Frågor om Hypsophrys nicaraguensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oxgringo
    Användare
    • augusti 2003
    • 14

    Frågor om Hypsophrys nicaraguensis

    Hej, nu är det så att jag har 10 st Hypsophrys nicaraguensis i mitt akvarium, dom är i storleken 5 till 10 cm. Tänkte höra om det finns nåt säkert sätt att könsbestämma dom redan när dom är så små? Det är bara den största som har färgat ut ännu.

    Dom bilder som jag har sett på nätet och i kataloger så verkar det som att hanen bara har en prick på sidan medans honan har ett streck längs hela kroppen. På zoopets artbeskrivning så står det inget om det. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=218


    Min största har ett streck längs hela kroppen, är det en hona då eller? Är jag helt fel ute nu eller stämmer mina iakttagelser? En del har bara en prick.

    På den här sidan finns det en bild på ett lekpar

    kolla under 720 L sydamerika

    Tacksam för svar //Rulle
  • oxgringo
    Användare
    • augusti 2003
    • 14

    #2
    oops, glömde att fråga om Hypsophrys nicaraguensis går att ha ihop med jordätare? T ex Geophagus altifrons, proximus eller nån liknande.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      De största skillnaderna är att hanen har bronsfärgade fenor med prickar i, och att han är bronsfärgad på kroppen. Honan är mer röd på sidorna, med metallicblått huvud och ryggfena. Hon är även något mindre, och med kortare fenspetsar. När de skillnaderna börjar synas vet jag inte riktigt, men runt 10 cm skulle jag tro.

      Man kan nog ha dem med lite tuffare jordätare, det tror jag.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • oxgringo
        Användare
        • augusti 2003
        • 14

        #4
        Hej och tack för svaret!

        Så det spelar ingen roll om dom har en prick eller ett streck på kroppen?
        Den största som jag har måste vara en hona för den stämmer precis in på din beskriving. Dom andra har jag då inte en aning om vad det är för kön då dom inte har färgat ut nåt.
        Brukar det inte vara en hane som drar ifrån i storlek när ciklider växer?

        Ha de´ //Rulle

        Kommentar

        • sunderlux

          #5
          Hej. Det stämmer som du säger att Honan har ett svart band längs kroppen, hanen har endast en prick. Men när de leker kan honans band tunnas ut eller försvinna. Jag har ett par som leker just nu. De har grävt två gropar i "skiffergrottor" som är dryga decimetern breda. De ligger ofta tillsamman i groparna. Men det konstiga är att när en mindre blåciklid (Aequidens pulcher) nästan tar en munfajt med honan så verkar hanen inte bry sig så mycket. Som mest så blåser han upp sig.
          hursomhellst, lycka till med nicaraguacikliderna.

          Kommentar

          Arbetssätt...