Fantastisk upptäckt!!!! Tuppkamsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Fantastisk upptäckt!!!! Tuppkamsciklider

    Jag har i ungefär ett halår haft en grupp tuppkamsciklider, en hane och fyra honor.
    Jag som alla andra!??? har alltid trott att det endast är honorna som deltar i ruvningen av ynglen!

    Jag kan nu intyga att detta är fel! Även hanen ruvar ungarna!!!
    Jag upptäckte att min hade hade något i munnen igår. Eftersom jag varit borta en längre tid och precis matat, trodde jag att det var just mat han hade i munnen.
    Men när jag för ca 10 min sedan tog upp honom i akvariet (han och honor säljs till akvariekälla i Gbg), spottade han ut 12 yngel ur munnen.

    Är det någon som sett detta tidigare? Borde ingen gjort det!? Det är ju en vanlig fisk!

    Jag har kollat i all litteratur jag har hemma och där står det ingenting om att hanen deltar! Men, som jag nu själv bevittnat, deltar även hanen i vårdandet av ynglen!


    MVH
    Krille
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har bara hört talas om det en gång tidigare. Jag läste att någons hona dött och att hanen då tagit över ruvandet. Jag tror att det var i den numera nedlagda tidskriften Akvariet. Mycket intressant av flera orsaker hursomhelst.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • lutkeni
      Användare
      • oktober 2003
      • 78

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      Jag har bara hört talas om det en gång tidigare. Jag läste att någons hona dött och att hanen då tagit över ruvandet. Jag tror att det var i den numera nedlagda tidskriften Akvariet. Mycket intressant av flera orsaker hursomhelst.
      Ja men i detta fall fanns honorna kvar! När jag stoppade ner hanen i påsen med ynglena, plockade han upp dem igen!
      Det hela är lite underligt med tanke på att han under varje bevittnad lek, åt upp en del av rommen som honan la. I regel 20 - 40 % av rommen

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Inget førvånar en med ciklider dom ær så variabla och biparental yngelvård førekommer ju hos andra ciklider, ex hæstnosar i tanganyikasjøn. Men frænt likavæl... men hu ska su sælja (sålt) så fina tuppkammar, behåll dom (ta tillbaka dom) før att se om det intræffar igen åsså skriver du en artikel i CB!
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Hur är det med andra jordätare? Mina Geophagus sp. Tapajos "Orange head" ruvade tillsammans hela tiden, möjligen hanen lite mer än honan. Det trodde jag var helt normalt?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Geophaginer är ju extremt variabla mellan arter. Endast Tilapiiner verkar spöa dem i den grenen. Det enda som saknas verkar vara att hanen substratruvar ensam och att hanen munruvar ensam. Finns honan substratruvar ensam hos någon förresten?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • lutkeni
              Användare
              • oktober 2003
              • 78

              #7
              Nja, jag har nog tillräckligt för ett artikel!
              Men man ska hinna med att få tid till en också.

              I litteraturen står det som sagt att endast honorna ruvar. Jag har haft hela gruppen i ett halvår och hanen ruvade då aldrig på några yngel. Han år dessvärre upp någon rymling då och då.
              Jag har haft tuppkamsciklider tidigare och då heller aldrig bevittnat detta.
              Möjligen kanske det kan vara så att alla Geophagus delar på vården mer eller mindre och att de som är odlade i fångenskap har mist lite av förmågan. (ren spekulation).
              Men det förekommer ju uppenbarligen!

              Kommentar

              • lutkeni
                Användare
                • oktober 2003
                • 78

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Vannar

                Inget førvånar en med ciklider dom ær så variabla och biparental yngelvård førekommer ju hos andra ciklider, ex hæstnosar i tanganyikasjøn. Men frænt likavæl... men hu ska su sælja (sålt) så fina tuppkammar, behåll dom (ta tillbaka dom) før att se om det intræffar igen åsså skriver du en artikel i CB!
                Nja, ciklidkällaren i Göteborg har en hel hög praktexemplar, så skulle jag ändra mig, kan jag bara införskaffa en ny grupp!
                Men jag har haft dem tidigare och tröttnade väl en aning på dem,¨även om denna upptäckt var lite av en akvaristisk höjdpunkt!

                Få se om jag får tid till en artikel! Material finns det ju alltid!

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Hej

                  Jag såg också häromsistens att min vildfångade tuppkamshane ruvade. Blev väldigt förvånad.

                  MVH Micke
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Önskar bara att min Tupphane tog över ruvningen lite eftersom honan blir smal av det.

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • pleco
                      Användare
                      • april 2002
                      • 516

                      #11
                      Även min Geophagus altifrons hane delar ruvningen med honan ,fast han har inte lika många yngel som honan.
                      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      • lutkeni
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 78

                        #12
                        Ok, men då är det väl se att de till viss del delar på ruvningen! Kanske lite beroende på hur många honor hanen har osv.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av lutkeni

                          Nja, jag har nog tillräckligt för ett artikel!
                          Det ser jag fram emot!
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...