Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vera

    Hjälp!

    HEJSAN!
    Jag har flera malawifiskar som nyligen har dött... varför har jag ingen aning om! Kanske finns det någon duktig akvarist som kan hjäpa mig! Symtomen är först matvägran och häftig andning (ibland även ryckningar). Fisken ser inte alls sjuk ut,simmar omkring som vanligt,är dock inte lika pigg som annars. De har dött efter ungefär en vecka och det har drabbat de "gamla" fiskarna, (ej yngel) samt en åt gången. Är det någon som kan tipsa mig om någonting?? Det är så tråkigt när man inte vet vad som är felet.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Nyuppsatt akvarium?
    Vattenvärden (Ph, Kh, nitrit, temperatur)?
    Vattenbyte...syresättning?
    Aktivt kol i filtermaterialet?
    Nya fiskar som installerats?
    Nytt foder?

    Något annat speciellt som skett (som du gjort eller som skett av sig självt) med akvariet eller fiskarna före detta problem startade?

    Behöver mer info för att kunna göra en riktig bedömning. Annars är det rena chansningar och det kan ju bli fel...

    Kommentar

    • kakapo
      Användare
      • augusti 2003
      • 60

      #3
      Låter som bukvattenssot.


      Om övriga vattenvärden som PH, Nitrit är ok och fiskarna inte lider
      av syrebrist skulle jag nog våga mig på att medicinera mot buksot.
      Det har jag (som tur väl är) än så länge ingen erfarenhet av men sök i forumet, det finns flera trådar som behandlar detta.

      // André

      / André

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Bukvattensot är ett schablonsvar, men det kan mycket väl vara det som är problemet.

        Skulle det vara "Bukis" så bör du kontakta en Veterinär för att få Flagyl utskrivet, sedan hämtar du ut medicinen på närmaste Apotek. Dosering är (vad jag sett här på forumet) 400mg/100L akvarievatten. Själv startade jag en kur med 200mg/100L för att sedan öka dosen upp till 400mg/100L. Detta skedde under en period på fyra dagar.

        Aqua Furan finns att köpa på Zooaffär och kan i vissa fall hjälpa. Här skulle jag råda att doppa fiskarna i "medicinbad" istället för att dosera i akvariet. Hur man gör står i bruksanvisningen som skall följas noga, för alla medicinska produkter.

        Kommentar

        • Vera

          #5
          Tack för tipsen!
          Det är inte nystartat, inget kol och bra vattenvärden. Däremot började jag faktiskt med nytt foder strax innan den första fisken insjuknade - eget räkmix. Men jag har slutat ge dem det nu för jag tänkte att det kunde vara problemet. Är de så känsliga för nytt foder att de dör?? Jag ska nog testa Aqua Furan, det kanske hjälper!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ja de kan vara känsliga för byte av foder...särskilt om man helt bryter från det "inlärda".

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #7
              Precis som Tricella säger så är det troligtvis fodret. Man måste introducera ett nytt foder successivt, annars är risken för sjukdom stor.

              Jag har tidigare skrivit om bukvattensot t ex i den här tråden, http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5093 , som handlar om Flagyl:

              citat:Ursprungligen skickat av Ralph


              De få gånger jag har fått sot i akvarierna har jag kört med intensivbad med Aquafuran.

              Man tar en 10-liters hink med vatten, släcker lyset (för det bryter ner Aquafuranet) och rör ner en påse. Sen doppar man fiskarna en och en i hinken i ett par minuter och sen tillbaka i akvariet. Vid behov kan man göra om det dagen efter och sen är det bara att avvakta.

              Har man många sjuka fiskar kan man ta en frigolitkartong och håva över alla fiskar dit först, så blir det lättare att hålla reda på vilka man har behandlat och inte.

              Fungerar kanonbra, men man måste minimera stressfaktorerna också (felaktig belysning, dålig mat, dålig vattenkvalitet, jobbiga akvariepolare osv)
              Aquafuran kan du köpa på vilken akvarieaffär som helst så du slipper gå via en veterinär, men är dock inte alltid lika effektivt.

              Kommentar

              Arbetssätt...