Monteringsfråga frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Monteringsfråga frigolit?

    Hej!

    Jag vet att det finns massor av trådar ang. frigolitbakgrund.
    Men jag har inte kunnat hitta hur man monterar den? Skall man lämna en liten marginal från sidor, topp och botten, eller skall man försöka täta alla små utrymmen. Den jag håller på med kommer att täcka hela bakrutan, min fråga är om det räcker med att den är fäst mot bakrutan, eller jag skall försöka "klämma in den så att jag även kan använda silicon på sidorna och i botten? Svårt att förklara, men jag hoppas ni förstår.

    MVH
    Magnus
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    En heltäckande frigolitbakgrund är nog bäst att "klämma" in då den har stark lyftkraft. Jag har klämt in min och silikonat den runt om.
    Se bara till att den är lagom inklämd så att det inte skapar tryck på akvariets övriga silikonfogar.

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Klantig som jag är så limmade jag (med silicon) på sidorna, över och på baksidan av bakgrunden...kommer aldrig att få loss den...[]
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Är det meningen att man ska få loss en frigolitbakgrund i oförstört skick? Den ambitionen har jag aldrig haft, har alltid (hela två ggr!) limmat bakgrunder runtom på alla kontaktytor mot glaset. Den dagen den mot förmodan ska plockas bort är det "bara" att kavla upp ärmarna och dra fram kniv och rakblad.... :-)

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • april 2003
          • 334

          #5
          När jag silikonade i kork så satte jag endast i botten, det var inte möjligt nån annanstans tack vare blocken, det håller än
          Dock så tog jag överdrivet mycket silikon för att vara säker.
          /danne

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Jag slet ut min friggobakgrund för ett par veckor sedan och det var ett h-vete fastän jag tyckte att jag inte hade använt så mycket silikon.

            Det räcker nog att limma i botten och lite på sidorna bara man klämmer fast bakgrunden under ramen och stagen (om man nu har såna), och kanske lite på själva ryggen också. Att limma i överkant låter som overkill, jag hade inte gjort det.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag limmade endast precis som man gör på en BTN-bakgrund...dvs runt om bakgrunden och under aluminiumramen där den är inklämd. Däremot använde jag mycket silikon på bakgrundsdelen som är mot bottenglaset så den absolut inte skulle släppa där.

              Inget silikon mot bakrutan...

              Så när jag, mot förmodan, skall montera bort den så behöver jag "bara" såga/skära ut bakgrunden ovanför/under silikonfogarna. Sedan är det ju en massa småplock, men det känns överkomligt (i fantasin iallafall).

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Hasse: Nej, jag räknar inte med att få bakgrunden hel när jag tar ur den men jag har kanske några dagars arbete framför mig med att skära bort små "friggo"-bitar från baksidan...
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Loket65
                  Användare
                  • september 2003
                  • 176

                  #9
                  Bör man täta små sprickor under/bredvid bakgrunden så att inte vatten kommer dit? Jag har dragit så att siliconen liger ca5-8 mm in från kanten, räcker det?

                  Den som äter lever får sej
                  *Magnus*

                  http://www.orumsnygard.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...