerfilter ifrån Eheim redan med det är bara för 250liters akvarium.. Men om jag har ett ytterfilter kan det räcka ändå med dem ihop?

                Det med powerhead har jag inte riktigt fattat.. Sätter man bara ihop det med en pinne och en filtermatta?

                Hur ofta ska man städa ytterfilter då?
                Får man med alla slangar och så när man köper den?

                //Linda
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 404

                  #9
                  Stelin: Tack de har jag kollat!
                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:Jag har ett innerfilter ifrån Eheim redan med det är bara för 250liters akvarium.. Men om jag har ett ytterfilter kan det räcka ändå med dem ihop?
                    Det kan räcka. Beror helt på vad för ytterfilter du skaffar (Kapacitet). Räkna minst 4ggr cirkulationskapacitet per timme. Det gör absolut inget att överdriva denna faktor!

                    citatet med powerhead har jag inte riktigt fattat.. Sätter man bara ihop det med en pinne och en filtermatta?
                    Jepp. Man skaffar Powerhead och skär sedan till en blå filtermatta i bra storlek och så kan man föra igenom ett plaströr som fästs på Powerheadens insug. Se länk:

                    Man kan med fördel ha filtermattan ända upp så Powerheaden "vilar" på denna och på det sättet får man bort eventuella vibrationer som kan ge ljud...

                    citat:Hur ofta ska man städa ytterfilter då?
                    Får man med alla slangar och så när man köper den?
                    Jag rengör mina ytterfilter en gång var tredje månad, men jag vet de som rengör endast en gång per år. Slangar får man medskickat vid köp av ytterfilter, men ofta får man inte med filtermaterial.

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 404

                      #11
                      Okej! Med risk att låta snål nu.. Men jag måste bara säga att detta låter dyrt! Så om jag har ett akvarium på tex 450liter ska jag har 4 gånger det i cirkulationskapacitet per timme?

                      Okej det verkade ju inte allt för svårt det med Powerheadfiltert.

                      Okej det var ju lagom det! Märker man på samma sätt som innerfilter som med ytterfilter att man behöver rengöra det?

                      Okej! Det väntade jag inte mig att det skulle vara?
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        450 * 4=1800liter/h.

                        En 2217 "snurrar runt vattnet" med 1000liter/h. Vad gör ditt innerfilter?

                        Man måste rengöra innerfilter ca 1 gång varannan vecka för de tenderar att "gröta" igen sig. Du kan göra om ditt innerfilter efter Powerhead modellen. Gör man så behöver man inte rengöra lika ofta...å andra sidan kostar den där filtermattan en del.

                        Om ni funderar på Powerhead så kan jag tipsa om Aquabee UP1000 som pumpar 1000liter/h och kostar 370kr hos PWSS.
                        Annars finns t ex Hagens Aquaclear 402 (990liter/h) för 359kr hos Hjortgatans. Förordar dock Aquabee även om Aquaclear är bra också.

                        Kommentar

                        • Linda A
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 404

                          #13
                          Det var en bra fråga.. Ska kolla det! Har denna Eheim 2210 aquaball 220-500 liter/tim.. Det blir något mindre än vad som behövs dock..


                          Okej det så som jag gör nu då..
                          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Tyvärr så verkar det som om det innerfilter ni har är alldeles för litet...

                            Produktfakta:
                            for aquariums from 60 up to 160 l
                            Filter volume: 0,32 l
                            Pump output: 150 - 550 l
                            max. height: 0,43 m
                            Power consumption: 6 W


                            Just 550liter/h tror jag endast går helt utan filtermaterial. Det brukar vara så de mäter...
                            Sedan är ju filtret rekommenderat för akvarier från 60liter upp till 160liter. Alltså långt ifrån de 450liter ni har nu. Köpte ni innerfiltret tillsammans med akvariet?

                            Kommentar

                            • Linda A
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 404

                              #15
                              Hehe vi har ett 112 liter just nu! Detta är planering inför akvarieköp på 450liter nästan månad!
                              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...