Apistogramma panduro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nofate

    Apistogramma panduro

    Hej!
    Jag är en nybörjare på ciklider och har ett litet problem som jag behöver hjälp med.
    Jag köpte ett par Apistogramma panduro som till en början verkade trivas. Sedan dog honan av någon anledning. Då fixade jag två nya honor och det gick bra ett tag ochså men sedan sedan dog dom med.
    Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att finna anledningen till att honorna dör för mig. Hanen verkar helt ok. Jag har kollat mina vatten värden ok enligt vad jag kan förstå är dom bra. PH 6.2-6.4, temp 26 grader,KH 3grader d,GH 7grader d,NO2= 0,NO3= 0-10. Vatten byte gör jag varje vecka, ungefär 25% och någon gång i bland 50%. Jag avänder en sug vid vattenbytena för att få bort en del blad och skräp från botten. I akvariet i övrigt finns ett discus par,neontetror,Sorgmanteltetror.
    Som mat brukar jag använda frysfoder,Artemia,Dafnier,svarta mygglarver och sedan flingfoder.
    Är det någon som kan hjälpa mig att förklara varför mina Apistogramma panduro honor dör men alla andra fiskar verkar må bra?
    Varför överlever hanen? Är jättetaksam för hjälp från er experter.
  • plåtis
    Användare
    • juni 2002
    • 212

    #2
    Har inget bra svar men hur ser honerna ut i affären. Ser dom friska ut du kanske köpper dålig fisk men fått en stark hanne. Kolla om det dör fisk i affären med. Mina apistos gillar inte Dafnier alls men om det går ett par dagar utan mat så tar dom svarta mygg. Men det är ingen höjdare. Jag matar med Röda mygg Artemia Bosmider och diskus quik
    Lasse.H

    Kommentar

    • nofate

      #3
      Hej igen!
      Såvitt jag kunnat se så verkan honorna jätte fiska och krya i butiken, jag kollade både innan jag köpte dom och även efter att jag köpt. Jag var i affärn och pratade med dom och dom hadde inte haft några problem alls. Jag litar på den killen jag pratade med då han har hjälpt mig ända sedan jag började med aqvarium. Han odlar själv ciklider och verkar väldigt kunnig innom området. Jag grubblade och täkte till lite och komihåg att den ena av honorna faktiskt hadde munen öppen och verkade ha problem att stänga den. Kan detta vara någon sjukdom? Dom andra två honorna såg jag inget specielt på innan dom dog. Ena dagen verkade dom må jätte bra och nästa dag var dom döda.

      När det gäller maten så verkar dom äta alt jag bjuder på. Är det någon typ av mat som jag absolut inte ska ge dom, jag läste i boken "Ciklidboken Andra utgåvan" av Ad Konings (redaktör) att man inte ska ge fiskarna röda mygglarver. Är det skadligt för cikliderna? Innan jag hadde panduro gav jag scalarparet röda mygglarver och dom och alla andra fiskar älskde det (dom blev som vilda.)

      Kommentar

      • nofate

        #4
        Hej igen!
        Såvitt jag kunnat se så verkan honorna jätte fiska och krya i butiken, jag kollade både innan jag köpte dom och även efter att jag köpt. Jag var i affärn och pratade med dom och dom hadde inte haft några problem alls. Jag litar på den killen jag pratade med då han har hjälpt mig ända sedan jag började med aqvarium. Han odlar själv ciklider och verkar väldigt kunnig innom området. Jag grubblade och täkte till lite och komihåg att den ena av honorna faktiskt hadde munen öppen och verkade ha problem att stänga den. Kan detta vara någon sjukdom? Dom andra två honorna såg jag inget specielt på innan dom dog. Ena dagen verkade dom må jätte bra och nästa dag var dom döda.

        När det gäller maten så verkar dom äta alt jag bjuder på. Är det någon typ av mat som jag absolut inte ska ge dom, jag läste i boken "Ciklidboken Andra utgåvan" av Ad Konings (redaktör) att man inte ska ge fiskarna röda mygglarver. Är det skadligt för cikliderna? Innan jag hadde panduro gav jag scalarparet röda mygglarver och dom och alla andra fiskar älskde det (dom blev som vilda.)

        Kommentar

        • nofate

          #5
          Hej igen!
          Såvitt jag kunnat se så verkan honorna jätte fiska och krya i butiken, jag kollade både innan jag köpte dom och även efter att jag köpt. Jag var i affärn och pratade med dom och dom hadde inte haft några problem alls. Jag litar på den killen jag pratade med då han har hjälpt mig ända sedan jag började med aqvarium. Han odlar själv ciklider och verkar väldigt kunnig innom området. Jag grubblade och täkte till lite och komihåg att den ena av honorna faktiskt hadde munen öppen och verkade ha problem att stänga den. Kan detta vara någon sjukdom? Dom andra två honorna såg jag inget specielt på innan dom dog. Ena dagen verkade dom må jätte bra och nästa dag var dom döda.

          När det gäller maten så verkar dom äta alt jag bjuder på. Är det någon typ av mat som jag absolut inte ska ge dom, jag läste i boken "Ciklidboken Andra utgåvan" av Ad Konings (redaktör) att man inte ska ge fiskarna röda mygglarver. Är det skadligt för cikliderna? Innan jag hadde panduro gav jag scalarparet röda mygglarver och dom och alla andra fiskar älskde det (dom blev som vilda.)

          Kommentar

          • nofate

            #6
            Ojdå, sorry.
            Fick felmedelade och trodde att det inte fungerade och provade igen.
            Men det gick vist ändå.
            Sorry.

            Kommentar

            • Magnus W
              Användare
              • april 2003
              • 101

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av nofate

              ... jag läste i boken "Ciklidboken Andra utgåvan" av Ad Konings (redaktör) att man inte ska ge fiskarna röda mygglarver. Är det skadligt för cikliderna? Innan jag hadde panduro gav jag scalarparet röda mygglarver och dom och alla andra fiskar älskde det (dom blev som vilda.)
              Det är ett otroligt populärt foder (för fiskarna), men ser man till näringsinnehållet så är de svarta mygglarverna bättre.

              Röda mygglarver bör undvikas av två anledningar:

              1. De fångas ibland i starkt förorenat vatten.

              2. Man löper stor risk att drabbas av allvarliga allergiska problem.

              Visserligen tycker fiskarna att det är gott, men gott är inte alltid lika med nyttigt.

              mvh -- MW

              Kommentar

              • nofate

                #8
                Ok, inget vidare med andra ord, ska låta bli det i framtiden.
                Jag försöker att ge fiskarna än bra blanding av flingor och olika frysta foder. Levande foder har jag inte provat ännu.

                Är det någon som känner till om det finns någon sjukdom som kan "låsa" käkarna på Apistogramma panduro honorna?

                Kommentar

                Arbetssätt...