astaxanthin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bagarn

    astaxanthin

    någon som hur man doserar astaxanthin,och om man kan ha både spirulina och astaxanthin i fodret
  • bagarn

    #2
    undrar även om någon använder chlorella i foder

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det går bra att ha både Spirulina och Astaxanthin i fodret. Doseringen vet jag däremot inte...

      Chlorella??

      Kommentar

      • bagarn

        #4
        Chlorella är en sötvattensalg som ska vara bättre än spirulina bland annat renar den kroppen från gifter och är mycket bra för tarmarna

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Och den finns att köpa vart?

          Kommentar

          • oxgringo
            Användare
            • augusti 2003
            • 14

            #6
            Hej, efter en snabb sökning på google så hittade jag bl a den här sidan som säljer Chlorella

            Kommentar

            • Gotrek
              Användare
              • september 2003
              • 64

              #7
              Vart kan man köpa astaxanthin?
              Patrik

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                citat:Vart kan man köpa astaxanthin?
                I hälsokostbutiker...

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  det finns en firma i stockholm som säljer algpulver novasta som innehåller astanxanthin astareal ab heter de nuförtiden.

                  sen kan man köpa från USA naturrose heter det algpulvret det är bra mycket billigare men man behöver beställa lite för att det ska löna sig då frakten är ganska dyr.
                  Brine Shrimp Direct products help your fresh & marine tanks thrive. Customers count on Brine Shrimp Direct for three simple reasons: best products, best prices and best product guarantee in the industry!
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Här står det en del om mikroalgen Chlorella. Kan vara intressant då man kan ge firren en portion och samtidigt ta en själv...



                    Kanske ett alternativ till Spirulina?

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • april 2002
                      • 339

                      #11
                      astaxantin kan nman køpa av kent i nol om man vill ha det færdigt i pulverform.
                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        Inte för att vara taskig, men alla påståenden om att Chlorella "renar kroppen från gifter", "innehåller ämnen som får kroppen att läka sig själv" eller "bygger upp immunförsvaret" är rena spekulationer utan tillstymmelse till bevis, och en del av de andra påståendena, t.ex. om hur Chlorella höjer pH i kroppen, är nånstans mellan synnerligen förvirrat och direkt felaktigt.

                        Jag tror säkert att Chlorella kan vara nyttig och ett bra kosttillskott, men informationen på de sidor som länkats till här är synnerligen tveksam.

                        Den som vill kan gå hit...

                        ...och söka på Chlorella och health.

                        Man kan se att Chlorella innehåller mycket protein och olika fetter, samt de anti-oxiderande färgämnena astaxanthin och lutein, och att en studie på råttor visar att det kan vara bra för diabetiker. En annan studie visar att Chlorella inte har nån effekt på immunförsvaret ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract )

                        Mitt tips är att se Chlorella som ett nyttigt och näringsrikt kosttillskott som innehåller astaxanthin, men vara mycket skeptisk mot svepande påståenden om hälsoeffekter.

                        Prova f.ö. att göra en sökning där på Garlic och health. Rätt intressant, tycker tillochmed jag.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag går givetvis inte på allt som skrivs, men frågan är ändå om Chlorella kan ses som fullgott alternativ till Spirulina...

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Mycket möjligt. Om jag var tvungen att välja en av dem skulle jag förmodligen ta chlorellan, mest för att jag är lite skeptisk mot cyanobakterier i allmänhet - de har en tendens att ta upp gifter ur omgivningen, och jag vet inte hur rent det är där de odlats.
                            Men jag är jävig - inom saltvattensakvaristiken är Spirulina ett gissel som brukar gå under namnet "röda slemalger" eller "röda plågan", och jag, som utkämpat långa och hårda krig mot Spirulina rosea, känner svagt obehag bara jag hör namnet.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Intressant information Mike_Noren. Man tackar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...