Bra pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggo
    Användare
    • mars 2003
    • 17

    Bra pump?

    Jag har planer på att införskaffa ett par pumphuvuden som jag ska göra innerfilter av var det tänkt. Kapaciteten på dem skall vara runt 3000 L/H.
    Är det någon som har några erfarenheter av BRA pumpar som är driftsäkra och framförallt tysta, jag vill kunna betrakta mina fiskar utan att behöva använda hörselkåpor!!! Och de ska naturligtvis helst inte kosta skjortan då, jag vill ha några kronor till annat! Har ev planer på "Aqua clear 5000". Är det någon som har erfarenhet av denna? Den är ju relativt billig och enligt handlaren ska de vara bra. Men ioförsig är ju allt handlaren säljer det bästa! Kom gärna med tips, idéer och förslag.

    Mvh/Viggo
    375l Malawi
    100l Malawi/spott/yngel
    112l Malawi/uppväxt

    Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    Själv har jag tänkt prova Maxijet. Jag har ingen personlig erfarenhet av dem men de ska tydligen vara små, bra och tysta. någon som har provat dessa?

    De verkar dessutom vara billiga...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Aqua clear låter mycket....Aqua clear är i samma klass som Project ungefär när man jämför ljud,Sacem låter också väldigt mycket men man kan inte göra filter utav dom,för dom är juh värkligen billiga men men...Ska du ha tysta pumpar ¨så är det nog Eheim eller Tunze som gäller men dom kostar även mer men tycker man att det ska vara tyst så är det juh absolut värt det!..Nån som vet hur mycket Aquabee och Aqua Medic låter?

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        #4
        Jag har haft ett par Aquabee (några 2000l/h och en 3000l/h) tycker de har varit väldigt prisvärda, väldigt tysta. Eheim har jag en just nu, den tycker jag väsnas ganska mycket! Har oxå haft en Aqua Medic Ocean runner 3500 (som retur från sump i saltkar) den är ju alldeles för stor för att använda som inner filter dessutom väsnades den ganska mycket genom vibrationer som var svåra att bli av med. Aqua Clear 802 har jag varit väldigt nöjd med tidigare (lite låg effekt kanske, 1500l/h) men de nya Aqua Clear modellerna verkar väsnas mer, dessutom är de ju oxå betydligt större. Maxijet tycker jag är kanon!!! De är små och tysta, de finns ju dock inte så kraftiga som 3000l/h.
        Jag hade nog valt Aquabee 3000 eller om du har möjlighet att köra mer än en, Maxijet!
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Aquabee är king tycker jag. Gillar dock Resun pumpar också !
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Håller med om Aquabee, har en 3000 l/h som är väldigt tyst jämfört med t ex Project.

            Kommentar

            • robber
              Användare
              • september 2002
              • 87

              #7

              Har haft två MaxiJet á 1000 liter/h.

              Dom funkade helt okej, överdrivet tysta vet jag inte om jag kan hålla med om, men inte speciellt ljudliga heller.


              MvH Simon
              http://simon.holmbring.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det är bättre om man jämför cirkulationspumparnas ljudnivå med t ex ett Eheim ytterfilter för att få veta "hur" mycket det låter. Om man jämför olika cirkulationspumpar med varandra så är det svårt för den "oerfarne" att veta...(pratar lite om mig själv givetvis).

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 405

                  #9
                  Köp Tunze Turbelle 3000 helt tysta tappar inte kapacitet.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 405

                    #10
                    Köp Tunze Turbelle 3000 helt tysta tappar inte kapacitet.

                    Kommentar

                    • Viggo
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 17

                      #11
                      Jag tackar och bockar för alla tips!
                      De som mest lockade var ju Tunze-pumparna. Hög pumpkapacitet kombinerat med väldigt låg energiförbrukning i jämförelse med t ex eheim! Men priset på dem var ju också därefter, så därför ger jag nog 2 st Aquabee 3000 en chans att visa vad de går för.

                      Efter vad jag förstått av era inlägg så verkar de flesta vara nöjda med dessa pumpar!?
                      Någon som har dåliga erfareheter av Aquabee pumpar?
                      375l Malawi
                      100l Malawi/spott/yngel
                      112l Malawi/uppväxt

                      Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

                      Kommentar

                      • Rickard81
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 91

                        #12
                        Jag har ett Aqua clear 4000 som är helt knäpptyst, måste ha fått ett måndags-exemplar .
                        Så min rekomendation blir Aquclear.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...