Framrutan bågnar.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    Framrutan bågnar.....

    Fyllde upp mitt 300 liters helglas akvarium i förmiddags. Nu när jag kom hem från jobbet så hade silikonet släppt mittstaget (glas)och framrutan bågnade lite. "Tryckte" dit ett metallstag så att utbuktningen gick tillbaka lite. Vad bör jag göra för att undvika att det bågnar eller spricker?

    Mvh/Lukas
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Tömma ur minst 75% av vattnet omgående och limma dit staget igen.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Tömma ur minst 75% av vattnet omgående och limma dit staget igen.

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Tack Hasse för ditt snabba svar.

        Det är en sak till jag undrar över. Var är bäst att placera staget? På kanten av fram och bakrutan eller mellan dem?

        Samt kommer det att hålla när jag limmat dit staget? Vågar man fylla på vatten å sen gå å lägga sig [?] []

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Tack Hasse för ditt snabba svar.

          Det är en sak till jag undrar över. Var är bäst att placera staget? På kanten av fram och bakrutan eller mellan dem?

          Samt kommer det att hålla när jag limmat dit staget? Vågar man fylla på vatten å sen gå å lägga sig [?] []

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Mittstaget sätter du lämpligen på mitten, tvärsöver mellan fram- och bakrutan. Det måste väl synas hur det satt innan det lossnade? På mitt 160 liters så sitter mittstaget limmat under de längsgående förstärkningslisterna på långsidorna. Rengör noggrannt från gammal silikon med rakblad och tvätta med oljefri aceton innan du limmar dit det igen. Använd glassilikon för akvariebruk när du limmar. Sedan bör du låta limningen härda i ett par dagar innan du fyller på med vatten igen. Sedan kan du sova lugnt... :-)

            /Hasse

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Mittstaget sätter du lämpligen på mitten, tvärsöver mellan fram- och bakrutan. Det måste väl synas hur det satt innan det lossnade? På mitt 160 liters så sitter mittstaget limmat under de längsgående förstärkningslisterna på långsidorna. Rengör noggrannt från gammal silikon med rakblad och tvätta med oljefri aceton innan du limmar dit det igen. Använd glassilikon för akvariebruk när du limmar. Sedan bör du låta limningen härda i ett par dagar innan du fyller på med vatten igen. Sedan kan du sova lugnt... :-)

              /Hasse

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • augusti 2003
                • 243

                #8
                Jo Hasse jag vet ju hur det satt innan. Jag har nämligen siliconat om hela akvariet. det är första gången jag har gjort något sådant och är väl lite extra orolig bara.

                Tömde ut vattnet nu å imorgon blir det till att limma om det.

                Tack för hjälpen!
                Mvh/Lukas

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 243

                  #9
                  Jo Hasse jag vet ju hur det satt innan. Jag har nämligen siliconat om hela akvariet. det är första gången jag har gjort något sådant och är väl lite extra orolig bara.

                  Tömde ut vattnet nu å imorgon blir det till att limma om det.

                  Tack för hjälpen!
                  Mvh/Lukas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...