Kristallögd mal med Dovii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Kristallögd mal med Dovii?

    Jag har fått syn på en mal som jag bara måste ha :-).
    Det är en Kristallögd mal (Hemibagrus wyckii) och läser man om den på zoopet ska den vara rovgirig men även rejält agressiv.
    Jag har i mitt 500 liters akvarium idag:
    1 Dovii hane ca: 21 cm
    2 Dovii honor den ena 15 den adra 13 cm
    1 plectosomusmal
    Frågan är om någon har erfarenhet av denna otroligt häftiga malen.
    Skulle det vara möjligt att hålla den med mina Dovii?
    Doviihanen i akvariumet nu är ruskigt dominant och agerar som en vakthund mot alla som närmar sig akvariumetoch stoppa i nya fiskar utan att ta upp honom först är helt uteslutet det vet jag. men frågan är om det skulle kunna funka ?

    Jag har lek i Doviiakvariumet just nu så jag antar att jag skulle få plocka ur alla fiskar bygga om helt och hållet för att sedan stoppa i Doviina och den nya malen.
    Nån som vill ha Doviiyngel säg till!
    Tacksam för svar eller gissningar.Har någon haft eller har den här malen är det extra intressant.

    Mvh
    Danne
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Glömde tala om malens storlek den var ca. 15 cm

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      wyckii'n kommer äta dina doviis
      fish r friend

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        Du tror inte det går?

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Jag har ingen som helst erfarenhet av malen men jag hittade en artikel på planetcatfish.com som kanske kan vara intressant.
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

          citat:Compatibility: A lone predator, will attempt to systematically dismantle any living thing too large not be be consumed outright. Some report successful combination with much larger fish, but this would require an public aquaria sized aquarium or pond, very risky in anything smaller.
          I och för sig så varierar säkert aggressiviteten mellan olika individer precis som med andra arter och artikeln är fömodligen lite kryddad, det verkar lätt bli så, men det låter ändå som att den där malen kommer göra mer skada än nytta för ditt kar.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Hmm jobbigt värre!
            Intressant artikel.
            Man får ta sig en rejäl funderare helt enkelt.
            Den skulle i.o.f tillfälligt kunna gå i mitt 160 litersakvarium ett tag och där skulle man kunna stoppa ner någon malawiciklid för att se hur pass ilsken den är.
            Tur att jag inte bara köpte den direkt (vilket var mycket nära)och provade.
            Var nog smart att avvakta i.a.f.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #7
              Doviin kommer til å ta livet av malen!!!!!!!!!!
              Preben

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • juli 2002
                • 494

                #8
                >motaguensis
                Ja det var definitivt min första tanke också.
                Men ju mer jag läser om malen framstår den mer och mer som ett monster.
                Jag är dock helt säker på att om jag bara rakt av skulle stoppa ner malen skulle den bli slaktad.
                Jag får som sagt fundera på hur jag ska gå tillväga.
                Jag måste säga att jag tyckte den såg stenhård ut i affären och jag vill verkligen ha den.
                Det är ju möjligt att jag skulle som sagt skulle kunna ha den tillfälligt i mitt mindre akvarium.
                Då har jag ju i.s.f en anledning att köpa ett akvarium till när den växer ur det:-)

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                  Det är ju möjligt att jag skulle som sagt skulle kunna ha den tillfälligt i mitt mindre akvarium.
                  Då har jag ju i.s.f en anledning att köpa ett akvarium till när den växer ur det:-)
                  160 liter låter litet till en sån stor fisk men det är nog ändå ett bättre alternativ än att ha den i doviikaret. Jag tror att de flesta stora rovmalar gör sig bäst i ett eget kar eller i ett kar med andra liknande malar, har man malen i samma kar som lekande stora ciklider så lär den inte bli så tam och social som den skulle kunna bli i ett eget kar.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 494

                    #10
                    >F1
                    Du har säkert helt rätt och du har säkerligen rätt angående akvariets storlek också.
                    Malen är just nu bara 15 cm lång.
                    Han kan säkert vara i det lilla akvariumet ett tag tills jag fixat fler akvarium:-)
                    Jag ska ha han han är stenhård:-)

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      Läs på zoopet "jaguarer med asiatisk redtailmal" så ser du lite qoutes jag klistrat in om en en annan Mystus art. ARTC. De tar livet av större ciklider enligt vad jag läst på tex predatoryfish.net
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        Jag fick ett antal svar när jag ställde frågan på forumet på länken du gav mig Jinnarparen.
                        Det ser nog ut att bli ett eget akvarium för den rackarn.



                        <b>P. dovii may be one of the most aggressive c*****ds (I personally think that a large pavon (Cichla sp) would easily take out a P. dovii in a fight), but Hemibagrus are considered the most aggressive FRESHWATER FISH in the world. As was pointed out, putting these two together can only lead to disaster. The c*****d might kill the catfish and the catfish might kill the c*****d, but either way you will end up with dead fish if you put these two titans together.
                        -Shane</b>

                        Kommentar

                        Arbetssätt...