Oskars i 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KALM

    Oskars i 375L

    Hej!
    Funderar på att köpa Påfågelciklilder till ett 375 liters akvarie.
    Med handen på hjärtat är akvariet för litet?
    Tänkte mig ha ett par där i.
    Om det är för litet vad är då minsta storleken i liter?
    Finns det några andra stora "bestar" som kan vara underhållande?


    Mvh KALM
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    de blir ju 40cm i extrema fall, kör 540L som e samma längd, 150cm men 10cm djupare så får de lite svängrum som vuxna. 720 är väll optimalt.
    fish r friend

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Hade oscars i mitt stora innan.
      Fram till dom är c.a 20 cm så kräver dom inte så mycket, men sen så skulle jag inte ha dom i mindre än 200x60x60 dvs 720.
      Glöm heller inte att dom skitar ner nåt fruktansvärt, så minst 2 stora ytterfilter är nog att rekkomendera...

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        KALM: Kör med 375an du, påfåglar har iofs potential att bli stora men 40cm lär de knappast bli förrän om många många år, själv hade jag i alla fall inte tvekat en sekund. Största problemet brukar vara filtreringen, det är där som större akvarium gör sig bättre, utrymmesmässigt så klarar de sig bra i ett 375liters så länge de håller sig inom normala storlekar, 30-35cm, men är filtreringen undermålig så kommer det inte att fungera, de är känsliga för dålig vattenkvalitet. Men börjar karet bli trångt eller om du får problem att hålla vattenkvaliteten bra så går det ju alltid att uppgradera, ett 540liters torde vara perfekt för ett lekpar, då har firrarna 250liter vatten var och det borde vara tillräckligt även för grisar som påfågelciklider.

        Jag har haft påfåglar i flera omgångar och här är mina amatörmässiga rekommendationer för akvariestorlek till påfåglar, detta gäller dock bara om filtreringen är optimal.

        minimum för två lekpar: 720liter
        rekommenderat: 1200liter

        minimum för ett lekpar: 375liter
        rekommenderat: 540liter

        minimum för en ensammen fisk: 222liter
        rekommenderat: 310liter

        Vi hade ett par påfåglar hemma då jag var yngre och de gick i ett kar som var ännu mindre än 375liter, gissningsvis kring 200liter, fiskarna blev givetvis aldrig några monster på 40cm men åtminstone 25+ cm och med hjälp av stora vattenbyten och filter från det glada 80-talet så lyckades vi hålla dem friska och krya trots att de fick vara försökskaniner för alla våra nybörjarmisstag.
        Men det var troligtvis bara nybörjartur så nu idag så skulle jag aldrig prova på att ha ett par stora påfåglar i mindre än 375liter, jag tycker att det är nog svårt att hålla bra vattenkvalitet till mina jaguarciklider och de har ändå rejält mycket bättre bordsskick än påfågelciklider...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • KALM

          #5
          Låter bra..
          Har haft oscar´s när jag var liten (16) och det tyckte jag var grymt roliga fiskar. Det akvarie jag har kollat på finns det redan lite fisk i men hur många påfåglar ska jag släppa i?
          3 och sedan låta dom gå tillsammans och sedan se vilka som passar varann eller ska jag ha fler ändå?
          Jag tänkte att jag börjar med 375 och sedan kan jag köpa större om något år eller två.

          Mvh KALM

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            KALM: Köper du småttingar på 4-5cm så kan du köpa 5-6st, en av dem kommer säkert att bli utdominerad och växa typ hälften så snabbt och några av dem kommer att ha samma kön, köper du en större grupp så har du altså större chans att få fram ett lekpar. De verkar även gilla att gå i grupp då de är små.

            Vad är det för fiskar som finns i akvariet du tänker köpa? Påfåglar är inte så enkla att kombinera med andra arter...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              Jag har 6st små Oskar i ett 450l kar. Mina är nu uppe i c:a10-13cm, dom växer verkligen fort!!! Dock är dom som sagt riktiga grisar, jag har ett Eheim 2215 ytterfilter och ett innerfilter med filtermatta på 1000l/h och vattnet är lite smågrumligt, jag matar visserligen ganska friskt men i vilket fall som så skitar de ner massvis! Förmodligen kommer jag att anting uppgradera eller helst skaffa ett ytterfilter till för att klara filtreringen.
              För några dagar sen skaffade jag ett par Zebraciklider, annars har jag en stor Gibbi, en Royal pleco, 2 Ancistrus, några Praktbotior och ett gäng pansarmalar. Pansarmalarna kommer ju sannolikt inte att funka i längden, men för tillfället tror jag de kan göra lite nytta i karet, så de får gå så länge det går.
              Det finns lite bilder inne på min zoon, länk nedan.
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              Arbetssätt...