Filter till yngelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Filter till yngelkar?

    Jag skall inom kort inhandla en hel del små yngel-kar på cirka 45 liter eller så där mina yngel skall gå den första tiden innan de läggs i dryg dubbelt så stora kar där de får gå till säljstorlek. I 100-litrarna har jag redan limmat in fillterkammare, eftersom jag anser att de är så pass stora så man kan ha det, men är det någon som har ett bra filtersystemförslag till småkaren? Kanske vore det bra med nått system drivet med syrepump? Några tips?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Du kan nog ha som jag...syrepump och slang kopplad till en filtermatta som täcker ena kortsidan. Nyligen så "modifierade" jag mitt yngelkarfilter och skar ur filtermattans baksida såpass att ett "billifilter" fick plats. Jag skar efter "billifiltrets" konturer. Det fungerar kanon!

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Vilken grovlek har du på filtermattan Tricella ?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kör endast med PPI10...jag tycker att den storleken är den som fungerar bäst för filtrering med filtermatta.

        Jag har även kört med en liten luftslang som jag trätt igenom filtermattan så den har legat ca 3cm under vattenytan. Det har tidigare fungerat bra, men jag kom på denna idé och ville testa...
        Inget jag ångrar då det fungerar väldigt bra.

        Filtermattan ligger helt mot kortsidan...alltså inget mellanrum mellan glas och filter. Den hålls på plats med hjälp av de glasbitar som är ämnade för täckglaset.

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Tjenare
          Tricella - skulle vara skoj att se en bild/skiss på hur du har gjort så att även en nybörjare som jag förstår till 100% *ler*.

          Zaphi - Hoppas man kan komma och kolla på lokalen när du fått i ordning på allt, skulle vara meget skoj.

          Jag har i mina två yngelkar vanliga pumpar av mindre modell med tillhörande filter...har funkat superbra. Hur lång tid räknar man med att det tar innan ynglen är säljbara (rätt storlek) Har förnärvarande ca 30 golden i mitt yngelkar.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Du skär till en filtermatta efter sidorutans hela storlek. På den skär du sedan ur efter billifiltrets konturer så att den "smälter" in i filtermattan. Tyvärr finns ingen bild, men jag hoppas att det "lättade" bättre nu...

            Jag har sett att en del, t ex Fredrik H., har gjort så på filtermattor för powerheads när han gjort filterkammare till sitt akvarium.

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • april 2002
              • 1321

              #7
              Kolla här......http://www.thecichlidgallery.com/mynewstuff.htm

              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Cowboyhank: Ah, men jag vill INTE ha filterkammare i så små kar, jag vill ha nått syrepumpdrivet... Sånna filterkammare har jag i alla mina kar >100liter.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ah ok nu fattar jag Bilden visade bara hur det var utskuret. Ok, man kanske borde köra med sådanna ändå, dådå och skita i luftpumpen... Kanske är smartare. Man BEHÖVER ju inte köra 10cm matta heller...

                  Ändå, nån som har bra luftpump förslag?
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Zaphi...jag driver filtret med luftpump enbart...genom ett sk "billifilter".



                    Jag bytte ut de tillhörande filtersvamparna och gjorde som jag beskrivit tidigare istället. Jag tycker det fungerar avsevärt bättre än med de medföljande filtren...

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ah ok.. Vad behöver man för luftpump för att driva 9 eller 12 sådanna i 45 litare? Eller behöver man kanske fler än en?
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ah, vad billig den va. Alla andra jag tittat på med bortåt 2000 l/h kostar svinmycket, mellan 2000-5000kr. Är denna bra eller bara billig? Finns den att köpa i Sverige tror du?

                          Är det nån som vet med sig att en sån pump funkar bra till att driva upp till 15 filter? Vad använder akvarieaffärerna för system till sina kar? Liknande denna?
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            citat:Är denna bra eller bara billig?
                            Jag känner flera som har kört den länge och de är mycket nöjda.

                            citat:Finns den att köpa i Sverige tror du?
                            Tror inte det.

                            citat:Är det nån som vet med sig att en sån pump funkar bra till att driva upp till 15 filter?
                            Jadå, gott och väl.

                            citat:Vad använder akvarieaffärerna för system till sina kar? Liknande denna?
                            De använder oftast sidkanalare, men de väsnas betydligt mer än membranpumpar.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Micke: Kan man reglera flödet på den du tipsar om? Alltså mer än att sätta slangklämmor...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...