Diskus, pH och kH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Diskus, pH och kH

    Jag är otroligt sugen på, har varit länge, att ha iallafall ETT kar med diskus och har nu läst på lite i forumet och på sajter, böcker etc. men ändå inte fått riktig klarhet i ämnet när det gäller följande:

    Jag bor i Göteborg och tror att mina vattenvärden ligger runt pH 8 och kH 2. Om jag nu skall ha diskus, då skall jag ju sänka pH till runt 6-7 och höja kH till runt 3-4. Hur gör man det lämpligast? Det är lite motsägelsefullt tycker jag...

    Vissa filtrerar genom spänner, låter vattnet stå i hinkar etc, det verkar lite overkill om man skall byta 200 liter vatten...

    Hur gör ni som vet? Mitt mål är att odla, så jag måste ju göra så gott jag kan för att få rätt vatten, men hur tidskrävande / dyrt detta blir kommer avgöra om jag skall köra på detta eller inte. Jag tänker inte starta något halvhjärtat diskusprojekt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Använd ekekstrakt (Amtra) eller fosforsyra i kombination med lite bikarbonat. Sen ska du nog ha ännu lägre pH, 5.5 brukar rekommenderas.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Var får jag tag i ekekstrakt och hur doserar man?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Joakim_R
        Användare
        • november 2003
        • 42

        #4
        Om du ska lyckas med discus
        så är det lika bra att satsa på ett osmosfilter direkt.
        Bättre för fisken och ekonomin.
        MVH

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Jag har aldrig haft diskus, och kommer troligen aldrig att ha det, men jag måste bara fråga - är diskusar verkligen så otroligt känsliga som man får intryck av när man läser inläggen om dem? Jag menar, skalarer, uaru, och kardinaltetror kommer såvitt jag förstår från exakt samma miljö, och inte ens vildfångade exemplar är särskilt ömtåliga...

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Butiken i Nol har bådadera.

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              kranvatten är ok...men ska du odla vf så måste du ha mjukt surt vatten

              Kommentar

              • Jonne
                Användare
                • april 2003
                • 120

                #8
                Jag kör på ph 8,2 & dh ca: 7,5. Det fungerar alldeles utmärkt, har haft det i många år. Vf heckel discus är den enda som behöver ett lågt ph. Ja har haft ett antal olika sorters vf discus & kört dom i vanligt kranvatten utan problem.
                Jag har även odlat på odlade dicus i vanligt kranvatten utan någon form av sänkta värden & då drog jag dom till 5 cm storlek.
                www.discusklubben.se

                Kommentar

                • Andess
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 31

                  #9
                  Hej, om du bor i göteborg, åk ner till Svante på Gubbero Zoo. Han odlar discus i butiken ! Jag var där idag och köpte mig några granna firrar !! Han borde ju kunna tala om hur du skall göra med ditt vatten. Här e´ adressen. www.gubberozoo.com Lycka till !!

                  Kommentar

                  • Hill
                    Användare
                    • december 2002
                    • 52

                    #10
                    En annan duktig akvarist i Götet är Tommy på Trop akvarieimport. Han har alltid fina VF i olika färger och fina storlekar. Ligger vid kaggeledstorget nästan vid Östra sjukhuset.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Jo jag känner mycket väl till affärerna, men man kan kanske inte ALLTID lita på dem
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...