Parachromis friedrichsthalii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Parachromis friedrichsthalii

    Jag undrar om någon vet hur stor denna art blir, om någon vet vart man kan få tag på ett par, samt om den gula varianten finns tillgänglig.

    Jag har nyligen sett en hybrid mellan Parachromis friedrichsthalii och Parachromis managuensis. Är dessa avkommor sterila?
    Oavsett vad man tycker, så är det grymt vackra korsningar!

    Krille
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Kolla in denna länk: http://www.freewebs.com/american_cichlids/index.htm

    Det är motaguensis hemsida. Han är väl en av de få här i Norden som har friedrichstahlii.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Motaguensis
      Användare
      • juni 2003
      • 250

      #3
      Hey!

      Jeg har to par av Parachromis friedrichsthalii
      Men bor i Norge. Du kan se bilder av de på hjemmesiden min.
      Den gule varianten fra Peten-sjøen tror jeg ikke er så lett tilgjengelig og det er heller ikke den vanlige varianten, vet ikke om hvor mye av den det er i Sverige, men har ikke hørt om noen som har den der?
      Hannene til denne art blir ca. 30cm,og hunnene blir 20-25cm. Hos mitt ene par er hanen 20+cm og hunnen 15cm og hos det andre paret er hannen 16,5cm+ og hunnen 15cm. Dette er en ganske tøff art, men ikke så aggresiv som blant annet dovii og motaguense, men ganske lik managuense i aggresivitet etter min mening. Men jeg har hatt de sammen og friedrichsthaliiene er tøffere og sterkere i forskjell til størrelsen! Vil tippe at Loisellei har veldig likt temperamang også. Men denne arten har jeg ikke hatt. Et friedrichsthalii par vil trenge et akvarium på minst 250-300L aleine, og da bør du følge med og ha mange gjemmesteder til hunnen.
      Preben

      Kommentar

      • lutkeni
        Användare
        • oktober 2003
        • 78

        #4
        Du borde dra upp lite kullar och sälja vidare till Sverige! Denna fisk är i min mening mycket vackrare än P managuensis och det är synd att den inte är vanligare.

        Tack för svaren!

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #6
            lutkeni: Er helt enig med deg i det, har et Parachromis managuense par også og Friedrichsthalii er mye vakrere. Moga, som er medlem her på forumet har mest sannsynlig foreldrene til de fleste Friedrichsthalii i Scandinavia, i hvertfall i Norge. Mine er yngel av hans VF par
            Skal prøve å få opp litt yngel på mine to par
            Preben

            Kommentar

            • lutkeni
              Användare
              • oktober 2003
              • 78

              #7
              Ja, det vore verkligen tacksamt!
              Loisellei ser man ju då och då i handeln, likaså dovii och vad jag förstår förekommer även motaguense, även om jag själv aldrig sett exemplar.
              Det är underligt att zoohandlarna ofta håller sig med de mindre vackra centralamerikanerna.
              Jag såg för första gången ett par A. trimaculatum i Karlstad eller om det nu var flowerhorn, vilket jag inte riktigt kunde se. Trist är det i alla fall!

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • juli 2002
                • 494

                #8
                >lutkeni

                Mindre vackra i ditt tycke då förstås...jag tycker Dovii är den coolaste centralamerikanen man kan ha.
                Eller missförstår jag dig?

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Min freddie-hane har tagit hela karet i besittning och tvingat in grammodesparet i en hörna. Har inte hänt tidigare. Misstänker att det är lek på G, åtminstone från hans sida. Någon som har/haft freddiesar som sett detta beteende?

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Min freddie-hane har röjt upp plats i karet och tvingat in grammodesparet i en hörna. Har inte hänt tidigare. Misstänker att det är lek på G, åtminstone från hans sida. Någon som har/haft freddiesar som sett detta beteende?
                    mina tog över ett 2meters 600 liters totalt hade 35cm maculicauda och crenicichlor som inte fick vara med, var tvungen att flytta dem
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Men dom är ändå en av dom snällare Parachromisarna
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Men dom är ändå en av dom snällare Parachromisarna
                        jo jag fattar det motaguenserna jag köpte är 2st kvar..........tror det är ett par, nu går de med 4ggr så stora festae och de är inte fega

                        riktiga matvrak är de oxå har sällan sett så feta fiskar efter matning, hoppas de börjar växa ordentligt nu när de fått ett större kar
                        Senast redigerad av cichlids4fun; 13 november 2009, 22:44.
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...