Lek av P. taeniatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Lek av P. taeniatus

    Hej

    Jag har fått lek av mina gula paletter såg jag. Nå´n som har nå´n
    erfarenhet av dessa? Är ynglen svårare att föda upp än vanliga paletter?

    Se´n så har mina albinopaletter lekt ett antal gånger, men varje gång blir det bara ca 5 frisimmande yngel, som inte beter sig som palettyngel ska, det vill säga söka föda utmed underlaget, utan de beter sig mer som skadeskjutna höns, och se´n försvinner de efter nå´n dag. Nå´n som vet vad det beror på? Dåliga gener hos föräldrarna? Vattnet? Paret är stort och fint, med stora fenor. Ska bli intressant att se om de gula palettynglen beter sig på samma sätt, de går i samma akvarium.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det svåra är att få själva leken. Av de frisimmande ynglen överlever i princip alla. Du kan förstås få problem med befruktningen om vattenvärdena är extrema. Nästa problem är könskvoten som "alltid" är extremt skev. När det gäller albinoplaetterna så kan jag bara spekulera vilket du lär vara minst lika bra på. Du har ju fiskarna framför dig.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Tackar för svaret. Låter ju kul, kanske kan lyckas föda upp dem då, det är mycket växter och gömställen i akvariet. Paret jag har är F2r. Har haft gula paletter två gånger innan vad jag minns. Första gången såg jag skakningar, se´n inget mer. Andra gången var hanen en taeniatus, men honan är jag mycket tveksam på. hon såg mer ut som en vanlig palett med skumma färger. Ganska klar ryggfena, och rätt svart och gul, har jag för mig. Bör inte ha varit en korsning, då de påstods varit vildfångade. De jag har nu har jag väl haft nå´n månad, och de verkar trivas bra.

      Ja, men jag har ändå lite svårt att avgöra vad det är. Har aldrig sett nå´t så´nt förr. Alla palettyngel jag har haft förr (och det är en del) har betett sig normalt. senaste gången lekte de rätt öppet, och man såg äggen, som såg ut att vara normalt antal. Se´n när ynglen visade sig, såg jag faktiskt bara ett den här gången. Men det är som sagt mycket växter och gömställen, så det är svårt att se exakt hur många det är. Men det ser helt klart ut att vara färre än normalt. Och de försvinner snabbt.

      Har ett vanligt palettpar med yngel i ett annat akvarium, och häromdagen fick jag vad jag tror var en nitrittopp i det, och en del av fiskarna började andas häftigt, och ett antal koppartetror strök med. Jag bytte 2/3 av vattnet två dagar i rad. Fiskarna är pigga, och paletterna fortsätter vakta sina yngel, men andas fortfarande lite för fort, men bättre än innan. Kan det vara så att nitrittoppen som var, i kombination med ansträngningen att hålla andra fiskar på avstånd, gör att det tar längre tid för andhämtningen att återgå till det normala? Om det vore nå´t fel nu, så skulle ju inte fiskarna vara så aktiva, och palettynglen skulle ju ha dött, troligtvis. Hur som helst så ska jag nog iväg till en zooaffär och få vattnet testat nu.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Bjarne Sætrang
        Användare
        • oktober 2003
        • 167

        #4
        Hei Micke!
        Jeg her fått yngel på P. taeniatus en gang. Yngelen vokser sakte er min erfarenhet. Du finner mer info, bilder på lek og yngel av mine P. taeniatus på min hp: http://www.home.no/bjarne-saetrang/aquarium/ (Se Artikler)
        Mvh Bjarne
        www.aquadigital.net

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Mycket fina bilder på dina taeniatus. Minns tyvärr inte vilken form mina är. Här är en bild på hanen. Inte särskilt bra bild, tyvärr.



          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            HEj!

            taeniatusen brukar kräva ganska låga salthalter i vattnet för lek och att rommen inte ska mögla, om du ha möjlighet så fixa lite osmosvatten och blanda kranvattnet med ca 50/50 är lagom, torvfiltrera gärna vattnet oxå, men när du gör detta se upp med ph fall då du har väldigt mjukt vatten, jag brukar mäta ofta då jag kör denna kombination, prova 5-5,5 i ph och 26grader på vattnet så brukar könsfördelningen bli hyfsad.
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Bjarne: Såg att du skaffat Pterophyllum leopoldi. Jag har köpt 4 så´na. Har du nå´n erfarenhet av dem?

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Nu är de gula palettynglen frisimmande. Det dröjde ett tag, så jag var rädd att de hade samma fel som albinoynglen brukar ha, och att det var nå´t som inte stämde med vattnet. Men som tur är var det inte så. Troligtvis så har albinoparet nå´t genetiskt fel (förutom att de är albino), vilket är konstigt, för de ser inte inavlade ut, utan är stora och fina, med stora fenor. Funderar på att flytta dem, för de verkar inte flytta på sig för taeniatusarnas attacker.

                Jag brukar inte lyckas så bra med artemiakläckning. Kan man föda upp taeniatusynglen med frysta cyclops?

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                Arbetssätt...