BTN-filtermoduler = dis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boflakt
    Användare
    • januari 2004
    • 17

    BTN-filtermoduler = dis

    Jag köpte för 4 veckor sedan ett 960 l kar som jag på bak- och sidorutor klätt med BTN-moduler. Av dessa moduler är 2 st filtermoduler. I filtermodulerna har jag stoppat (väl tillskurna) filtermattor (20 cm totalhöd). I centrum på mattorna har jag gjort ett hål som jag stuckit ner ett perforerat ca 20 mm dia rör genom. Röret är pluggar i änden för att vara säker på att vattnet sugs genom de perforerade hålen och genom filtermattorna. "Högst upp" i vardera filtermodulerna ligger 1 st Power Head PJP 1501 som pumpar ca 1500 l/tim. Inga andra filter haver jag...
    Denna filteranläggning rekommenderades av handlaren där jag köpte det hela.
    Min fråga till någon initierad: är detta en otillräcklig filteranläggning för detta kar? (I karet går ett 20-tal VF stora Malawi)
    Jag själv börjar misstänka att det inte är tillräckligt. Jag tycker inte att vattnet är så klart som jag vill ha det. Ett lätt dis gör att när fiskarna rör sig i närheten av bakrutan ser de grå och färglösa ut vilket dom inte gör när dom simmar nära frontrutan. Vattenvärdena är OK och vattnet kommer från GBG:s kommunala vatten.
    Funderar på att sätta in ett ytterfilter av grövre modell.

    MVH
    Bosse
    Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Tycker att du bör skaffa 2 pumpar på minst 2500l/H eller mer !
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      PÅ den korta tiden har kanppast något biologiskt filter kommit igång utan det handlar för tillfället mest om mekanisk rening.
      Det lär försvinna så småningom och om du inte kan ge dig till tåls tills dess så kan ju prova med att filtrera genom ganska hårt packad vadd som du sen slänger.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • boflakt
        Användare
        • januari 2004
        • 17

        #4
        Tack "Cutekid" och Kjell. Jag själv var dock inne på det Kjell skriver. Jag gör som du skriver Kjell och väntar några veckor (jag har inga problem med att "ge mig till tåls", det är väl det akvaristik handlar om, att "simma lugnt" och stressa av )
        //Bosse
        Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!

        Kommentar

        • lotta
          Användare
          • februari 2003
          • 80

          #5
          hej
          jag har också ett 960 med en ramp som jag har i framkant på akvariumet, m 4 st aqurellerör a´150 cm
          jag kan oxå se att mitt e dålig genomsikt i,men jag ska testa o sätta belysning i bakkant oxå o sen om d avhjälps med mer ljus, mitt är 80 djupt,förmodar att ditt oxå är det...

          inte mkt till hjälp
          men vi kanske har sammma problem iaf hahaha
          ps. jag är mkt intresserad av att se ditt kar med moduler,jag står själv i köptankar på det!
          När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            För länge sedan hade jag två 375-liter i en ställning, det ena hade varit igån länge som tillväxtakvarium för yngel och det andra var nystartat med ett 20-tal rödzebror i.

            I båda akvarierna satt det varsin Ehiem 2252 (1200 l/h).

            Det nystartade akvariet var under ett par veckors tid grumligt i jämförelse med yngelakvariet som var kristallklart. Skall tillägga att det nystartade hade mycket gammalt akvarievatten för att få hjälp i uppstarten. Blev ändå förundrad över att det inte ville bli riktigt klart, brukar ju oftast bara ta några dagar i vanliga fall.

            Jag bytte sedan filter mellan de båda akvarierna och ett dygn senare hade även rödzebra burken kristallklart vatten. Bytte tillbaka och några dagar senare började åter igen rödzebraburken få dimmigare vatten. Detta är min tydligaste erfarenhet som påvisar vikten av inkörda filter, den biologiska reningen tar tid att få igång men är förmodligen viktigast för att få ett riktigt klart vatten.

            Personligen tycker jag att på 900-liter vatten och med så begränsat med fisk skall kapaciteten på dina pumpar vara fullt tillräcklig, dessutom har du ju om jag förstår saken rätt ganska mycket filteryta.
            David

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              Jag tycker inte du ska skaffa mer blås, dæermot ær jag en stor anhængare av ytterfilter. grejjen med søtvattensakvarier ær ju att man inte kan ha før effektiv rening, jag har alltid ett ytterfilter till min større akvarier mycket før att det nær det væl ær installerat tar mycket mindre plats i akvariet och kræver minimalt med underhåll. Dessutom så rætt konfigurerat så får du en effektiv rening som ligger på en jæmn nivå hela tiden.


              Tænker på en anna sak dock. Vet inte om jag førstod din førklaring riktigt men om det ær btn "filtermodul original" så ser væl den ut så att den har ett hål længst ner och sedan ett utrymme inne och øppning uppåt, om det ser ut så kasnke det skulle var effektivare att istælet før att bygga som du nu har gjort (vattnet færdas utifrån och in) att du har pumpen med sitt insug høgst upp och filtermaterialet nedanfør så att vattnet færdas nerifrån och upp genom filtermaterialet.

              Klla på detta, men jag tycker i vilket fall att ett ytterfilter ær en billig investering, særskillt nær man har så dyrbara fiskar!
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Jag har lite svårt att förstå varför ett ytterfilter skulle vara bättre än en filtermodul. Fördelen med ett ytterfilter är ju främst att behållaren för filtermaterial är större än vad man normalt har för ett innerfilter. Dock har ju dessa moduler en stor filtervolym så den konkurrensfördelen försvinner.
                Själv har jag kört en filtermodul i ett akvarium i 6 år utan rengöring (filtermaterial 4/5 minkaskade biobollar och 1/4 filtermatta) och det har fungerat perfekt fram till nu.
                Att jag nu måste rengöra filtret beror enbart på att jag haft javamossa i ett akvarium med metallhalogen och den för...... javamossan har nu täppt till hela filtret.
                Fy för sådant ogräs.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • boflakt
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 17

                  #9
                  Vänner,

                  David, det du skriver tycker jag visar otvetydligt vikten av att ha bakteriekulturen igång i filtermassan för att kunna få klart vatten. Jag skall avvakta ett par veckor och se vad som händer.

                  Lotta, jag mailar gärna bilder på mitt kar med modulerna men jag måste vänta till vattnet blir klarare (man vill ju inte skämmas för sina grejer)


                  Vannar, varför det skulle vara skillnad på att ha vattnet att gå motsatt väg genom filtret kan jag inte "klura" ut. (annars brukar jag vara rätt duktig på gåtor )

                  //Bosse
                  Det finns inga dumma frågor - bara korkade människor!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...