Tips om......från er proffs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisa.bruce

    Tips om......från er proffs!

    Hej
    Som jag tidigare sagt så har jag nystartat mitt "kar" (som ni säger på denna sida).
    Har nu sju fiskar i 175 liter, och funderar på fler, men vet ej om jag skall köpa in andra sorter eller bara öka antalet av befintliga arter.

    jag har
    P. Socolofi 1+1 (som går i väntans tider)
    P. Lambardio 1+1
    N. Leuipi 1 (den andre dog)
    Malar 2 st (mörka med ngt ljusare fläckar)

    Funderar på "ciklid delfin" och "röd Zebra ciklid" vet inte vad dessa heter men någon av er förstår nog vilka jag menar. Har även funderat på att endast utöka antalet av redan befintliga atrer, men skulle tycka det vore skoj med fler färger.

    Det skulle vara roligt att få höra några åsikter från er som är lite mera insatt än en nybörjar ammatör (som jag).
    Tacksam för trevliga åsikter och häftiga ideér//Lisa
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Proffs haha nej inte är då jag det iaf...
    men jag kan svara iaf...du har 3 sorter + malar och redan där tycker jag det är för mycket i ett så "litet" kar skulle jag ha 1 högst 2 sorter....Och blå delfin är för stor den behöver ungefär minst 350 liter!..

    Lycka till!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag sällar mig till de glada amatörernas gäng (Jag är inte proffs) och säger att du byter in Neolamprologus Leleupi som är en Tanganyika mot Labidochromis Hongi (Den med knallröd ryggfena)...

      Du kan utöka både Pseudotropheus Socolofi och Metriaclima Lombardoi eller invänta nytillskott av de redan inköpta. Annars är Metriaclima Estherae (Röd Zebra) en riktigt trevlig Malawi.

      Socolofi: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=106
      Lombardoi: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=541
      Röd Zebra: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95

      Jag håller också med Henke lite om att det nog vore bäst att hålla sig till de arter du har och inte utöka med fler. Du kan istället utöka dina redan inköpta...

      Ett litet tips till dig om du inte redan märkt denna funktion på Zoopets artregister. Kolla denna länk så lär du dig de rätta namnen genom att avnjuta vackra fiskar på samma gång...det var så jag lärde mig namnen på alla arter.

      Mbuna:


      Aulonocara:


      Haplochromis:


      Samtliga är Malawi...det finns även på andra grupper så det är bara att glutta igenom.


      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Enligt beskrivningarna du länkar tricella så är alla utom Socolofi olämpliga...Nej jag anser nog att 250-300 liter är minimum för nästan alla malawi..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Henke...det är ju hennes arter som hon redan har eller önskar skaffa. Röd Zebran kan man ha i 175L...inte värst långt ifrån 250L.

          Du anser att 250-300L är det minsta man kan ha Malawi...jag säger inte emot...men nu är det inte det detta handlade om...utan vilka råd vi kan ge Lisa efter de förutsättningar hon har med sitt akvarium.

          Alla vill nog ha stora akvarium, men få har råd eller utrymme.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Nej jag vet,Jag svara även efter det hade hon inte köpt några fiskar redan så hade jag inte gett råd alls utan hade då sakt att det är i minsta lagret för alla malwisar,MEN det kan mycket väll funka för det veta jag det har gjort för endel kompisar...Jag har prövat ett par gånger med malawis i mindre akvarium men nu gör jag inte det längre för det går inte alls lika bra som i större akvarium...men det vet vi juh alla=)..

            "Alla vill nog ha stora akvarium, men få har råd eller utrymme."

            Så säger många men min åsikt om det är,Då ska man heller inte ha något klarar man inte av att ge fiskarna det dom behöver så ska man inte köpa nått alls...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citatå ska man heller inte ha något klarar man inte av att ge fiskarna det dom behöver så ska man inte köpa nått alls...
              Ssccchhh...Henke...inte gå på sådär nu. Till största delen är det ägaren som avgör om fiskarna mår bra eller inte...inte akvariestorleken.

              Kommentar

              • lisa.bruce

                #8
                det är roligt att få höra era ideér och erfarenheter, det är snällt av er att dela med er av dem.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citat:Till största delen är det ägaren som avgör om fiskarna mår bra eller inte...inte akvariestorleken.
                  Jaha,ok!då vart det helt annorlunda du kan ha allting i ditt 175 liters akvarium det är bara och välja bland alla malawisar och 2-3 sorter till skadar inte..Bara du inbillar dig själv att dom mår bra så går det tydligen...(ironi 2k4.. )

                  (tyvärr kan jag inte hålla med,men men alla tycker vi olika och nu har jag sakt min åsikt =])

                  Lycka till iaf!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Till största delen beror fiskarnas välmående på dess ägare...det går väl inte att säga emot Henke...eller?

                    Det jag skrev var inte något som talade om att det går bra att ösa in ciklider i ett 100L akvarium...jag tycker ganska liknande som du Henke...men man skall för den delen inte rata allt under 250-300L.

                    Läs mina inlägg så ser du nog att jag inte råder till överbefolkning. Nog om detta nu...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      HeNke

                      Vad sägs om ett hembesök av malawipolisen (vilka det nu ska vara)?
                      Dom lär nog hitta lite fel i din burk med sen e det bara o stänga ner =)

                      Hur kommer det sig att du känner att du kan avgöra när en fisk mår bra medans andra inte skulle kunna avgöra det ? =)

                      Det optimala i den burken Lisa beskriver skulle förmodligen vara (ungefär som du säger henke) en art endast och ca 15 individer blandat honor och hanar men valet att ha fler arter är ju hennes för det går ju att ha så även om man efter tag kanske själv märker att det blir både mer "clean" och fungerar bättre med få men hur kul vore det om man inte själv fick lära sig av sin resa på vägen till kunskap.

                      Alla har olika ideer med sina burkar o tur är det för annars skulle vi kanske bara ha Golden o resten fanns det ingen marknad för =)

                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursäkta nu att jag skriver här, men jag blev lite frustrerad då jag läste inläggen...
                        Jag rikta mig till Henke.....

                        Du verkar rata saker direkt och säger hur fel allting är, må du så tycka, men sedan längre ner efter mkt möda och besvär kan man ju läsa att du skriver att det mkt väl kan funka för det hade det tydligen gjort för en kompis till dig, men varför inte säga det direkt för när du då vet isåfall att det inte är helt omöjligt?

                        Jag bara reagerar eftersom jag är nybörjare och jag gillar inte såna där svar som sedan ska ändras när man fått lite mothugg, jag vill veta ärligt och hur det verkligen ligger till, inte sånt som andra väljer ut att berätta för mig......

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Som jag ser det så har Henke skrivit sin egna åsikt om hur han tycker att man skall hålla ciklider. Det är vad Henke förordar och det tycker jag är ett gott råd.

                          Det är väldigt bra att det kommer fram olika åsikter på forumet för då kan man själv se lite vilket råd som passar just mig som undrar över något och efter de förutsättningar jag själv har...

                          Vi uttrycker oss bara olika...

                          P.s. Inget försvarstal å Henkes vägnar utan enbart en kommentar om hur jag uppfattar Henkes råd och svar.

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            Jag har aldrig sakt att jag är nån malawipolis eller att jag gör helt rätt för det vet jag att jag inte gör,Men jag är så förbannat trött på att se golden,röd zebra å sånt i 50liters kar och frontoser å blå delfin i 100liters akvarium!..

                            Just i denna tråd kanske jag utryckte mig konstigt i,men att säga att man inte har råd eller plats tycker jag är mycket dåligt,för har man inte plats för malawi o.s.v kan man mycket väll satsa på mindre fiskar så som typ guppy..

                            Sen var jag inte alls imot det tricella säger eller så,för jag anser att han kan en hel del och säger smarta grejer men just det om plats och råd håller jag ej med om!...

                            "Du verkar rata saker direkt och säger hur fel allting är, må du så tycka, men sedan längre ner efter mkt möda och besvär kan man ju läsa att du skriver att det mkt väl kan funka för det hade det tydligen gjort för en kompis till dig, men varför inte säga det direkt för när du då vet isåfall att det inte är helt omöjligt?"

                            Ja! jag tycker det är fel att hålla malawi i 150 liters akvarium,men det funka för min kompis i 150liter tror jag det var..dom såg ut att må bra iaf,men han tröttnade efter 1månad...Vilket jag tror många många fler gör som håller malawi i mindre kar tyvärr...

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:men att säga att man inte har råd eller plats tycker jag är mycket dåligt,för har man inte plats för malawi o.s.v kan man mycket väll satsa på mindre fiskar så som typ guppy..
                              Here we go again...[V]

                              Det är enbart jag som sagt att ibland kanske folk inte har råd att köpa stora akvarium, men det säger ju inte att de ändå kan ha Malawi om de har ett akvarium som är dugligt för de arterna. Att du återigen uttrycker dig såhär tycker jag är aningen plumpt och underligt. Det är ingen som sagt att man skall trycka ned 20 Malawi i en 20Liters.

                              Henke...en del har inte en ekonomi som tillåter 3-4 akvarier i 200L+ storleken och en del bor inte i större lägenheter än t ex en tvåa...försök att förstå vad jag menar istället för att klanka ned på alla som inte har dina förutsättningar.

                              Jag bor t ex i en tvåa tillsammans med min fru och det enda lägenheten (och frugan) tillåter är ett 375L i sovrummet och två stycken 105L i hallen...det är efter dessa premisser jag arbetar med min hobby (jag har i och för sig ett akvarium hos min bror, men det räknas väl inte...hm...).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...