"Bakterieaktivitet"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • december 2003
    • 70

    "Bakterieaktivitet"

    Hej! hur lång tid tar det för de goda nitrifikationsbakterierna att dö i pumpen vid avbrott?Finns det ngt sätt att hålla dem vid liv trots obefintlig el.Är det skillnad på förstörelseprocessen vid inner eller ytterfilter vid elavbrott.
    mbunas
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    #2
    Jag har hört att det rör sig om några timmar, men vet egetligen inte om det är sant.

    Man skulle kanske kunna prova att ta ut filterinnehållet och lägga det i akvariet eftersom det såvitt jag förstår är syrebrist som är huvudproblemet för bakterierna vid avstängd pump.
    /Sven

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Jag har hört att det rör sig om några timmar, men vet egetligen inte om det är sant.

      Man skulle kanske kunna prova att ta ut filterinnehållet och lägga det i akvariet eftersom det såvitt jag förstår är syrebrist som är huvudproblemet för bakterierna vid avstängd pump.
      /Sven

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        Det finns olika sorters bakterier som klarar sig olika länge. Både syrekrävande och dom som lever utan syre.
        Jag försöker ha mina filter avstängda så kort tid som möjligt helst inte alls.

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Det finns olika sorters bakterier som klarar sig olika länge. Både syrekrävande och dom som lever utan syre.
          Jag försöker ha mina filter avstängda så kort tid som möjligt helst inte alls.

          Kommentar

          • forssten
            Användare
            • december 2003
            • 70

            #6
            Hur gör folk vid strömavbrott?ett ytterfilter kör igång av sig självt när strömmen är på igen (jag har en fluval 403 ytter)och ett juwel innerfilte till mitt 350.Vad göra om man reser bort?vad gör ni i detta läge?
            citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

            Det finns olika sorters bakterier som klarar sig olika länge. Både syrekrävande och dom som lever utan syre.
            Jag försöker ha mina filter avstängda så kort tid som möjligt helst inte alls.
            mbunas

            Kommentar

            • forssten
              Användare
              • december 2003
              • 70

              #7
              Hur gör folk vid strömavbrott?ett ytterfilter kör igång av sig självt när strömmen är på igen (jag har en fluval 403 ytter)och ett juwel innerfilte till mitt 350.Vad göra om man reser bort?vad gör ni i detta läge?
              citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

              Det finns olika sorters bakterier som klarar sig olika länge. Både syrekrävande och dom som lever utan syre.
              Jag försöker ha mina filter avstängda så kort tid som möjligt helst inte alls.
              mbunas

              Kommentar

              Arbetssätt...