Verkar inte som att fiskarna etablerar revir??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_lkpg

    Verkar inte som att fiskarna etablerar revir??

    JKag har haft mitt akvarie igång nu i ca 6 månader..
    Ett 200liters malawiakvarium.
    Känns inte som att fiskarna etablerar revir.
    Det är mitt första malawiakvarium, så en del misstag har jag gjort. tex att jag har för många arter, jag har 3 sortar av Pseudotropheus Chilumba, Accei o Lombardoi.
    O 3 sorter av Labidochromis, Caeruleus (golden o N´kali)och Hongi.
    Så som det är nu så har jag en hane o en hona av varje sort.. Jag vill ju inte göra mig av med fisk bara för att jag gjort bort mig. Nåt förslag vad man kan göra.
    Mitt kar är inrett med mest tegelrör, ett ganska ljust 5 mm grus. Och en del lavasten.
    Men nästa helg är min plan att lägga i ett mycket finare rådasand 2mm. Mer lavasten o ta ut de flesta tegelrören.
    Har ni några förslag på vad jag kan göra för att rätta till vissa fel..
    [?]
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Jag skulle nog plocka ut alla rör och istället ge mig ut till närmsta akvariebutik eller stenbrott å hämta en hel del sten i medelstorlek, (5-15cm i diameter) Sedan bygga upp stenrösen. Om någon arts hanne blir för revirtagande och aggressiv brukar jag minska ner "hans" stenröse lite så han inte har tar så stor plats i karet.
    Det viktigaste är ju kanske inte att alla får ett eget stenröse som revir utan jag gissar att målet är att alla ska färga ut och förhoppningsvis leka.
    Lite hur jag brukar göra. Å det funkar för det mesta. Färgade fiskar och mycket yngel. =)
    Mvh/Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • micke_lkpg

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Marcus1979

      Jag skulle nog plocka ut alla rör och istället ge mig ut till närmsta akvariebutik eller stenbrott å hämta en hel del sten i medelstorlek, (5-15cm i diameter) Sedan bygga upp stenrösen. Om någon arts hanne blir för revirtagande och aggressiv brukar jag minska ner "hans" stenröse lite så han inte har tar så stor plats i karet.
      Det viktigaste är ju kanske inte att alla får ett eget stenröse som revir utan jag gissar att målet är att alla ska färga ut och förhoppningsvis leka.
      Lite hur jag brukar göra. Å det funkar för det mesta. Färgade fiskar och mycket yngel. =)
      Mvh/Marcus

      Tack markus..
      det låter mycket bra det du skriver.
      Faktum är att nästa helg så ska det till en ommöblering i akvariet, nytt mörkare grus, bort med tegelrören, spara ett till min gibbiceps.
      Och i med en massa lavasten.
      Jag tror att det kan bli bra..
      Du kan se mitt akvarium på zoom..

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Japp var inne där å kollade. Har lite bilder på hur stora stenrösen och stenar jag har. Iof. i ett 720L men det är nog barar att fylla botten.
        //Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Passa dig för lavastenar. De är vassa och kan riva sönder ögon och ev andra saker på dina fiskar.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:Känns inte som att fiskarna etablerar revir.
            Ingen av mina Labidochromis bildar revir vid någon sten eller vid något röse...de verkar revirlösa så länge som de inte skall leka.

            Chilumban är en revirskapare...troligtvis Acei också. Lombardoi har jag aldrig haft, men det är ganska lätt att kolla hur deras beteenden är på Zoopets artbeskrivningsregister.

            Zoopet - Allt om akvarium och akvariefiskar på Zoopet

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Lombardoi brukar dock etablera revir i hela burken =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...