Märkligt pH-beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter_c
    Användare
    • april 2003
    • 22

    Märkligt pH-beteende

    I tisdags bytte jag som vanligt cirka en tredjedel av vattnet i akvariet och fyllde på med nytt. Strax därefter (10-20 min) ser jag att alla mina Tropheusar ligger med magen på botten och fläktar med fenorna och andas lite häftigare än vanligt. Panik! Vad hände?
    Jag kollar pH, KH, nitrat och nitrit på både kran och akvarievatten och får identiska resultat; pH 7.5, KH 9, 0 nitrat/nitrit
    Misströstan inleder och jag står villrådig inför vad detta kan ha berott på. Det passerar ytterligare 20-30 minuter och nästan helt plötsligt börjar de röra på sig igen, först de största och efter ytterligare en tid de mindre. När två timmar har gått sedan vattenbytet är allt som vanligt igen. Det blir fredag (idag) och fiskarna ser ut att må förträffligt bra. Jag tänker att det kanske är bäst att göra att en uppföljning på vattenvärdena och följande resultat erhölls:
    Kran; pH 7.5, KH 9
    Akvarium; pH 8.5, KH 9

    Jag antar nu att beteendet hos fiskarna berodde på en pH-sänkningschock, men vad hände egentligen?
    Vad är det som har gjort att pH stigit från 7.5 till 8.5 på mindre än tre dagar (ångrar nu att jag inte kollade pH sent tisdags)?
    Det är kanske mer troligt att pH var 8.5 innan vattenbytet och nu är tillbaka på "normalnivå", men hur kan det vara sådan skillnad mellan kranvatten och akvariet? Inga pH-höjande medel tillsätts och några mängder av kalkhaltigt materiel finns inte heller i karet.

    Till saken skall väl läggas att vattnet tas ur en egen brunn och därför inte är klorerat, däremot sitter det en elektrisk så kallade avkalkare ute vid hydroforen, men erfarenheterna hittills (dusch och varmvattenberedare) är att den inte fungerar.

    Finns det någon därute som har varit med om något liknande?

    mvh
    /Petter
  • Youma
    Användare
    • december 2003
    • 43

    #2
    Iof så var det en ganska kraftig ph-sänkning, men så mycket jag har sett på mina (ibland stackars) fiskar, är att ph påverkar de mera långsamt.

    Är du säker på att det inte blev en stor temperaturskillnad då? Om vattnet blir 3-4 grader kallare, hamnar nog de flesta fiskarna på botten, slöa.

    Jag har varit med om det tre gånger:

    Första slöjstjärtarna, som jag hällde kallt vatten till (på affären sa de att jag skulle göra så) och sen släppte i de.. De blev mycket påverkade, men kvicknade till när de hade vänjt sig/vattnet blev varmare.

    Vid flytt, när fiskarna redan hade suttit på påse ett X antal timmar, och det blev lite bråttom

    Mörtar från hink, som hamnade i iskallt vatten, vid ett skuggparti i sjön.

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #3
      Du har hög Co2 halt i kranvattnet, den luftas normalt ur i ett kar med pumpar och pH ökar.
      Prova att fylla en hink med vatten och mät pH...lufta vattnet 1 dygn och mät igen, har pH ökat så var det högre Co2 halt från början.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag tror janne har rätt. Du skriver inte om det var brunns- eller kommunalt vatten, men var det brunnsvatten hade det säkert överskott på koldioxid, och nästan säkert också kraftigt underskott på syre.

        Fiskar sövdes pga kolsyrat, syrefritt, vatten.

        Precis som janne skriver är lösningen att lufta vattnet.

        Kommentar

        • petter_c
          Användare
          • april 2003
          • 22

          #5
          Tack för mycket värdefulla inlägg, resonemanget om CO2 håller. Det är vatten från egen brunn som använts och i en gammal analys fann jag att man uppmätt höga halter av just CO2. Hädanefter blir det kraftig luftning under vattenbytena!

          /Petter

          Kommentar

          • jojon80swe
            Användare
            • januari 2011
            • 57

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Jag tror janne har rätt. Du skriver inte om det var brunns- eller kommunalt vatten, men var det brunnsvatten hade det säkert överskott på koldioxid, och nästan säkert också kraftigt underskott på syre.

            Fiskar sövdes pga kolsyrat, syrefritt, vatten.

            Precis som janne skriver är lösningen att lufta vattnet.
            Lyfter en gammal tråd....
            Jag har samma symptom på fisken i mina burkar i kåken jag bor i med egen borrad brunn. Ph håller sig runt 7,5-8 men fisken står och flåsar och tar luft i ytan vid vattenbytena. Det är först nu jag fattat att vattnet från brunnen antagligen inte innehåller något syre alls.

            Hur menar ni att man ska lufta vattnet? Ska detta göras genom att strila vattnet ut på ytan? Jag kommer köra automatiskt vattenpåfyllning på mina burkar sen och då är isf strilmetoden utesluten.

            jag driver alla mina kar med luft på gemensam luftledning och vill helst fortsätta med detta då jag tycker det funkar kanon utan en massa powerheads som kan krångla. Luften ger ju ingen kraftig cirkulation i burkarna som en powerhead ger, och att fylla på med syrefritt vatten kanske kan ställa till med problem?

            Finns det något sätt att syresätta vattnet innan jag tillför det till akvariumet? Ett alternativ är kanske att ta in en sån stor 2000L plasttank på pall och köra luft i den med och sedan fylla på med det vattnet efter att den stått i ett dygn?
            jojon80@spray.se

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av jojon80swe
              Lyfter en gammal tråd....
              Jag har samma symptom på fisken i mina burkar i kåken jag bor i med egen borrad brunn. Ph håller sig runt 7,5-8 men fisken står och flåsar och tar luft i ytan vid vattenbytena. Det är först nu jag fattat att vattnet från brunnen antagligen inte innehåller något syre alls.

              Hur menar ni att man ska lufta vattnet? Ska detta göras genom att strila vattnet ut på ytan? Jag kommer köra automatiskt vattenpåfyllning på mina burkar sen och då är isf strilmetoden utesluten.

              jag driver alla mina kar med luft på gemensam luftledning och vill helst fortsätta med detta då jag tycker det funkar kanon utan en massa powerheads som kan krångla. Luften ger ju ingen kraftig cirkulation i burkarna som en powerhead ger, och att fylla på med syrefritt vatten kanske kan ställa till med problem?

              Finns det något sätt att syresätta vattnet innan jag tillför det till akvariumet? Ett alternativ är kanske att ta in en sån stor 2000L plasttank på pall och köra luft i den med och sedan fylla på med det vattnet efter att den stått i ett dygn?
              En tank med vatten o genomluftning innan vattenbyte låter som en bra ide. Kan tänka mig att ha en sån där manick(kommer inte på vad dom heter) med väteperoxid som bubblar ut sakta, kan vara en bra investering.

              Nu kom jag på det, en oxydator menade jag.
              Senast redigerad av tege; 19 maj 2011, 07:10.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                Ett sätt är att köra vattnet genom ett droppfilter. Sätter du in luftning i botten av filtret på det så blir det ännu mer effektivt.

                Annars är det blå tunnor eller en tank som gäller.

                Poängen med luftning är inte bara att få syrgas i vattnet utan också att vädra ut koldioxid.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • jojon80swe
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 57

                  #9
                  Tack för era svar.
                  Lite krångligt ta in en 2000L tank i källaren. Den tar ju en del plats. Är det nån som är inom VVS- branshen som skulle kunna svara på om det går att koppla på ngt slags filter som syresätter vattnet in till huset ist om ni förstår va jag menar.
                  jojon80@spray.se

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Hej

                    Ett droppfilter som endast ska lufta vattnet är inget avancerat. Det kan du göra själv. Måste du ha 200L räcker det inte med en blå tunna på 200? Du behöver nog bara lufta 10 min eller så gissar jag (någon som vet?)
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ja hade testat att bygga en ejektor istället,,,vet inte om det är genomtänkt men det borde vara lätt att testa.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • jojon80swe
                        Användare
                        • januari 2011
                        • 57

                        #12
                        Ja fast jag har ju 3* 250 + 560L + 6* 150L plus massor med fler burkar på ingående, så det blir nog minst en 2m2 tank skulle jag gissa på. Det vore grymt smidigt om man kunde ha en mojäng på vattnet in istället...
                        jojon80@spray.se

                        Kommentar

                        • jojon80swe
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 57

                          #13
                          LN skulle du vilja berätta vad en ejekgor är och hur den funkar? Går en sån att köra till en hel lokal?

                          Och om det finns ngn länk/ artikel till hur man tillverkar en vore det ännu bättre.
                          jojon80@spray.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...