Nu tar vi det från början, EXPERThjälp!! endast!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaJove

    Nu tar vi det från början, EXPERThjälp!! endast!

    Jag e i full gång o bygga ett ca: 500 liters plywood kar, frigolitbakgrund med inbyggt filter, kommer ta upp ca 100 liter av den totala volymen, nu till min fråga, när jag ställt upp o fyllt akvariet samt tvättat bort ev. kemikalier samt inrett det för att fylla upp med nytt vatten o tillsätta aquatan m.m., hur ska allt göras? ska ha fin fisk o så, så jag vill ha 100% rätt från början, ph8? till malawi nitrit 0,3? värden samt allt.. vbet ju det ska köras igång i några veckor med bara ett antal tåliga fisk, men vore kul med lite tips, MVH, Linus
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    varför bygger du det i plywood när det är så litet? ett beggat 540 kostar säkert mindre än materialet du bygger i ....
    fish r friend

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      kul att bygga eget, sjælv vælja måtten, ær anledningar.

      Med den enorma filtervolymen førutsatt att du har bra genomstrømmning borde inte vara något problem, krama ur lite gojs från ett gammalt akvariefilter i filterkammaren så kommer det nog igång rætt snabbt. sjælv anvænder jag inget vattenberedningsmedel. om ditt vatten ær ær mjukt kan jag rekommendera att tilsætta lite bikarbonat før att buffra mot pH svængningar.

      enda problemet som jag ser ær att den enorma filtervolymen du har endast kommer att fungera tillfredstællande om du ær npogrann så att hela filterkammaren får god genomstrømmning, jag kan sæga som så att en filterkammare på 30 liter som har optimal genomstrømmning fungerar bættre æn ett på 300 liter dær bara en liten del får tillræcklig genomstrømmning och fungerar optimalt.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • AquaJove

        #4
        missförstånd, filtervolymen e inte på 100 liter, den e typ på 10 liter, men bakgrunden kommer ta upp typ 100 liter, knappt, hmm, anledningen är att jag tycker att alurams e typ de fulaste som kommits på bortsett från rostfri ram, ser så himla trist och vanligt ut, dessa fula lysrampar etc. de e den största anledningen, men även att de känns maxat o bygga de första plywood karet på typ 1500l, de e ju ändå lite tryck etc. då även om det inte e några problem, sen även av praktiska skäl, de blir inbyggning i vägg med tiden, då snackar vi volym.. that´s why, tack för tipsen Vannar.. fler?/linus

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Här är några kanon trådar b.la om att bygga i plywood...









          3an och 4an kommer nog hjälpa dig mest!

          Kommentar

          • AquaJove

            #6
            Tackar!!!=)

            Kommentar

            Arbetssätt...