frigolit bakgrund... vilka färger??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ankku
    Användare
    • december 2003
    • 79

    frigolit bakgrund... vilka färger??

    hej!
    vilka färger kan man använda till bakgrunden???
    //Joanna
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    jag körde med pigmentfärg som jag köpte hos färghandeln,Som är i pulverform som man får bland själv,eller också blandar dom på affären det åt dig..

    Sök på bakgrunds färg eller nått liknade här i formet så kommer det upp hur mycket svar som hälst!

    Kommentar

    • chri

      #3
      Hej vet inte om det är en lösning för dej, men jag har frigoliten på baksidan. Torrt alltså! Då kan man använda enkla vattenbaserade färger. Det är en fördel då lösningsmedel ju tär på frigoliten. Dessutom blir det ingen flytväst i akvariet. Vidare tar det inte upp en massa plats. *L*
      Christer

      Kommentar

      • Hill
        Användare
        • december 2002
        • 52

        #4
        Snyggaste resultatet får du om du använder färgpigmentet som HeNkEdeh rekomenderar, men blanda det i husfixen. Då får du ett mycket proffsigt resultat utan onaturliga skarvar.

        Att sätta bakgrunden bakom akvariet har för- och nackdelar. Största fördelen är att den inte kommer i kontakt med vatten åch du slipper fundera över gifter osv. Största nackdelen är att du inte får någon naturlig algtillväxt på bakgrunden och det kan få den att se lite plastig ut.

        Kommentar

        • Hasse A
          Användare
          • januari 2004
          • 3

          #5
          Hej, tänkte komma med lite tips bara:

          Om man använder pigmentpulvret HeNkEdeh nämnde i betongspackel (husfix) så kan man få fina effekter om man målar med filmjölkstjock gegga i flera omgångar med olika nyanser. När ett lager är klart tar man fram en BLOMSPRUTA och sprayar/sprutar fram underliggande lager på "lämpliga ställen". Den vattenutspädda bortsprutade färgen rinner omkring och det mesta hamnar nere i alla små hål och strukturer (Det är alltså lämpligt att avsluta med en mörk nyans i sprickor etc).
          Har man lite tur och tålamod kan det bli ganska naturtroget.

          När man sprutat klart en omgång har man en massa färgat vatten i botten som det är bäst att torka upp. Annars suger frigoliten upp det, och frigoliten måste vara torr när man lackar.

          Den slutgiltiga färgen kommer fram först efter lackning, och den är betydligt mörkare än det torra betongspacklet (se länk).


          Lycka till !!! /Hasse

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Ska man lacka bakgrunden med akvarielack så kan man använda vattenbaserade färger ovanpå cementfixen eller direkt på frigoliten. Det har jag själv gjort utan problem. Jag brukar köpa provburkar på väggfärg. Är man händig med penseln kan det bli så här kanske: http://och.nu/ciklid/images/artiklar...2/DSCF0177.jpg

            /Hasse

            Kommentar

            • ankku
              Användare
              • december 2003
              • 79

              #7
              kan man använda allmogefärg???

              //Joanna
              //Joanna

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • april 2002
                • 1081

                #8
                Ja, det har jag också använt. Alla slags vattenbaserade hobbyfärger som inte innehåller antimögelmedel (som t.ex. vattenbaserad husfärg för utomhusbruk). Men man måste lacka med akvarielack ovanpå. Jag rekommenderar: http://www.epotex.se

                /Hasse

                Kommentar

                Arbetssätt...